Logga in
Logga in

Examensarbete - Åtkomstbehov till järnväg för banarbeten

När bör åtkomst till spåren vid banarbeten ske via servicevägar och när kan man istället lösa åtkomsten via järnvägen? Hjälp oss hitta svar på denna viktiga fråga!

Sök tjänsten

Om jobbet

Inom ramen för Nya Stambanor togs en gemensam strategi för underhåll fram för dessa banor. Motsvarande saknas för de befintliga järnvägarna, som huvudsakligen är utformad utifrån förutsättningen att dåvarande SJ kunder styra och ställa över trafik och underhåll mer eller mindre efter eget tycke. Detta har bl.a. inneburit att åtkomst många gånger endast är möjligt via spåren. Idag är situationen annorlunda med en hög grad av avreglering och konkurrensutsatt marknad. Produktionsplanering av entreprenader sker många gånger externt, varför kopplingen mellan infrastrukturens utformning och praktiska tillvägagångssätt inte alltid överensstämmer. Ytterligare ett försvårande faktum är att många av de plankorsningar som tidigare används för att köra upp tvåvägsfordon från väg till järnväg tas bort.

Ur detta perspektiv är det många gånger önskvärt att anlägga fler servicevägar för att säkerställa att entreprenörer kan ta sig till platsen för att utföra arbeten när de behövs. Detta behov behöver ställas mot kostnaden för sådana vägar och det markintrång de medför.

Enheten Utformning och Mottagning som ingår i Trafikverkets verksamhetsområde Underhåll har nu fått i uppdrag att projektspecifikt kravställa var det ska finnas servicevägar. Som underlag för detta ser vid därför att nedanstående punkter studeras inom ramen för/ ingår i ett examensarbete:

- Hur sker åtkomst till järnväg idag?

- Vilken typ av fordon behöver ta sig till platsen?

- En intervjustudie med underhållsentreprenörer om hur de hade velat att det skulle fungera i framtiden/vid nybyggnad

- Kartläggning av framkörningstider och dess påverkan på när det behövs vägar.

- Gärna en fallstudie där olika bantyper (hög-/lågtrafikerade) jämförs.

Detta examensarbete kan omfatta 15 eller 30 högskolepoäng och kan skrivas både enskilt och i par. Rapporten kan sammanställas på svenska eller engelska. Du behöver dock vara flytande i svenska för att genomföra arbetet. Du kan skriva arbetet helt på distans. För åtkomst till vissa databaser krävs dator med Trafikverkskonto. Denna behöver i så fall hämtas på Trafikverkets kontor alternativt användas där. Handledaren är stationerad i Malmö, men dator kan hämtas på andra kontor; Malmö, Solna, Göteborg, Gävle, Luleå, Borlänge och Östersund.

Om du känner att du vill träffa handledaren och arbeta på plats en del av tiden kan det göras på Trafikverkets kontor i Malmö.

Kvalifikationer

Vem är du?

För att lyckas med detta uppdrag behöver du vara initiativtagande och driven. Du har god förmåga att planera och strukturera ditt angreppsätt i såväl stora som små frågor, samt god analytisk förmåga. Du trivs att jobba i grupp med olika personer men är även bra på att arbeta enskilt.

Vi söker dig som:

  • är studerande på högskole-/universitetsnivå inom områdena järnväg/ väg-och vatten eller samhällsbyggnad (inriktning järnväg/ väg/ produktion), och är behörig att skriva examensarbete under vt 2026 (du behöver bifoga LADOK-utdrag till ansökan)
  • har mycket goda kunskaper i svenska i både tal och skrift
  • har goda kunskaper i engelska, både tal och skrift - om rapporten skall skrivas på engelska.

Övrig information

Detta examensarbete omfattar 15 eller 30 högskolepoäng. Rapporten skall sammanställas på svenska eller engelska.

Detta är en cv-fri rekrytering, dvs helt utan ansökningshandlingar, du söker genom att svara på några frågor. Vi vill däremot att du bifogar ett studieintyg redan när du ansöker. Om du planerar att genomföra examensarbetet tillsammans med en annan student är det fullt möjligt att söka tillsammans och gemensamt svara på frågorna.

Läs mer om examensarbete på Trafikverket här: Examensarbete - www.trafikverket.se

Vad blir nästa steg efter att du har ansökt?

Om du går vidare i den här processen kommer handledaren kontakta dig strax efter att sista ansökningsdagen har passerat. Du kommer bjudas in till ett digital samtal. Vi håller dig informerad löpande via din angivna e-post. Vi använder främst mail (från mejladress: noreply@heroma.se) för att göra utskick och kallelser. Kolla din inkorg och även skräppost/SPAM regelbundet under denna tid för att vara säker på att du får all information från oss! För att undvika att information gällande din ansökan klassas som SPAM kan du med fördel lägga till vår e-postadress: noreply@heroma.se i dina e-postkontakter.

OBS! På grund av ett systemunderhåll är det inte möjligt att ansöka till den här tjänsten från kl. 16.00 den 28/9 till ca kl. 16.00 den 29/9. Därefter räknar vi med att ansökningsprocessen fungerar som vanligt igen.


Ansökan

Om du har skyddade personuppgifter ska du kontakta ansvarig handledare så att din ansökan blir hanterad enligt särskilda rutiner. Du hittar namn och kontaktuppgifter till handledaren i annonsen.

Inom verksamhetsområde Underhåll ansvarar vi för leveransen av säkra och tillgängliga vägar och järnvägar. Genom att förvalta, underhålla och utveckla det befintliga och framtida väg- och järnvägssystemet lägger vi grunden för näringslivets godstransporter och miljoner människors resande - varje dag, året om. Kompetensutveckling står högt på vår agenda, oavsett vilken roll du har eller var du befinner dig i yrkeslivet. Hos oss gör du skillnad!

På Trafikverket jobbar vi med att göra Sverige närmare. Vi tror på att en förening av olika erfarenheter, bakgrunder och perspektiv är den bästa grunden för att bygga en arbetsplats fri från diskriminering och en miljö där alla trivs och gör sitt bästa. Vi tror på mångfald där den gemensamma nämnaren är pålitlighet, engagemang och mod. För det är så vi bäst representerar vårt samhälle.

Sök tjänsten

Handledare: Mikael Thorsén,
0101244067