Logga in
Logga in

Punktlighet är viktigt, säkerheten allra viktigast

Preliminära siffror för februari visar att 75 731 av 86 430 framförda persontåg nådde sin slutstation i rätt tid vilket gav en punktlighet för persontågen på 87,6 procent.

Trots ett välkommet trendbrott där kurvorna börjar peka uppåt för både kort-, medel- och långdistanståg fortsätter inledningen av 2024 vara tuff för järnvägen. Vintern har visserligen börjat släppa sitt grepp, men i snösmältningens spår har ett antal översvämningar påverkat trafiken på flera platser i landet. Men det som kanske mer än annat illustrerar februari månads trafik var en kraftig storm på västkusten, en urspårning i Borlänge och dessvärre ett flertal tragiska olyckor.

– Obehöriga i spår är något som förutom att vara olagligt och dessutom försenar många tåg i första hand en fråga om människoliv. Under februari inträffade så många som 11 personpåkörningar, och det mest skrämmande är att dessa tragiska olyckor bara är toppen på ett isberg. Tack och lov leder inte varje fall av obehöriga i spår till fatala konsekvenser, men varje dag utsätts förare för situationer ingen ska behöva uppleva på jobbet. Varje dag påverkas också ett stort antal resenärer på grund av att järnvägens varningssignaler inte respekteras, säger Anna Ericsson, chef för verksamhetsområde Trafik och fortsätter:

– Varje olycka är en för mycket. Prata med era barn. Påminn kollegor, vänner och familj om att inte gena över järnvägsspår, smita under nedfällda bommar eller klättra på vagnar. Järnvägen är säker, men eftersom tåg är både tysta och tunga och varken kan stanna eller väja behöver medvetenheten öka om de risker som ändå finns. Se dig alltid noga för, och ta av dig hörlurarna så du har din uppmärksamhet riktad på rätt saker.

Din säkerhet vid järnvägen

Kika gärna på vår säkerhetssida "Din säkerhet vid järnvägen" för att hämta inspiration till att informera om järnvägen, se länklista längst ner på den här sidan.

Rapportera fel i plankorsning

Om du vill rapportera ett fel i en plankorsning kan du dygnet runt ringa 0771-66 11 00. Ange plankorsningens id-nummer som finns på baksidan på de kryssmärken som står vid plankorsningen.

Februari i siffror

Högst punktlighet för en enskild dag hade lördag 10 februari då 2 271 av 2 422 framförda tåg nådde sin slutstation i rätt tid. Punktlighetsresultatet denna lördag blev därmed 93,8 procent.

Lägst punktlighet hade torsdag 15 februari då två störningar i Stockholmsområdet fick många tåg att bli sena. Ett omfattande signalanläggningsfel i Solna samt sprickor i en växel vid Malmsjö bidrog till att punktlighetsresultatet denna torsdag blev 78,2 procent.

  • Kortdistanståg (pendel- och flygtåg): 92,3 procent.
    Antal framförda: 47 715.

  • Medeldistanståg (regionaltåg): 84,3 procent.
    Antal framförda: 32 125.

  • Långdistanståg (fjärr- och snabbtåg): 70,8 procent.
    Antal framförda: 6 405.


  • 60,1 procent av persontågen anlände helt enligt tidtabell (RT+0), vilket är 4,9 procentenheter lägre än februari 2023.

  • 77,6 procent av persontågen ankom inom 2 minuter efter tidtabell (RT+2), vilket är 4,6 procentenheter lägre än februari 2023.

  • 87,6 procent av persontågen ankom inom 5 minuter efter tidtabell (RT+5), vilket är 3,4 procentenheter lägre än februari 2023.

  • 93,3 procent av persontågen ankom inom 10 minuter efter tidtabell (RT+10), vilket är 2,2 procentenheter lägre än feb 2023.

  • 95,8 procent av persontågen ankom inom 15 minuter efter tidtabell (RT+15), vilket är 1,4 procentenheter lägre än februari 2023.

Den genomsnittliga förseningen för alla tåg i februari var 3,0 minuter och för försenade tåg 7,5 minuter.

Om statistiken

Alla uppgifter är preliminära. Av datatekniska skäl redovisas inga uppgifter kring akut inställda avgångar. För officiell statistik hänvisas till Trafikanalys, den myndighet som ansvarar för Sveriges statistik på transportområdet.

Enskilda händelser som påverkade punktligheten mest under februari 

  • 1–2 februari: Signalfel vid Hyllie söder om Malmö C.
  • 1–29 februari: Nedsatt hastighet på grund av hög vattennivå i spårområdet Laxå – Hasselfors.
  • 1–29 februari: Översvämningar / hastighetsnedsättningar vid Sprängsviken på Ådalsbanan.
  • 14–16 februari: Begränsad framkomlighet / hastighetsnedsättningar vid Solna på grund av omfattande signalanläggningsfel.
  • 14–16 februari: Begränsad framkomlighet / hastighetsnedsättningar vid Malmsjö på grund av sprickor i växlar.
  • 15–16 februari: Begränsad framkomlighet / enkelspårsdrift vid Högdalen på Nynäsbanan.
  • 21–29 februari: Spårfel / hastighetsnedsättningar vid Hässleholm C.
  • 21–29 februari: Spårbrist efter urspårning vid Borlänge C.
  • 23 februari: Storm / nedblåst bit av ett tak / strömlöst på Göteborgs Central.
  • 23–24 februari: Spårfel / hastighetsnedsättningar vid Kristianstad C.
  • 24 februari: Signal- och spårväxelfel vid Hyllie söder om Malmö C.
  • 27 februari: Obehöriga i spårområdet / påkörd person vid Solna.
  • 28–29 februari: Tunneln mellan Malmö godsbangård och Arlöv översvämmad.
  • 29 februari: Obehöriga i spårområdet / påkörd person vid Stockholm södra.
  • 29 februari: Dåligt spårläge / hastighetsnedsättningar vid Knivsta.