Examensarbete - Analys och utvärdering av föroreningar i ballastmaterial (spårballast) för cirkulär masshantering
Vad är den mest effektiva metoden för utvärdering av föroreningsinnehåll i ballastmaterial? Om du vill hjälpa oss hitta svaret och göra framtiden grönare - läs om detta examensarbete nedan.
Går det att öka den cikulära masshanteringen och återvinningen av förorenat ballastmaterial genom en alternativ bedömning av föroreningsinnehållet? Tar dagens metod för utvärdering av föroreningsinnehåll hänsyn till ballastmaterialens särskilda egenskaper?
Om jobbet
Vi - specialister och experter inom Teknik och miljö som jobbar på verksamhetsområdet Investering - vill förkovra oss i följande frågor: Går det att öka den cikulära masshanteringen och återvinningen av förorenat ballastmaterial genom en alternativ bedömning av föroreningsinnehållet? Tar dagens metod för utvärdering av föroreningsinnehåll hänsyn till ballastmaterialens särskilda egenskaper?
Därför föreslår vi detta tema för examensarbete vars syfte är att att utveckla metoder för analys och utvärdering av föroreningsinnehåll i ballastmaterial (spårballast) samt utvärdera användning av tillämpliga bedömningsgrunder ( t ex Naturvårdsverket) för bedömning av materialets föroreningspotential.
Den makadam som finns i en banvall syftar till att dels dränera bort vatten dels fördela trycket från sliprarna då tågen passerar. Nötning av stenarna gör att andelen finmaterial ökar med tiden vilket i sin tur medför att banvallens funktion försämras. För att upprätthålla banvallens funktion sorteras därför det finare materialet bort i samband med spårbyte. Vid ett ballastbyte uppstår stora volymer material som Trafikverket gärna vill nyttja som en värdefull resurs vid olika anläggningsarbeten. För att bedöma om det utsorterade materialet är lämpligt för fortsatt användning behöver bland annat föroreningsnivåerna i materialet undersökas. Naturvårdsverkets generella riktvärden för förorenad mark och Naturvårdsverkets nivåvärden för avgörande av prövningsnivå vid återvinning av avfall (mindre än ringa risk, MRR) nyttjas bland annat vid analys och karaktärisering av olika schaktmassor som uppkommer inom Trafikverkets projekt. Förutsättningarna för att nyttja Naturvårdsverkets generella riktvärden gäller om ett antal antaganden är uppfyllda. Egenskaperna hos ballastmaterial (framförallt spårballast) skiljer sig dock från de antagandena, bland annat med avseende på massornas permeabilitet (normaltät jord), homogenitet och innehåll av organiskt material. Den fraktion som lämnar banvallen i samband med ett ballastbyte är i fraktionen 0-32 mm. Endast en mindre andel av den totala volymen är så fint som 0-2 mm, vilket är den fraktion som analyseras avseende föroreningar. Det är också i denna fraktion som förekommande föroreningar bedöms finnas. För spårballast, där andelen som innehåller eventuella föroreningar är förhållandevis liten, blir analysresultatet missvisande sett till materialet i sin helhet. För att kunna öka den cikulära masshanteringen och återvinningen av miljömässigt lämpligt ballastmaterial för olika anläggningsändamål behövs en metod tas fram för ändamålsenlig provtagning, analys och beräkning.
Detta examensarbete omfattar 30 högskolepoäng och skall skrivas i par. Rapporten skall sammanställas på svenska. För att få de bästa förutsättningar för samarbete och kompetensöverföring bedömer Trafikverket att du skall arbeta på kontoret i Luleå en del av tiden, även om fler moment av arbetet kan genomföras på distans.
Kvalifikationer
Vem är du?
För att lyckas med detta uppdrag behöver du vara initiativtagande och driven. Du har god förmåga att planera och strukturera ditt angreppsätt i såväl stora som små frågor, samt god analytisk förmåga. Du trivs att jobba i grupp med olika personer men är även bra på att arbeta enskilt.
Vi söker dig som:
- studerar en civilingenjörs/ masterutbildning och är behörig att skriva examensarbete under vt 2026 (du behöver bifoga LADOK-utdrag till ansökan)
- har inriktning/ fördjupning på utbildningen som är relevant för detta examensarbete, t e x miljöteknik
- har mycket goda kunskaper i svenska i både tal och skrift då rapporten skall sammanställas på svenska.
Övrig information
Detta examensarbete omfattar 30 högskolepoäng. Rapporten skall sammanställas på svenska. Trafikverket önskar att arbetet skrivs i par.
Detta är en cv-fri rekrytering, dvs helt utan ansökningshandlingar, du söker genom att svara på några frågor. Vi vill däremot att du bifogar ett studieintyg redan när du ansöker. Om du planerar att genomföra examensarbetet tillsammans med en annan student är det fullt möjligt att söka tillsammans och gemensamt svara på frågorna.
Läs mer om examensarbete på Trafikverket här: Examensarbete - www.trafikverket.se
Vad blir nästa steg efter att du har ansökt?
Om du går vidare i den här processen kommer handledaren kontakta dig strax efter att sista ansökningsdagen har passerat. Du kommer bjudas in till ett digital samtal. Vi håller dig informerad löpande via din angivna e-post. Vi använder främst mail (från mejladress: noreply@heroma.se) för att göra utskick och kallelser. Kolla din inkorg och även skräppost/SPAM regelbundet under denna tid för att vara säker på att du får all information från oss! För att undvika att information gällande din ansökan klassas som SPAM kan du med fördel lägga till vår e-postadress: noreply@heroma.se i dina e-postkontakter. Placeringsorten för denna tjänst är Trafikverkets kontor i Luleå.
OBS! På grund av ett systemunderhåll är det inte möjligt att ansöka till den här tjänsten från kl. 16.00 den 28/9 till ca kl. 16.00 den 29/9. Därefter räknar vi med att ansökningsprocessen fungerar som vanligt igen.
Ansökan
De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. Om du har skyddade personuppgifter ska du kontakta ansvarig handledare för rekryteringen så att din ansökan blir hanterad enligt särskilda rutiner. Du hittar namn och kontaktuppgifter till handledare i annonsen.
Inom Investering leder vi de flesta av Trafikverkets projekt inom ombyggnation och nyinvesteringar. Vi arbetar med helheten - från planläggning och byggnation till färdig väg eller järnväg. Hela tiden med fokus på smarta lösningar och effektiv projektledning. Hos oss arbetar du med kollegor och olika intressenter, alla med sina kunskaper och erfarenheter, för att skapa hållbara transportlösningar.
På Trafikverket jobbar vi med att göra Sverige närmare. Vi tror på att en förening av olika erfarenheter, bakgrunder och perspektiv är den bästa grunden för att bygga en arbetsplats fri från diskriminering och en miljö där alla trivs och gör sitt bästa. Vi tror på mångfald där den gemensamma nämnaren är pålitlighet, engagemang och mod. För det är så vi bäst representerar vårt samhälle.
Handledare: Örjan Osterman,
0101242053