Examensarbete - AI-optimering av vägförstärkning med fokus på linjeföring, massbalans och trafiksäkerhet
Hur kan AI och generativ design användas för att optimera linjeföring vid förstärkningsåtgärder på våra vägar, så att kostnad, massbalans, miljöpåverkan och trafiksäkerhet balanseras maximalt effektivt?
Om jobbet
Syftet är att utveckla och utvärdera en metod som med hjälp av AI kan föreslå smarta kombinationer av geometrijusteringar och tekniska förstärkningsåtgärder, för att skapa kostnadseffektiva, hållbara och trafiksäkra lösningar vid upprustning av befintliga vägar. Målet är att visa hur AI kan bli ett stöd i planeringsprocesser där både teknik, miljö och människors behov vägs samman.
Trafikverkets vanligaste investeringar handlar om förstärkning och upprustning av befintliga vägar där det finns problem med bärighet, överbyggnad eller trafiksäkerhet. Traditionellt dimensioneras dessa åtgärder utifrån vägkropp, geoteknik och trafikbelastning - men ofta finns stora vinster i att även justera vägens geometri. Exempel kan vara att:
- höja en profil i en svacka för att undvika djupa urgrävningar och förbättra vattenavrinning,
- justera ett krön för att minska schakt och samtidigt förbättra sikten,
- räta ut en kurva för att minska belastning på svaga partier och samtidigt öka trafiksäkerheten.
I examensarbetet får studenten undersöka hur AI och generativ design kan:
- Analysera befintliga förutsättningar (vägkropp, geoteknik, trafikdata),
- Föreslå kombinationer av geometrijusteringar och förstärkningsmetoder (t.ex. urgrävning, utskiftning, pålning),
- Optimera massbalans inom sträckan för att minimera överskott och materialtransporter,
- Väga kostnad, miljöpåverkan och trafiksäkerhet i förslagen.
Arbetet kan genomföras i två scenarier:
1) Optimering inom befintligt vägområde.
2) Optimering där viss markåtkomst tillåts.
En möjlig inriktning är att jämföra en AI-genererad lösning med ett faktiskt genomfört projekt för att tydligt belysa skillnader i kostnader, intrång, landskapsanpassning massbalans och trafiksäkerhet.
Arbetsinsatsen kan anpassas till 30 hp (helhetsgrepp med både geometri, förstärkning och trafiksäkerhet) eller 15 hp (avgränsat fokus, exempelvis enbart geometri eller enbart överbyggnadsval). Du kan skriva arbetet själv eller i par. Arbetet passar särskilt bra för dig som vill kombinera tekniska analyser med praktiska tillämpningar och bidra till mer kostnadseffektiva, trafiksäkra och hållbara vägförstärkningar. Rapporten kan sammanställas på svenska eller engelska. Dock behöver ni som deltar i arbetet vara flytande på svenska. Arbetet kan skrivas helt på distans.
Kvalifikationer
Vem är du?
För att lyckas med detta uppdrag behöver du vara initiativtagande och driven. Du har god förmåga att planera och strukturera ditt angreppsätt i såväl stora som små frågor, samt god analytisk förmåga samt intresse att kombinera fler perspektiv som kostnad, trafiksäkerhet, miljö och massbalans. Du trivs att jobba i grupp med olika personer men är även bra på att arbeta enskilt.
Vi söker dig som:
- studerar på högskole-/universitetsnivå inom området samhällsbyggnad/ väg-och vatten och är behörig att skriva examensarbete under vt 2026 (du behöver bifoga LADOK-utdrag till ansökan)
- har mycket goda kunskaper i svenska i både tal och skrift.
Det är en fördel om du har:
- grundläggande kunskap inom väg- och trafikplanering samt geoteknik (t.ex. genom kurser i vägkonstruktion, geoteknik eller samhällsplanering)
- intresse för eller erfarenhet av digitala verktyg och analysmetoder, gärna kopplat till AI, generativ design eller optimering
- erfarenhet av programmering (t.ex. Python) eller CAD/BIM-verktyg.
Övrig information
Detta examensarbete omfattar 15 eller 30 högskolepoäng. Rapporten skall sammanställas på svenska eller engelska.
Detta är en cv-fri rekrytering, dvs helt utan ansökningshandlingar, du söker genom att svara på några frågor. Vi vill däremot att du bifogar ett studieintyg redan när du ansöker. Om du planerar att genomföra examensarbetet tillsammans med en annan student är det fullt möjligt att söka tillsammans och gemensamt svara på frågorna.
Läs mer om examensarbete på Trafikverket här: Examensarbete - www.trafikverket.se
Vad blir nästa steg efter att du har ansökt?
Om du går vidare i den här processen kommer handledaren kontakta dig strax efter att sista ansökningsdagen har passerat. Du kommer bjudas in till ett digital samtal. Vi håller dig informerad löpande via din angivna e-post. Vi använder främst mail (från mejladress: noreply@heroma.se) för att göra utskick och kallelser. Kolla din inkorg och även skräppost/SPAM regelbundet under denna tid för att vara säker på att du får all information från oss! För att undvika att information gällande din ansökan klassas som SPAM kan du med fördel lägga till vår e-postadress: noreply@heroma.se i dina e-postkontakter. Placeringsorten för denna tjänst är Trafikverkets kontor i Luleå.
OBS! På grund av ett systemunderhåll är det inte möjligt att ansöka till den här tjänsten från kl. 16.00 den 28/9 till ca kl. 16.00 den 29/9. Därefter räknar vi med att ansökningsprocessen fungerar som vanligt igen.
Ansökan
De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. Om du har skyddade personuppgifter ska du kontakta ansvarig handledare för rekryteringen så att din ansökan blir hanterad enligt särskilda rutiner. Du hittar namn och kontaktuppgifter till handledare i annonsen.
Inom Investering leder vi de flesta av Trafikverkets projekt inom ombyggnation och nyinvesteringar. Vi arbetar med helheten - från planläggning och byggnation till färdig väg eller järnväg. Hela tiden med fokus på smarta lösningar och effektiv projektledning. Hos oss arbetar du med kollegor och olika intressenter, alla med sina kunskaper och erfarenheter, för att skapa hållbara transportlösningar.
På Trafikverket jobbar vi med att göra Sverige närmare. Vi tror på att en förening av olika erfarenheter, bakgrunder och perspektiv är den bästa grunden för att bygga en arbetsplats fri från diskriminering och en miljö där alla trivs och gör sitt bästa. Vi tror på mångfald där den gemensamma nämnaren är pålitlighet, engagemang och mod. För det är så vi bäst representerar vårt samhälle.
Handledare: Andreas Nordöst,
0101234041