Vinterväghållning
Vi är redo för snö, kyla och halka på våra statliga vägar. Mellan oktober och april fungerar vår vinterorganisation fullt ut. Vi följer väderläget och har beredskap dygnet runt.
Vi är väl förberedda och samarbetar för vintern på väg. Mellan oktober och april ska vår och våra entreprenörers vinterorganisation fungera fullt ut för 10 000 mil statlig väg. Om det blir vinterväder andra tider på året ska åtgärderna också fungera, men det är inte samma krav på åtgärdstider.
Det är ofta lokala skillnader i vädret och stora mängder snö eller halka kan komma snabbt. Som trafikant är det viktigt att du tar ansvar genom att följa vädervarningar och de rekommendationer som ges inför och under dåligt väder.
Trafikverket, våra entreprenörer, andra myndigheter och trafikanter samarbetar för att göra vägarna framkomliga och säkra under vintern.
Video: Om snöröjning – Vad är en trafiksäker väg egentligen?
Många känner sig osäkra och otrygga när de kör på snöiga vägar. På ett enkelt sätt berättar filmen vad vi menar med trafiksäker väg på vintern och den ger goda råd till dem som är ute och kör på vägarna i vintertid.
Fordonsdata ska ge bättre vintervägar
Nytt för vintern 2025/2026 är att mätdata från bilar i trafik ger oss aktuell status på vägen, om den är hal eller inte. Vi använder informationen för uppföljning, analys och erfarenhetsåterföring inom vinterväghållningen. Det är ett bra verktyg för ökad framkomlighet och säkerhet. Tekniken har hög täckningsgrad på de högtrafikerade vägarna och även det mindre vägnätet får ofta några mätningar per dygn.
Historiskt har cirka 3 000 mätningar av väglaget registrerats per säsong men med denna teknik utökas det till över 300 miljoner mätningar under en vinter. Vi har 108 driftområden över hela landet och alla entreprenörer som är kontrakterade att sköta vinterväghållningen har också tillgång till samma data vilket kvalitetssäkrar det arbete de utför. Användningen av fordonsdata inom vinterväghållning är resultatet av många års utveckling tillsammans med bransch, universitet och fordonstillverkare.
Vi följer väderläget och har beredskap dygnet runt
Vi, och våra entreprenörer, följer väderläget och är i beredskap dygnet runt. Via våra 750 väderstationer får vi dygnet runt information om yttemperatur, lufttemperatur, nederbörd, vindriktning, luftfuktighet och vindhastighet i realtid.
Video: 750 väderstationer ger oss data i realtid
Det är vinter och snö på marken och träden. En man i gul varseljacka står på en rastplats och berättar om de vägväderstolpar som Trafikverket har över hela landet. Han pekar och visar på stolpen som är bakom honom.
Samtliga vägväderstationer har också väglagskameror som tar bilder av väglaget var tionde minut, även nattetid. Utöver det har vi upphandlade prognoser via vädertjänster och följer SMHIs vädervarningar dygnet runt, något som även våra entreprenörer använder.
Trafikverkets väderinformation VViS (branschwebben)
Vi är väl förberedda för olika vädersituationer, både normalt och besvärligt väder. Inför vintersäsongen förbereder vi oss tillsammans med entreprenörerna genom lokala uppstartsmöten. Målet är att vi ska ha samsyn i vem som gör vad framförallt vid besvärliga vädersituationer.
Vid orange och röda vädervarningar rustar vi oss tillsammans med entreprenörerna redan några dagar innan vädret slår till. Vi tar med oss tidigare erfarenheter och anpassar oss efter vädret och dess konsekvenser. Vi anpassar efter behov med eventuella extra resurser. Målet är såklart att vi ska vara så väl rustade som vi bara kan för besvärligt väder som påverkar framkomligheten.
Som trafikant bidrar du också till säkra och framkomliga vägar
Alla som kör på vägen påverkar trafiksäkerheten. Tillsammans kan vi alla medverka till högre säkerhet och framkomlighet på våra vintervägar.
- Följ väderleksrapporten och myndigheternas rekommendationer inför din resa.
Det är ofta lokala skillnader i vädret och stora mängder snö eller halka kan komma snabbt. Långa sträckor i bil gör också att du som trafikant kan passera flera olika väderförhållanden beroende på geografi.
Följ väderläget inför och under din resa via SMHI samt via vår digitala karta med aktuellt vägväder. Det är viktigt att du som trafikant följer myndigheternas information och rekommendationer inför och vid dåligt väder.
Trafikinformation med väglagskarta
SMHIs vädervarningar | SMHI - Rätt utrustning i din bil och för dig.
Kontrollera alltid att du har bra vinterdäck innan du ger dig ut på vinterväglag. Tänk också på att väglaget under vinterhalvåret kan skifta snabbt under dygnet så planera din resa väl. Förbered dig också genom att ha med utrustning och förnödenheter då resan kan ta längre tid. - Anpassa hastigheten efter väglaget för din och andras säkerhet.
Väglaget kan skilja mellan olika vägar och i olika delar av landet, under vintern kan dessutom väglaget förändras snabbt. När det är snö, halka och kyla under vinterhalvåret tar resan längre tid. Ditt körsätt har stor betydelse för säkerheten. Det handlar om att hålla rätt hastighet och lämpligt avstånd till bilen framför. - Undvik omkörning av plogbilar som tandemplogar.
Tandemplogning innebär att två plogbilar kör i bredd i samma riktning, cirka tvåhundra meter efter varandra. Det är en effektiv metod för snöröjning på högtrafikerade motorvägar och 2+1-vägar. Den ena plogbilens vinge är då i körbanan och kan vara dold av snö.
Att köra om plogbilar som tandemplogar är förenat med livsfara. Årligen händer olyckor med personskador där vinterväghållningsfordon varit inblandade. Du bör vänta med omkörningar för att minska risken för olyckor.
På vintern sköter vi vägarna utifrån mängden trafik
Vi har ansvaret för att snöröja och halkbekämpa de statliga vägarna, men vi kan inte göra det i samma standard på alla vägar. Därför delar vi in det statliga vägnätet i fem klasser. Vägar med mycket trafik och kritiska sträckor är prioriterade. Länskartor som visar när plogbilen kommer når du via denna sida:
När kommer plogbilen till din väg?
Så kontrolleras vinterunderhållet
Trafikverket har handlat upp en tredje part som följer upp leveranserna från entreprenörerna. De kontrollerar bland annat att entreprenörerna startar i rätt tid, blir klara i rätt tid och att resultatet blir som avtalat. Entreprenörernas fordon är försedda med gps-sändare som gör det möjligt för både kontrollanten och Trafikverket att i efterhand se var de har varit.