Logga in
Logga in

Examensarbete - Användning av drönare för övervakning och underhåll av järnväg

Vill du undersöka hur drönare kan komplettera befintliga övervakningssystem och bidra till högre säkerhet, mindre driftstopp och lägre kostnader?

Sök tjänsten

Om jobbet

Syftet med examensarbetet är att undersöka hur drönare kan komplettera befintliga övervakningssystem och bidra till högre säkerhet, minskade driftstopp och lägre kostnader. Fokus ligger på tekniska, operativa och lagstiftnings aspekter, samt på att kartlägga olika användningsområden där drönare kan ge störst nytta.

Exempel på forskningsfrågor är:

. Hur kan drönare integreras ihop med dagens underhållsprocesser? Vilka underhållsaktiviteter kan genomföras av drönare?

. Placering och täckningsområde - Hur kan drönare placeras (stationära baser längs banan) för att optimera täckningsområdet och minimera antalet enheter?

. Utlösande faktorer (triggers) - Vilka händelser bör automatiskt trigga drönarutskick (ex. vibrationer, väderdata, sensorlarm)?

. Integration - Hur kan drönare kopplas ihop med befintliga övervakningssystem (kameror, IoT-sensorer, fjärrstyrda system) för en helhetslösning?

. Kommunikation och datalagring - Vilken typ av uppkoppling krävs (5G, satellit, mesh-nätverk) och hur bör data lagras/analysas (moln vs. lokalt)?

. Energiförsörjning - Vilka alternativ för elförsörjning och autonom laddning finns (dockningsstationer, solceller, batteribyte)?

. Trafikrestriktioner - Vilka regelverk och restriktioner gäller för drönaranvändning över/i järnväg i Sverige och EU?

. Teknik och bildkvalitet - Vilken typ av sensorer och upplösning krävs för att upptäcka sprickor, vegetation, hinder eller andra fel?

Säker och tillförlitlig drift av järnväg kräver kontinuerlig övervakning och underhåll. Traditionella metoder bygger ofta på manuella inspektioner eller stationära system, vilket kan vara både kostsamt och ineffektivt. Med drönarteknik öppnas nya möjligheter att automatisera övervakning, upptäcka fel tidigt och snabbt vidta åtgärder.

Arbetsinnehåll:

. Litteraturstudie av drönarteknologi, järnvägsunderhåll och gällande regelverk.

. Fallstudie på en utvald järnvägssträcka för att kartlägga möjlig användning.

. Teknisk analys av täckningsområden, datakommunikation, energibehov och operativa begränsningar

Detta examensarbete kan vara på 15 eller 30 högskolepoäng och kan skrivas både enskilt eller i par. Rapporten ska sammanställas på svenska eller engelska. Arbetet kan skrivas helt på distans med möjlighet till fysisk handledning i Luleå och Gävle. Arbetet kan komma att innebära platsbesök på den utvalda sträckan beroende på forskningsfrågor som väljs av studenten.

Kvalifikationer

Vem är du?

För att lyckas med detta uppdrag behöver du vara initiativtagande och driven. Du har god förmåga att planera och strukturera ditt angreppsätt i såväl stora som små frågor, samt god analytisk förmåga. Du trivs att jobba i grupp med olika personer men är även bra på att arbeta enskilt.

Vi söker dig som:

  • är studerande på högskole-/universitetsnivå med relevant inriktning för detta uppsatsämne, t ex samhällsbyggnad, drift- och underhållsteknik, datateknik eller järnvägsteknik
  • är behörig att skriva examensarbete under vt 2026 (du behöver bifoga LADOK-utdrag till ansökan).

Övrig information

Detta examensarbete omfattar 15 eller 30 högskolepoäng. Rapporten skall sammanställas på svenska eller engelska.

Detta är en cv-fri rekrytering, dvs helt utan ansökningshandlingar, du söker genom att svara på några frågor. Vi vill däremot att du bifogar ett studieintyg redan när du ansöker. Om du planerar att genomföra examensarbetet tillsammans med en annan student är det fullt möjligt att söka tillsammans och gemensamt svara på frågorna.

Läs mer om examensarbete på Trafikverket här: Examensarbete - www.trafikverket.se

Vad blir nästa steg efter att du har ansökt?

Om du går vidare i den här processen kommer handledaren kontakta dig strax efter att sista ansökningsdagen har passerat. Du kommer bjudas in till ett digital samtal. Vi håller dig informerad löpande via din angivna e-post. Vi använder främst mail (från mejladress: noreply@heroma.se) för att göra utskick och kallelser. Kolla din inkorg och även skräppost/SPAM regelbundet under denna tid för att vara säker på att du får all information från oss! För att undvika att information gällande din ansökan klassas som SPAM kan du med fördel lägga till vår e-postadress: noreply@heroma.se i dina e-postkontakter.

OBS! På grund av ett systemunderhåll är det inte möjligt att ansöka till den här tjänsten från kl. 16.00 den 28/9 till ca kl. 16.00 den 29/9. Därefter räknar vi med att ansökningsprocessen fungerar som vanligt igen.

Ansökan

Om du har skyddade personuppgifter ska du kontakta ansvarig handledare så att din ansökan blir hanterad enligt särskilda rutiner. Du hittar namn och kontaktuppgifter till handledaren i annonsen.

Inom verksamhetsområde Underhåll ansvarar vi för leveransen av säkra och tillgängliga vägar och järnvägar. Genom att förvalta, underhålla och utveckla det befintliga och framtida väg- och järnvägssystemet lägger vi grunden för näringslivets godstransporter och miljoner människors resande - varje dag, året om. Kompetensutveckling står högt på vår agenda, oavsett vilken roll du har eller var du befinner dig i yrkeslivet. Hos oss gör du skillnad!

På Trafikverket jobbar vi med att göra Sverige närmare. Vi tror på att en förening av olika erfarenheter, bakgrunder och perspektiv är den bästa grunden för att bygga en arbetsplats fri från diskriminering och en miljö där alla trivs och gör sitt bästa. Vi tror på mångfald där den gemensamma nämnaren är pålitlighet, engagemang och mod. För det är så vi bäst representerar vårt samhälle.

Sök tjänsten

Handledare: Matthias Asplund,
0101239504

Handledare: Stephen Famurewa,
0101233520