Logga in
Logga in

Examensarbete -Dimensionerande laster på kontaktledningssystemet på grund av väder och vind

Hur bra är Trafikverket idag på att beräkna vind-och islaster för kontaktledningsystemet? Finns det andra metoder som bättre speglar lokala klimatvariationer? Hjälp oss hitta svar på denna viktiga fråga!

Sök tjänsten

Om jobbet

Syftet med examensarbetet är att undersöka om dagens metod för dimensionering av kontaktledningssystem utifrån väderlaster är lämplig - eller om det finns skäl att ta hänsyn till geografiska skillnader och uppdatera nuvarande antaganden kring samtidig påverkan från is och vind.

Kontaktledningssystemet för järnväg är utsatt för varierande väderlaster, främst vind och is. Historiska händelser visar på både sällsynta men allvarliga scenarier, såsom extrem isbildning 1929, och vanligare problem såsom frostbelagd kontakttråd som orsakat omfattande skador, exempelvis under vintern 2010-2011. För att minska konsekvenserna har åtgärder som vinterskenor på tåg införts.

I dagsläget dimensioneras kontaktledningssystemet enligt de svenska och europeiska byggreglerna samt SS-EN 50119, där rekommendationer för kombination av vind- och islaster ges. Dock sker dimensioneringen med samma lastnivåer över hela landet, utan hänsyn till lokala variationer i klimat och väder. I takt med klimatförändringarna blir frågan allt mer aktuell: är det rimligt att fortsätta på detta sätt?

Det finns många frågeställningar som knyter an huvudfrågan:

  • Hur beräknar Trafikverket idag vind- och islaster för kontaktledningssystemet?
  • Vad säger SS-EN 50119 om beräkningsmetodik och kombination av laster?
  • Finns det andra nationella eller internationella metoder eller standarder som bättre speglar lokala klimatvariationer?
  • Vad skulle ett mer platsanpassat dimensioneringssätt innebära i praktiken?
  • Är det möjligt att definiera ett mer flexibelt eller zonindelat lastfallssystem för framtida tillämpning?

Detta examensarbete omfattar 30 högskolepoäng och kan skrivas både enskilt och i par. Rapporten kan sammanställas på svenska eller engelska. Du kan skriva arbetet helt på distans. Om du känner att du vill träffa handledarna och arbeta på plats en del av tiden kan det göras på Trafikverkets kontor i Malmö eller Lund.

Kvalifikationer

Vem är du?

För att lyckas med detta uppdrag behöver du vara initiativtagande och driven. Du har god förmåga att planera och strukturera ditt angreppsätt i såväl stora som små frågor, samt god analytisk förmåga. Du trivs att jobba i grupp med olika personer men är även bra på att arbeta enskilt.

Vi söker dig som:

  • studerar en civilingenjörs/ masterutbildning inom väg- och vattenbyggnad/ samhällsteknik, maskinteknik eller annat relevant område, och är behörig att skriva examensarbete under vt 2026 (du behöver bifoga LADOK-utdrag till ansökan)
  • har slutfört en eller fler kurser inom hållfasthetslära och konstruktionsteknik
  • har mycket goda kunskaper i svenska i både tal och skrift
  • har goda kunskaper i engelska, både tal och skrift - om rapporten skall skrivas på engelska.

Det är inget måste, men en klar fördel om du har kunskaper inom programmering och statistiska metoder.

Övrig information

Detta examensarbete omfattar 30 högskolepoäng. Rapporten skall sammanställas på svenska eller engelska.

Detta är en cv-fri rekrytering, dvs helt utan ansökningshandlingar, du söker genom att svara på några frågor. Vi vill däremot att du bifogar ett studieintyg redan när du ansöker. Om du planerar att genomföra examensarbetet tillsammans med en annan student är det fullt möjligt att söka tillsammans och gemensamt svara på frågorna.

Läs mer om examensarbete på Trafikverket här: Examensarbete - www.trafikverket.se

Vad blir nästa steg efter att du har ansökt?

Om du går vidare i den här processen kommer handledaren kontakta dig strax efter att sista ansökningsdagen har passerat. Du kommer bjudas in till ett digital samtal. Vi håller dig informerad löpande via din angivna e-post. Vi använder främst mail (från mejladress: noreply@heroma.se) för att göra utskick och kallelser. Kolla din inkorg och även skräppost/SPAM regelbundet under denna tid för att vara säker på att du får all information från oss! För att undvika att information gällande din ansökan klassas som SPAM kan du med fördel lägga till vår e-postadress: noreply@heroma.se i dina e-postkontakter.

OBS! På grund av ett systemunderhåll är det inte möjligt att ansöka till den här tjänsten från kl. 16.00 den 28/9 till ca kl. 16.00 den 29/9. Därefter räknar vi med att ansökningsprocessen fungerar som vanligt igen.

Ansökan

Om du har skyddade personuppgifter ska du kontakta ansvarig chef för rekryteringen så att din ansökan blir hanterad enligt särskilda rutiner. Du hittar namn och kontaktuppgifter till chefen i annonsen.

Inom verksamhetsområde Underhåll ansvarar vi för leveransen av säkra och tillgängliga vägar och järnvägar. Genom att förvalta, underhålla och utveckla det befintliga och framtida väg- och järnvägssystemet lägger vi grunden för näringslivets godstransporter och miljoner människors resande - varje dag, året om. Kompetensutveckling står högt på vår agenda, oavsett vilken roll du har eller var du befinner dig i yrkeslivet. Hos oss gör du skillnad!

På Trafikverket jobbar vi med att göra Sverige närmare. Vi tror på att en förening av olika erfarenheter, bakgrunder och perspektiv är den bästa grunden för att bygga en arbetsplats fri från diskriminering och en miljö där alla trivs och gör sitt bästa. Vi tror på mångfald där den gemensamma nämnaren är pålitlighet, engagemang och mod. För det är så vi bäst representerar vårt samhälle.

Sök tjänsten

Handledare: Hanna Närhi,
0101233027