
Här ska spåren gå mellan Enånger och Stegskogen på Ostkustbanan
Lokaliseringsutredningen är klar och vi har tagit ställning om var de nya spåren ska gå på delsträckan mellan Enånger och Stegskogen, norr om Hudiksvall.
Ostkustbanan, inklusive Ådalsbanan, är ett viktigt stråk för Sverige och Europa. Idag behöver tåg vänta in varandra och snabbtåg mellan Stockholm C och Sundsvall C tar cirka 3,5 timmar, framtida målet är 2 timmar med dubbelspår.
Etappen Enånger–Idenor–Stegskogen i Hudiksvalls kommun är en viktig del i helheten av transportsystemet och den sista etappen på Ostkustbanan som får ett val av framtida dragning.
– Vi väljer den västra korridoren för de nya spåren, eftersom den ger bäst balans mellan funktion, miljö och kostnad. Den korridoren har lägst byggkostnad och minst påverkan på känsliga områden, och därför fortsätter vi planeringen med det västra alternativet, konstaterar Helena Werre tillförordnad regional direktör för Trafikverkets Mellersta region.
Sträckan mellan Enånger och Stegskogen, förbi Iggesund och Hudiksvall, finns inte med i den nuvarande nationella planen för transportinfrastrukturen 2022–2033. Den nationella planen omfattar en period på tolv år och revideras vart fjärde år. Planen beskriver hur den statliga infrastrukturen för väg, järnväg, sjöfart och luftfart ska underhållas och utvecklas för att möta samhällets behov.
Just nu pågår Trafikverkets arbete med att revidera den nationella planen för transportinfrastruktur och senast den 30 september 2025 kommer Trafikverket att lämna in myndighetens förslag till nationell plan för 2026–2037. Om projektet mellan Enånger och Stegskogen kommer med kan Trafikverket gå vidare med att ta fram en järnvägsplan.
– Järnvägsplanen beskriver var järnvägen ska byggas inom den valda korridoren, hur järnvägen ska utformas samt vilka skyddsåtgärder vi behöver utföra. Lagen om byggande av järnväg kräver att en järnvägsplan upprättas och vinner laga kraft innan bygget kan startas, säger Trafikverkets projektledare Peter Nyberg.
Länkar och fördjupning
På länkarna nedan kan du läsa mer om ställningstagandet och utbyggnaden av Ostkustbanan.