Examensarbete - Utvärdering av hur olika utformningar av kontaktledningssystemet påverkar magnetfältet kring järnvägen
Hur kan vi optimera utformningen av kontaktledningssystemet så att magnetfältssänkande åtgärder i tunnlar och i bostadsområden ger största möjliga effekt? Hjälp oss hitta svar på denna viktiga fråga!
Om jobbet
Examensarbetet syftar till att öka kunskapen om hur olika förläggningssätt av ledare och kablar påverkar utbredningen av magnetfält kring vårt kontaktledningssystem, främst i tunnlar eller vid bostäder där kablar används för att leda strömmen så att magnetfältet kring anläggningen minskar.
Ström som flyter i en ledare skapar ett magnetiskt fält kring denna. Hur fältet runt en kontaktledning ser ut påverkas både av hur ledarna är placerade samt den ström som går i dessa.
Kontaktledningssystemet som försörjer tågen med ström är utformat på sådant vis att det redan från början inte ska skapa något större magnetfält än nödvändigt. Dock finns det en del platser längs tågspåret med lite andra förutsättningar, bland annat i tunnlar, där man behöver utforma kontaktledningssystemet annorlunda på grund av exempelvis platsbrist.
Det finns några olika magnetfältssänkande åtgärder man kan använda sig av på dessa platser, där de olika åtgärderna teoretiskt sett kommer att minska magnetfältsutbredningen olika mycket. En viktig aspekt att ta hänsyn till vid val av åtgärd är att det blir en säker anläggning, inte minst om en olycka sker och det krävs en räddningsinsats från blåljuspersonal.
I dagsläget är det okänt hur stora skillnaderna är mellan de olika typerna av magnetfältssänkande åtgärder. Det vore till nytta för Trafikverket att veta detta vid nybyggnationer eller eventuella förändringar i befintlig anläggning, där en avvägning bättre kan göras vilken åtgärd som passar var med tanke på omgivning, kostnad och teknisk avancerad nivå av utrustningen.
I examensarbetet undersöks detta genom att ta fram en beräkningsmodell och utföra fallstudier för olika utföranden av kontaktledningsanläggningar med magnetfältsreducerande åtgärder.
Följande delar ingår i examensarbetet
- Litteraturstudie kring olika sätt att beräkna magnetfältets utbredning kring kraftledningar (kontaktledningar).
- Framtagning av en generell beräkningsmodell i Matlab för beräkning av magnetfältets utbredning kring en kontaktledning.
- Genomföra magnetfältsmätningar kring några olika typer av kontaktledningar för att verifiera framtagen beräkningsmodell.
- Analys av de olika magnetfältsreducerande åtgärder som idag används i Trafikverkets anläggning.
Om tid finns över studeras även genomförbarheten, underhållsmässigheten samt LCC hos de olika magnetfältsreducerande åtgärderna.
Detta examensarbete omfattar 30 högskolepoäng och kan skrivas både enskilt och i par. Rapporten kan sammanställas på svenska eller engelska. Du kan skriva arbetet helt på distans. Om du känner att du vill träffa handledarna och arbeta på plats en del av tiden kan det göras på Trafikverkets kontor i Sundsvall.
Kvalifikationer
Vem är du?
För att lyckas med detta uppdrag behöver du vara initiativtagande och driven. Du har god förmåga att planera och strukturera ditt angreppsätt i såväl stora som små frågor, samt god analytisk förmåga. Du trivs att jobba i grupp med olika personer men är även bra på att arbeta enskilt.
Vi söker dig som:
- studerar en civilingenjörs/ masterutbildning inom elektroteknik, inriktning elkraft, och är behörig att skriva examensarbete under vt 2026 (du behöver bifoga LADOK-utdrag till ansökan)
- har slutfört en eller fler kurser i elektromagnetisk fältteori
- har mycket goda kunskaper i svenska i både tal och skrift
- har goda kunskaper i engelska, både tal och skrift - om rapporten skall skrivas på engelska.
Övrig information
Detta examensarbete omfattar 30 högskolepoäng. Rapporten skall sammanställas på svenska eller engelska.
Detta är en cv-fri rekrytering, dvs helt utan ansökningshandlingar, du söker genom att svara på några frågor. Vi vill däremot att du bifogar ett studieintyg redan när du ansöker. Om du planerar att genomföra examensarbetet tillsammans med en annan student är det fullt möjligt att söka tillsammans och gemensamt svara på frågorna.
Läs mer om examensarbete på Trafikverket här: Examensarbete - www.trafikverket.se
Vad blir nästa steg efter att du har ansökt?
Om du går vidare i den här processen kommer handledaren kontakta dig strax efter att sista ansökningsdagen har passerat. Du kommer bjudas in till ett digital samtal. Vi håller dig informerad löpande via din angivna e-post. Vi använder främst mail (från mejladress: noreply@heroma.se) för att göra utskick och kallelser. Kolla din inkorg och även skräppost/SPAM regelbundet under denna tid för att vara säker på att du får all information från oss! För att undvika att information gällande din ansökan klassas som SPAM kan du med fördel lägga till vår e-postadress: noreply@heroma.se i dina e-postkontakter.
OBS! På grund av ett systemunderhåll är det inte möjligt att ansöka till den här tjänsten från kl. 16.00 den 28/9 till ca kl. 16.00 den 29/9. Därefter räknar vi med att ansökningsprocessen fungerar som vanligt igen.
Ansökan
Om du har skyddade personuppgifter ska du kontakta ansvarig chef för rekryteringen så att din ansökan blir hanterad enligt särskilda rutiner. Du hittar namn och kontaktuppgifter till chefen i annonsen.
Inom verksamhetsområde Underhåll ansvarar vi för leveransen av säkra och tillgängliga vägar och järnvägar. Genom att förvalta, underhålla och utveckla det befintliga och framtida väg- och järnvägssystemet lägger vi grunden för näringslivets godstransporter och miljoner människors resande - varje dag, året om. Kompetensutveckling står högt på vår agenda, oavsett vilken roll du har eller var du befinner dig i yrkeslivet. Hos oss gör du skillnad!
På Trafikverket jobbar vi med att göra Sverige närmare. Vi tror på att en förening av olika erfarenheter, bakgrunder och perspektiv är den bästa grunden för att bygga en arbetsplats fri från diskriminering och en miljö där alla trivs och gör sitt bästa. Vi tror på mångfald där den gemensamma nämnaren är pålitlighet, engagemang och mod. För det är så vi bäst representerar vårt samhälle.
Handledare: Johan Höglund,
0101243296
Övergr underhållsled: Anna Nilsson,
0101232916