Logga in
Logga in

Järnvägens tidtabeller för 2026 är här

14 december får järnvägen nya tidtabeller. Fler tåg och fler arbeten än någonsin får plats i spåren när nästa års tågplan börjar gälla. 2026 börjar vi ta ikapp det eftersatta underhållet – för en mer pålitlig järnväg.

Trendbrott 2026 – eftersatt underhåll minskar

I december varje år byter Sverige och hela Europa till en ny tågplan, där finns planeringen för hur trafiken och alla banarbeten ska samsas på spåren det kommande året. På svensk järnväg utgörs detta gigantiska pussel av 55 järnvägsaktörer som tilldelats tider för sina avgångar, det är både fler aktörer och fler ansökningar om tidtabeller än året innan. Tillsammans körs över en miljon tåg under ett år. Enbart personresorna har fördubblats de senaste 30 åren, utöver alla godstransporter.

– Att många vill åka tåg är en positiv utveckling, men det ställer stora krav på järnvägen som behöver rustas och utvecklas. Nästa år utför vi 1800 arbeten, 100 fler än året innan, för att göra järnvägen mer tillförlitlig. Vi börjar ta ikapp och minska det underhåll som varit eftersatt, säger Mats Berlin, avdelningschef Kapacitet Järnväg, Trafikverket.

Balans mellan trafik och banarbeten

Genom den nya tågplanen fortsätter den historiska upprustningen av järnvägen. Tågen ska bli mer punktliga för varje år. Mer trafik och fler arbeten än någonsin ska få plats i spåren och under tiden ska det gå att lita på järnvägen, medan vi rustar den i ökad takt.

– Tågen ska komma fram i tid samtidigt som vi ska få ut allt fler underhålls- och utvecklingsarbeten nästa år. För att lösa den utmaningen och hitta rätt balans i planeringen har vi ett nära samarbete inom branschen för att tillsammans hitta de bästa trafiklösningarna för resenärer och godstransporter, säger Ann-Sofie Atterbrand, avdelningschef Järnvägsplanering, Trafikverket.

Det handlar bland annat om nya sätt att planera och genomföra underhållet för att hitta trafiklösningarna som bäst tar tillvara på kapaciteten och samtidigt skapar utrymme för arbeten i spår. Vi tummar aldrig på säkerheten när vi rustar järnvägen, det gör att vi ibland måste sänka hastigheten eller stänga av spår.

– Till år 2050 har vi tagit ikapp det eftersatta underhållet på högtrafikerade banor och andra samhällsviktiga stråk. Vägen dit är att öka takten i genomförandet av arbeten i spår på ett säkert sätt. Det gör vi genom ett fortsatt nära samarbete med branschen, men också genom nya metoder, effektiva maskiner och ny digital teknik, fortsätter Ann-Sofie Atterbrand.

Arbeten som påverkar trafiken

Många arbeten utförs på nätter och helger när färre eller inga persontåg går. Mer omfattande banarbeten förläggs också till storhelger då arbetspendling och skolresor är mindre omfattande. För att få plats med alla tåg och alla planerade banarbeten kan det inför nästa år ha gjorts ändringar i antalet avgångar och avgångstider på vissa sträckor. För den som ofta reser vid samma tid är ett tips att hålla sig uppdaterad via det tågbolag man brukar resa med.    

Tågåret 2026

Bakgrund och fakta

  • Trafikverket ansvarar för den samlade planeringen av trafik och banarbeten på järnvägsspåren, den så kallade tågplanen.
  • Tågplanen tas fram för ett helt år och innehåller tidtabeller för både persontåg och godståg samt tidplan för banarbeten.
  • De nya tidtabellerna börjar gälla från och med den 14 december till och med den 12 december 2026.
  • Sammanlagt handlar det om 15 000 ansökningar om tidtabeller, jämfört med
    14 000 i tågplanen 2025.
  • Ansökningarna kommer från 55 aktörer (Tågplan 2026), vilket i sig även är en ökning jämfört med 53 stycken år 2024 (Tågplan 2025) och 47 stycken år 2022 (Tågplan 2023).
  • I tågplanen finns 1 800 planerade avstängningar för trafikpåverkande banarbeten, vilket är mer än hundra fler än i tågplanen 2025.