Vi har tagit bort invasiva växter och arbetar med att förbättra vägar på Yxlan
Vi jobbar för fullt med att förbättra vägen och hantering av dagvatten på väg 1046 och bussvändslingan på väg 1025. Vi har kommit halvvägs och fortsätter arbeta tills vintern kommer för att bli klara så fort som möjligt.
Först ut i arbetet - växtinventering
Vi arbetar nu med att förbättra diken och byta ut vägtrummor på väg 1046 inklusive bussvändslingan till färjelägena på väg 1025.
Men långt innan vi började arbeta gjorde våra miljöspecialister en inventering av växter på Yxlan. Längs vägarna hittade vi både skyddsvärda växter, tex några arter av orkidéer samt invasiva arter, bland annat blomsterlupin, kanadensiskt gullris och jätteloka.
- Det första arbetet vi gjorde i våras var att ta bort invasiva arter som vi hittade längs Vagnsundavägen på Yxlan. Det var därför vi hoppade runt och jobbade på olika platser. Vissa arter behöver å andra sidan skyddas när vi bygger, så det är viktigt att veta vad som växer var, säger Pierre Larsson projektledare på Trafikverket.
En EU förordning reglerar hantering av invasiva arter, och rensningsmassorna från platser där det växer invasiva arter får inte återanvändas till vägtekniskt underhåll, det måste omhändertas på ett sätt så att arten inte sprids vidare. Jord som kan innehålla frön eller växtdelar av jätteloka får enbart transporteras till anläggning för destruktion.
- Det är en ganska krånglig hantering av växter, jord och massor med invasiva arter. Vi skickar det på deponi till en återvinningscentral. Det arbetet syns kanske inte så mycket men det är ett viktigt ansvar som vi har när vi arbetar med vägar och underhåll, berättar Pierre Larsson.
Nya vägtrummor som rymmer mer regnvatten
Under våren har vi rensat diken och grävt ur dem för att dagvattnet ska rinna av vägen och ledas bort effektivt.
- Dikena ser kanske djupare ut nu men det beror nog på att man inte såg dem så bra tidigare när de var igenväxta, konstaterar Pierre.
Vi byter ut de gamla trummorna som tar hand om dagvatten från vägen mot nya trummor som rymmer mer vatten, har längre livslängd och bättre hållbarhet. Det är också en anpassning till klimatet för att kunna ta hand om mer regn och smältvatten.
Arbetet har kommit halvvägs
Vi började byta sidotrummor längs med Vagnsundavägen, väg 1046 och väg 1025 till och från färjorna på Yxlan. Under hösten fortsätter arbetet, nu byter vi ut vägtrummorna under vägarna.
Arbetet har kommit halvvägs och vi kommer att fortsätta arbeta tills det blir vinter och tjäle i marken för att komma så långt som möjligt i höst.
Arbete på natten
Vi utför arbetet med vägtrummorna på natten. Trafiken regleras med TMA-bil vid dikningsarbetena nattetid. Under kvälls- och nattarbeten kl 19-05 görs kortare avstängningar med väntetid vid det aktuella stället när ett trumbyte sker. Tänk på att åka i god tid för att hinna till färjan.
Asfaltering redan i höst
När vi har bytt ut vägtrummorna ska vi asfaltera vägen. Om vädret tillåter kommer vissa partier att asfalteras redan i höst för att förstärka och avjämna vägbanan. I första hand prioriterar vi platser där det är sämre beläggning. Asfaltering av hela vägsträckan, väg 1046, inklusive från bussvändslingan till färjelägena på väg 1025 planeras att utföras nattetid under 2025.
Fler arbeten på Yxlan - ny granskning för ombyggnation av färjelägen
Vi startar en ny granskning av vägplan av två nya färjelägen mellan Yxlan och Blidö där de nya färjelägena ska anpassas till en lindragen vägfärja. Granskningsperioden börjar i slutet av oktober.
Mer information finns här.
Mer information om invasiva arter
Information om vilka arter som är invasiva och metod för bekämpning finns hos Artdatabanken, se länk nedan. Där kan man även rapportera in fynd. Om du upptäcker invasiva växter inom vägområdet får du gärna meddela det.
Länk till Artdatabanken
Biologisk mångfald - en fråga för Trafikverket
Trafikverket jobbar med biologisk mångfald. Johan Rydlöv är nationell samordnare för biologisk mångfald och landskapsfrågor, hör honom berätta om vårt arbete.