Examensarbete - Riskbedömning som verktyg vid vid framtagande av minimikrav för drift av tunnlar
Vilken/ vilka riskanalysmetoder är mest lämpliga att använda vid framtagande av minimikrav för drift av väg- och järnvägstunnlar och vilken princip för riskacceptans kan/ bör/ ska tillämpas?
Om jobbet
Examensarbetets syfte är att genom litteraturstudie och intervjuer samt analys av statistik över trafikala åtgärder vid inträffade händelser, värdera vilken/vilka riskanalysmetoder och principer för riskacceptans som är bäst lämpade att använda för att avgöra behov av åtgärder vid fel på delar och system med nödlägesfunktion.
Det har etablerats en praxis såväl nationellt som internationellt att fastställa krav på åtgärder vid fel i delar och system med nödlägesfunktion i väg- och järnvägstunnlar, såsom impulsfläktar. Kraven på åtgärder är inte sällan trafikala, och kan innebära att när ett system fallerar, eller dess kapacitet är nedsatt (t.ex. i antal fläktar), ska en tunnel stänga för trafik. Det förefaller saknas vedertagna metoder både för hur risker ska analyseras och värderas liksom vilken princip för riskacceptans som ska tillämpas när kraven definieras. Risken är således att kraven på åtgärder inte nödvändigtvis står i proportion till driftstörningens art, och att onödiga störningar introduceras i väg- och järnvägssystemet p.g.a. mindre fel som kanske trots allt skulle kunna tolereras. Omvänt kan onödiga risker introduceras p.g.a. avsaknad av rimliga och relevanta krav när ett system inte fungerar som avsett. Inom andra områden verkar det finnas en längre tradition av att arbeta med motsvarande, t.ex. inom flyg- och kärnkraftsindustrin. Erfarenheter från dessa branscher borde kunna användas i syfte att fastställa lämpliga arbetssätt och förfaranden som kan styra arbetet med att ta fram minimikrav för drift av väg- och järnvägstunnlar.
Detta examensarbete omfattar 30 högskolepoäng och skrivas både enskilt och i par. Rapporten skall sammanställas på svenska. Du kan skriva arbetet helt på distans. Om du känner att du vill träffa handledarna och arbeta på plats en del av tiden kan det göras på Trafikverkets kontor i Göteborg eller Malmö.
Kvalifikationer
Vem är du?
För att lyckas med detta uppdrag behöver du vara initiativtagande och driven. Du har god förmåga att planera och strukturera ditt angreppsätt i såväl stora som små frågor, samt god analytisk förmåga. Du trivs att jobba i grupp med olika personer men är även bra på att arbeta enskilt.
Vi söker dig som:
- studerar civilingenjörs/ masterutbildning och är behörig att skriva examensarbete under vt 2026 (du behöver bifoga LADOK-utdrag till ansökan)
- har inriktning/ fördjupning på utbildningen som är relevant för detta examensarbete, t e x brandteknik eller riskhantering.
- har mycket goda kunskaper i svenska i både tal och skrift.
Övrig information
Detta examensarbete omfattar 30 högskolepoäng. Rapporten skall sammanställas på svenska.
Detta är en cv-fri rekrytering, dvs helt utan ansökningshandlingar, du söker genom att svara på några frågor. Vi vill däremot att du bifogar ett studieintyg redan när du ansöker. Om du planerar att genomföra examensarbetet tillsammans med en annan student är det fullt möjligt att söka tillsammans och gemensamt svara på frågorna.
Läs mer om examensarbete på Trafikverket här: Examensarbete - www.trafikverket.se
Vad blir nästa steg efter att du har ansökt?
Om du går vidare i den här processen kommer handledaren kontakta dig strax efter att sista ansökningsdagen har passerat. Du kommer bjudas in till ett digital samtal. Vi håller dig informerad löpande via din angivna e-post. Vi använder främst mail (från mejladress: noreply@heroma.se) för att göra utskick och kallelser. Kolla din inkorg och även skräppost/SPAM regelbundet under denna tid för att vara säker på att du får all information från oss! För att undvika att information gällande din ansökan klassas som SPAM kan du med fördel lägga till vår e-postadress: noreply@heroma.se i dina e-postkontakter.
OBS! På grund av ett systemunderhåll är det inte möjligt att ansöka till den här tjänsten från kl. 16.00 den 28/9 till ca kl. 16.00 den 29/9. Därefter räknar vi med att ansökningsprocessen fungerar som vanligt igen.
Ansökan
De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. Om du har skyddade personuppgifter ska du kontakta ansvarig handledare så att din ansökan blir hanterad enligt särskilda rutiner. Du hittar namn och kontaktuppgifter till handledare i annonsen.
Inom Investering leder vi de flesta av Trafikverkets projekt inom ombyggnation och nyinvesteringar. Vi arbetar med helheten - från planläggning och byggnation till färdig väg eller järnväg. Hela tiden med fokus på smarta lösningar och effektiv projektledning. Hos oss arbetar du med kollegor och olika intressenter, alla med sina kunskaper och erfarenheter, för att skapa hållbara transportlösningar.
På Trafikverket jobbar vi med att göra Sverige närmare. Vi tror på att en förening av olika erfarenheter, bakgrunder och perspektiv är den bästa grunden för att bygga en arbetsplats fri från diskriminering och en miljö där alla trivs och gör sitt bästa. Vi tror på mångfald där den gemensamma nämnaren är pålitlighet, engagemang och mod. För det är så vi bäst representerar vårt samhälle.
Handledare: Maria Nilsson,
0101254102
Handledare: Karl Fridolf,
0101233909