Hastighetsgränser på väg
Rätt hastighet på vägar och gator är en förutsättning för att minska antalet döda och skadade i trafiken. Håller vi hastighetsgränserna kan vi tillsammans rädda upp till 50 liv varje år.
Sedan 2008 är det möjligt att införa hastighetsgränser i alla tio steg mellan 30 och 120 km/tim. Med det flexibla tiostegssystemet kan vi anpassa hastighetsgränserna utifrån dagens förutsättningar vad gäller trygghet, trafiksäkerhet, miljö, vägstandard och fordonsutveckling. Vägens standard och säkerhet tillsammans med kunskap om hur mycket våld människokroppen tål vid en krock bestämmer om hastigheten justeras uppåt eller neråt.
Vi sätter hastigheten på våra vägar efter vägens utformning. Samtidigt tar vi hänsyn till faktorer som miljö, tillgänglighet och regional utveckling (till exempel arbetspendling).
Om du kolliderar i 80 km/tim istället för 90 km/tim minskar risken att omkomma med 40 procent. En krock i 90 motsvarar ett fall från tionde våningen. Att lätta på gasen ger även andra fördelar som lägre bränsleförbrukning och mindre koldioxidutsläpp.
Jämna steg blir vanligare
Alla steg mellan 30-120 km/tim kommer under överskådlig tid att finnas kvar, men jämna steg (främst 40, 60, 80 och 100) införs i allt högre grad inom både statligt och kommunalt vägnät. Just nu pågår en anpassning av hastighetsgränserna till vägarnas standard inom statligt vägnät genom höjningar till 100 km/tim och sänkningar till 80 km/tim. Många kommuner inför samtidigt jämna hastighetsgränser, främst 40 och 60 km/tim. Myndigheten Trafikanalys har föreslagit att en ny bashastighet om 40 km/tim ska införas i tätort.
Vem beslutar om hastighetsgränser?
Länsstyrelsen beslutar om lokala trafikföreskrifter för allmänna vägar utanför tättbebyggt område där staten är väghållare och på enskilda vägar. Länsstyrelsen kan till exempel besluta om hastighetsbegränsning när det behövs en lägre hastighet på en kortare sträcka.
Trafikverket beslutar om grundföreskrifter för hastigheterna 80-120 kilometer i timmen på de statliga vägarna.
Kommunen beslutar om lokala trafikföreskrifter inom tättbebyggt område och för vägar där kommunen är väghållare.
Hastighetsgräns på kommunala gator och vägar
För det kommunala vägnätet beror effekterna helt på i vilken utsträckning kommunerna justerar hastighetsgränserna.
Rätt hastighet på kommunala gator och vägar kan ha positiva effekter på och bidra till:
- attraktivare tätorter
- stadens karaktär
- tillgänglighet
- trygghet
- trafiksäkerhet
- miljö och hälsa
Länkar
Utgångspunkten för Nollvisionen är att ingen ska dödas eller skadas allvarligt i trafiken, detta bland annat genom anpassning av hastighetsgränser. Läs mer om Nollvisionen och hastighet via länkarna nedan.