Logga in
Logga in

Säkerhets-/riskstrateg inriktning säkerhetsskydd

Hur stärker man en säkerhetskultur i en organisation som är central för hela landets infrastruktur? Hur säkerställer man att rätt personer får tillgång till rätt information - på rätt sätt?

Sök tjänsten

Som säkerhetsstrateg hos Trafikverket får du arbeta med dessa frågor på djupet. Här kombinerar du strategiskt arbete med praktiskt stöd till verksamheten och får en nyckelroll i att utveckla vårt säkerhetsskydd.

Om jobbet

Som säkerhetsstrateg leder, utvecklar och samordnar du Trafikverkets säkerhetsskyddsarbete med inriktning personalsäkerhet. Du blir en viktig del i att ta fram styrning, metoder och rutiner - och samtidigt stödja verksamheten i det dagliga arbetet. Rollen spänner från att utforma strategier och utbildningar till att samordna projekt och bidra med expertkunskap i konkreta situationer.

Exempel på arbetsuppgifter:

  • Utforma och utveckla strategier, styrdokument och rutiner inom personalsäkerhet.
  • Leda och delta i utvecklingsprojekt inom säkerhetsskydd.
  • Stödja chefer och verksamhet i frågor som rör personalsäkerhet.
  • Ta fram och hålla utbildningar för att öka kunskap och engagemang.
  • Medverka i omvärldsbevakning och bidra till analys, statistik och kommunikation kring risker och regelverk.

Du arbetar nationellt och verksamhetsnära, vilket innebär att du bygger relationer internt och samarbetar med externa aktörer som företag och myndigheter. Tjänsten innebär också resor inom Sverige.

Kvalifikationer

Vi söker dig som vill driva utveckling inom säkerhetsskydd och personalsäkerhet och samtidigt har förmågan att skapa förtroende och engagemang i mötet med andra. Du är kommunikativ, analytisk och kan växla mellan att arbeta strategiskt och operativt. Som person har du integritet, gott omdöme och trivs med att samarbeta nära kollegor i en mindre grupp.

Vi söker dig som har;

  • akademisk examen inom exempelvis statsvetenskap, juridik, beteendevetenskap, säkerhet eller annan relevant utbildning.
  • flerårig erfarenhet av arbete inom säkerhetsskydd och särskilt personalsäkerhet.
  • god kunskap om säkerhetsskyddslagstiftningen och dess tillämpning
  • förmåga att omsätta lagkrav till praktiskt och strategiskt arbete.
  • erfarenhet av att arbeta både strategiskt och operativt för att stödja verksamheten på lång och kort sikt

Det är meriterande om du har

  • erfarenhet av arbete inom statlig myndighet eller annan offentlig sektor.
  • erfarenhet av att arbeta i en verksamhet med olika tempoväxlingar som inkluderar både strategiskt och mer operativt arbete.
  • erfarenhet och utbildning inom intervjuteknik, psykologi eller beteendevetenskapliga metoder.
  • förståelse för HR-processer och arbetsrättsliga frågor kopplat till personalsäkerhet.
  • erfarenhet att beställa, ta fram och genomföra utbildningar.

Övrig information

Vill du ha en flexibel vardag med möjlighet att arbeta hemifrån? I den här rollen kan du jobba på distans upp till två dagar i veckan.

#LI-Hybrid

För att undvika att du missar viktig information om din ansökan behöver du se till att hålla dig uppdaterad via "Min karriärsida"! Vi använder främst mail (från mejladress: noreply@heroma.se) för att göra utskick och kallelser. Kolla din inkorg och även skräppost/SPAM regelbundet under denna tid för att vara säker på att du får all information från oss! Du kan med fördel även lägga till den mejladressen i dina mejlkontakter.

Svenskt medborgarskap är ett krav då anställningen är placerad i säkerhetsklass. För anställning krävs också godkänt resultat i säkerhetsprövningen, som genomförs i enlighet med bestämmelser i säkerhetsskyddslagen (2018:585).

I denna rekrytering används webbaserade tester som en del i urvalet.

Ansökan

De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. Om det inte står något annat i annonsen vill vi att du bifogar ditt CV. Vi har slutat begära in personligt brev eftersom vi inte har med det som del av urvalsunderlaget. Om du har skyddade personuppgifter ska du kontakta ansvarig chef för rekryteringen så att din ansökan blir hanterad enligt särskilda rutiner. Du hittar namn och kontaktuppgifter till chefen i annonsen.

Central funktion Säkerhet ansvarar för ledning och styrning av Trafikverkets säkerhetsverksamhet med syftet att skapa rätt förutsättningar för att stärka motståndskraften mot oönskade händelser och minimera de risker och sårbarheter som gör att skador eller förluster av tillgångar kan inträffa. Den centrala funktionens huvudsakliga uppgift är att inrikta, följa upp och utvärdera Trafikverkets säkerhetsverksamhet avseende brandskydd, informationssäkerhet, IT-säkerhet, kontinuitetshantering, medarbetarskydd, fysisk säkerhet, civil beredskap och säkerhetsskydd. Vi har cirka 70 medarbetare fördelade över hela landet. Vi består av sex avdelningar - verksamhetsstyrning, verksamhetsnära säkerhetsstöd för centrala funktioner och verksledning, samverkan, planering och uppföljning, stöd och utveckling och operativ händelsehantering. På Trafikverket jobbar vi med att göra Sverige närmare. Vi tror på att en förening av olika erfarenheter, bakgrunder och perspektiv är den bästa grunden för att bygga en arbetsplats fri från diskriminering och en miljö där alla trivs och gör sitt bästa. Vi tror på mångfald där den gemensamma nämnaren är pålitlighet, engagemang och mod. För det är så vi bäst representerar vårt samhälle.

Sök tjänsten

Rekryterande chef: Fredrik Croona,
0101244210

SEKO: Per-Arne Utbult,
0101232824

ST: Carina Dean,
0101235735

SACO: Fredrik Buller,
0101242100