Logga in
Logga in

Examensarbete - Driftsäkerhets- och LCC-egenskaper hos spårformer - en jämförelse mellan ballastspår och ballastfritt spår

Vill du hjälpa oss att fatta smartare beslut inom järnväg? Detta examensarbete handlar om spårformer, där resultatet kommer ge insikt över vilken konstruktion som är mest kostnadseffektiv över livscykeln.

Sök tjänsten

Om jobbet

Syftet med detta examensarbete är att jämföra driftsäkerhet och livscykelkostnader (LCC) för två spårtyper, fortsättningsvis kallade spårformer: ballastspår och ballastfritt spår. Genom att analysera dessa egenskaper ska arbetet ge insikt om vilken spårform som är mest kostnadseffektiv över hela livscykeln. Resultatet kan bidra till mer välgrundade beslut inom järnvägsinfrastrukturen.

I takt med att järnvägstransporter får ökad betydelse för både gods- och persontrafik ökar behovet av att optimera spårsystemens prestanda och kostnadseffektivitet. Spårformerna har en central roll i detta sammanhang. Ballastspår, som traditionellt har använts under lång tid, erbjuder fördelar som enkel installation och underhåll. Samtidigt har ballastfritt spår internationellt fått ökad användning tack vare sin potentiellt längre livslängd och lägre underhållskostnader. Detta examensarbete syftar till att jämföra driftsäkerhet och livscykelkostnader (LCC) för dessa två spårformer.

Detta examensarbete fokuserar på att identifiera och utvärdera driftsäkerhets- och LCC-egenskaper hos spårformerna samt att ta fram ett ramverk för att jämföra dessa alternativ. Arbetet omfattar förslagsvis följande nyckelaktiviteter:

1. Inledningsvis utvärderas olika infrastrukturförvaltares erfarenheter av de båda lösningarna, inklusive Trafikverkets. Frågor kan omfatta driftsäkerhets- och LCC-aspekter i deras strävan efter optimering samt hur dessa resultat integreras i deras verksamhet.

2. Genom analys av faktorer som underhållsbehov, livslängd och driftstörningar syftar examensarbetet till att ge en fördjupad förståelse för vad som mest påverkar driftsäkerheten och LCC för spårkonstruktioner under varierande randvillkor och förhållanden.

3. Genom jämförelse av driftsäkerhets- och LCC-egenskaper för de olika spårformerna förväntas examensarbetet klargöra vilket alternativ som är mest fördelaktigt under de studerade förhållandena och varför.

4. Som slutprodukt utvecklas och presenteras ett ramverk för jämförelse av spårformer ur ett driftsäkerhets- och LCC-perspektiv, vilket kan stödja en mer välgrundad beslutsprocess inom området

Detta examensarbete omfattar 30 högskolepoäng. Rapporten skall sammanställas på svenska. Du kan skriva arbetet både enskilt och i par. I ditt arbete kommer du att handledas av erfarna teknikspecialister som arbetar på Trafikverkets verksamhetsområde Investering. Den ansvarar för upphandling, genomförande och uppföljning av huvuddelen av Trafikverkets större ombyggnadsåtgärder och nyinvesteringar. För att få de bästa förutsättningar för samarbete och kompetensöverföring bedömer Trafikverket att du skall arbeta på kontoret i Solna en del av tiden, även om fler moment av arbetet kan genomföras på distans.

Läs gärna här om hur det går till att skriva examensarbete på Trafikverket: Examensarbete - www.trafikverket.se

Kvalifikationer

Vem är du?

För att lyckas med detta uppdrag behöver du vara initiativtagande och driven. Du har god förmåga att planera och strukturera ditt angreppsätt i såväl stora som små frågor, samt god analytisk förmåga. Du trivs att jobba i grupp med olika personer men är även bra på att arbeta enskilt.

Vi söker dig som:

  • studerar på högskole-/ universitetsnivå och är behörig att skriva examensarbete under vt 2026 (du behöver bifoga LADOK-utdrag till ansökan)
  • har inriktning/ fördjupning på utbildningen som är relevant för detta examensarbete, t ex spårteknik/ spårbyggnad/ spårunderhåll/ LCC på järnväg e.d.
  • har mycket goda kunskaper i svenska i både tal och skrift då rapporten skall sammanställas på svenska.

Övrig information

Detta är en cv-fri rekrytering, dvs helt utan ansökningshandlingar, du söker genom att svara på några frågor. Vi vill däremot att du bifogar ett studieintyg redan när du ansöker. Om du planerar att genomföra examensarbetet tillsammans med en annan student är det fullt möjligt att söka tillsammans och gemensamt svara på frågorna.

Läs mer om examensarbete på Trafikverket här: Examensarbete - www.trafikverket.se

Vad blir nästa steg efter att du har ansökt?

Om du går vidare i den här processen kommer handledaren kontakta dig strax efter att sista ansökningsdagen har passerat. Du kommer att bjudas in till ett digital samtal. Vi håller dig informerad löpande via din angivna e-post. Vi använder främst mail (från mejladress: noreply@heroma.se) för att göra utskick och kallelser. Kolla din inkorg och även skräppost/SPAM regelbundet under denna tid för att vara säker på att du får all information från oss! För att undvika att information gällande din ansökan klassas som SPAM kan du med fördel lägga till vår e-postadress: noreply@heroma.se i dina e-postkontakter. Placeringsorten för denna tjänst är Trafikverkets kontor i Solna.

OBS! På grund av ett systemunderhåll är det inte möjligt att ansöka till den här tjänsten från kl. 16.00 den 28/9 till ca kl. 16.00 den 29/9. Därefter räknar vi med att ansökningsprocessen fungerar som vanligt igen.

Ansökan

Om du har skyddade personuppgifter ska du kontakta ansvarig chef för rekryteringen så att din ansökan blir hanterad enligt särskilda rutiner. Du hittar namn och kontaktuppgifter till chefen i annonsen.

Inom Investering leder vi de flesta av Trafikverkets projekt inom ombyggnation och nyinvesteringar. Vi arbetar med helheten - från planläggning och byggnation till färdig väg eller järnväg. Hela tiden med fokus på smarta lösningar och effektiv projektledning. Hos oss arbetar du med kollegor och olika intressenter, alla med sina kunskaper och erfarenheter, för att skapa hållbara transportlösningar.

På Trafikverket jobbar vi med att göra Sverige närmare. Vi tror på att en förening av olika erfarenheter, bakgrunder och perspektiv är den bästa grunden för att bygga en arbetsplats fri från diskriminering och en miljö där alla trivs och gör sitt bästa. Vi tror på mångfald där den gemensamma nämnaren är pålitlighet, engagemang och mod. För det är så vi bäst representerar vårt samhälle.

Sök tjänsten

Handledare: Johan Knall,
0101231392

Handledare: Andrej Prokopov,
0101234819