Logga in
Logga in
Mätdata från bilar levererar data om aktuell status på vägen, om den är hal eller inte. Foto: Jonas Fältman

Vi är redo för vinter på väg och järnväg

Planeringen för att hålla vägar och järnvägar igång under vintern startar långt innan det är dags för snö, kyla och halka. Vi rustar oss för både normalt och besvärligt vinterväder över hela landet.

Framkomliga vintervägar bygger på en kombination av vinterunderhåll, samspel mellan aktörer, fordonens utrustning och lastning samt förarnas beteenden och vilja att följa de vädervarningar och rekommendationer som ges.

Färre störningar när vi förbättrar vinterväghållningen

– Vi arbetar aktivt för att stärka robustheten i vinterväghållningen och minska trafikanternas påverkan vid svåra väderförhållanden, säger Annika Canaki, chef för Vägsystem inom Trafikverket.

Exempel på vår beredskap är:

  • Mellan oktober och april är vinterorganisation fullt aktiverad. Vi följer väderläget och har beredskap dygnet runt.
  • Vi gör noggranna vinterförberedelser band annat genom uppstartsmöten med entreprenörer och samverkan med andra berörda aktörer.
  • Vi är tillsammans med våra entreprenörer proaktiva och gör systematiska förebyggande insatser inför befarade oväder.
  • Vi har extra koll på vinterkritiska sträckor, till exempel branta backar med mycket trafik, högt belägna vägar eller vägar utmed större vattendrag. Där har vi förstärkta åtgärder för att förhindra stopp och störningar.
  • Vi har möjlighet att genomföra kortflytt av fordon som har blivit stillastående för att de inte ska störa framkomligheten för övrig trafik.
  • Genom fordonsdata får vi information från trafikanters fordon om aktuell status på vägen som vi kan använda för både uppföljning, analys och erfarenhetsåterföring.
  • Via våra 750 väderstationer får vi dygnet runt information om yttemperatur, lufttemperatur, nederbörd, vindriktning, luftfuktighet och vindhastighet i realtid.

Du kan bidra genom att låta din bilresa ta längre tid när det är snö, halka och kyla. Anpassa hastigheten, följ de vädervarningar och rekommendationer som ges.

Fokus på extra åtgärder ska hålla tågen igång

Vinterunderhållet på järnvägen planeras i god tid innan temperaturen sjunker. Det handlar om att säkerställa att resurser och utrustning är klara att användas, och att det finns kapacitet redo för förebyggande och akuta felavhjälpande åtgärder, samt till större insatser vid störningar orsakade av stora snömängder eller extrem kyla.

– Vi har arbetat systematiskt med vinterberedskapen tillsammans i branschen under flera år. Ett arbete som vi ser har gett tydligt resultat och som vi fortsätter att utveckla tillsammans för att vara bättre rustade varje vinter som kommer., säger Robin Backebjörk, chef för Järnvägssystem på Trafikverket.

För att stärka vinterunderhållet så långt det går fokuserar vi lite extra på ett antal åtgärder för att undvika störningar:

  • Vi har vinterkolskenor på strömavtagare och gör tätare översyner vilket ger ett betydligt bättre skydd vintertid.
  • Vi ser till att röjningslok är placerade och redo på femton platser över hela landet så att de snabbt kan komma till platser där de behövs. Större vintermaskiner finns redo i områden som förväntas ha behov av dem.
  • Vi har vintersamordnare som är tillgängliga dygnet runt och som har fokus på insatser där nationella snöröjningsresurser behövs.
  • Järnvägsföretag och entreprenörer genomför utbildningsinsatser för att minska risken att växlar körs sönder under svåra vinterförhållanden.
  • Vi säkerhetsställer bärighet och funktion av snögallerier för att skydda spåret mot snödrev och svårforcerad drivbildning.

Tips till dig som reser!