Logga in
Logga in

Kronoberg E4, Ljungby–Toftanäs, byggs ut till motorväg

Vi bygger om E4, Ljungby-Toftanäs för att öka kapaciteten på sträckan. Vilket innebär att vi skapar ett smidigt flöde för trafikanter och näringsliv. och för att trafiken blir mindre känslig för störningar.

Vad?

Bygga om E4 mellan Ljungby-Toftanäs till motorväg i befintlig sträckning, 3,2 mil.

Varför?

För att öka framkomligheten och trafiksäkerheten, speciellt för den tunga trafiken.

Nuläge

Nu har vi upphandlat en ny entreprenör - Svevia AB.  Nu arbetar vi med planering och förberedelser inför den nya starten ute i fält.

Om projektet

Nu är vi igång igen efter ett kortare uppehåll då vår entreprenör gick i konkurs i slutet på 2021. Vi har upphandlat Svevia AB som ny entreprenör för den påbörjade sträckan Ljungby-Toftanäs. Sträckan är ca 25 km och beräknas bli klar hösten 2023.

Den södra etappen E4, Kånna-Ljungby, inklusive trafikplats Ljungby södra är ca 7 km. Etappen är inte påbörjad och handlas upp senare som en egen entreprenad. Den ingår inte i kontraktet som Svevia har med Trafikverket.

Prioriterade arbeten 2022

Under våren har vi planerat och förberett oss för att starta upp arbetet tillsammans med Svevia.

  • Mellan Hallsjö och Toftaholm färdigställs arbetet med beläggning, fräsning, slitlager, linjemålning, stödremsor och räckesjustering.
  • Vi bygger klart trafikplats Lagan.
  • Mellan Lagan och Lagan å färdigställs arbetet med vattenskyddet för grundvattentillgångarna söder om Lagan å.
  • Vid golfbanan norr om Lagan utför vi ett större arbete med att lägga ner en trumma för att leda vattnet under E4.

Påverkan i trafiken 2022

Det är fortsatt begränsad hastighet på E4, vid vissa kritiska arbetsmoment leder vi om trafiken från E4 till det mindre vägnätet. Då får vi en säkrare arbetsmiljö för de som arbetar på vägen och för trafikanterna. Aktuella sträckor att leda om 2022 är:

  • Trafikplats Lagan- Trafikplats Hallsjö.
  • Trafikplats Hallsjö-Trafikplats Toftaholm

Klicka för att komma till en översiktskarta!

Vägar som tills vidare är avstängda:

- Den kommunala gatan Bredemadsvägen.
- Gång- och cykelvägen norr om Bolmstadstadsvägen mellan Klockaregårdsgatan och Näsvägen (med tunnel under E4).
- Gång- och cykelvägen vid Hovdingegatan.

 

Nyheter

Tidplan

1 Byggstart Ljungby-Toftanäs 2018

2 Klart Ljungby-Toftanäs 2023

3 Byggstart Ljungby-Kånna Preliminär byggstart 2023

4 Klart Ljungby-Kånna Preliminärt klart 2024

Läs mer om projektet

Hittills har arbetet och trafikhanteringen varit relativt bra och förhoppningsvis fortsätter i samma riktning.

Vi är tacksamma för alla trafikanter som sänker hastigheten och visar hänsyn för det arbetet som pågår längs med vägen. E4 är öppen under hela byggtiden men med ett antal omledningar och även sänkt hastighet längs sträckan. Vilket gör att det tar längre tid att ta sig fram under byggtiden.

Omkörningsförbud

Tänk på att ett vägarbete innebär en ökad risk för olyckor. Respektera skyltning och de hastighetsbegränsningar som finns i anslutning till vägbygget. Tänk också på att det råder omkörningsförbud på en del av sträckan. Vi hoppas att du har överseende med det. Vid plötsliga stopp eller olyckor tänk på att släppa fram räddningstjänst. Det kan rädda liv!

Tänk på att:

  • Vid plötsliga stopp eller olyckorsläpp fram räddningstjänst. Det kan rädda liv!
  • Köra försiktigt när du passerar vägarbetsplatsen och följ skyltningen. Det som är din väg till arbetet är andras arbetsplats.
  • Kör du fortare går det inte snabbare – snarare tvärtom. Vid plötsliga inbromsningar skapas köer bakåt i trafikströmmen.
  • Fokusera på din körning – inte på arbetet vid sidan av vägen. Eventuella krockar påverkar trafiken särskilt mycket vid vägarbeten.
  • Du behöver minst en sekund på dig att reagera, och ytterligare två sekunder på dig att agera. Se därför till att hålla avståndet till bilen framför dig.

Under 2016 genomförde Museiarkeologi Sydost, Kalmar läns museum arkeologiska förundersökningar längs E4:an vid Ljungby.

Fyra plaster har föreslagits som intressanta att gå vidare med till en slutundersökning. Där har bland annat hittats boplatser och en stensättning. Arkeologiska slutundersökningar påbörjades hösten 2017.

Ny och viktig kunskap om stenåldern
Museiarkeologi Sydost, Kalmar läns museum har genomfört arkeologiska undersökningar längs E4 vid Ljungby. Arbetet med att analysera resultatet av fynd och fornlämningar pågår men vi kan redan nu konstatera att undersökningarna har bidragit men ny och viktig kunskap om de människor som levt och bott i området under stenåldern.

Ljungby
Utanför Ljungby stad strax intill den sänkta Näsasjön undersöktes delar av en boplats från slutet av jägarstenåldern ca 5500–4000 f.Kr med slaget stenmaterial i flinta. Här påträffades också eldstäder och gropar från slutet av bronsålder och början på järnåldern ca 750 f.Kr–200 e.Kr. Extra intressant var även två så kallade stensättningar, flacka stenfyllda gravar, som dock visade sig sakna mänskliga kvarlevor och kan därför representera spår efter någon annan form av rituell aktivitet.

Berga
Några hundratal meter norr om pallfabriken i Lagan undersöktes lämningarna efter en tillverkningsplats från mellersta jägarstenåldern ca 6000–5500 f.Kr. Lämningarna utgörs av närmare 500 flintor, som ligger samlade runt en eldstad. Lämningarna utgör en ögonblicksbild av en plats där man tillverkat stenredskap. Förkolnade hasselnötsskal i eldstaden visar på en del av kosthållet.

Dörarp
Väster om E4 vid bron över Lagan fanns lämningar från två olika delar av jägarstenåldern. De äldsta lämningarna är bland de äldsta man hittar i det småländska inlandet och dateras till ca 7000 f.Kr. Lämningarna är sannolikt rester av en lägerplats efter tillfälliga besökare från kusten.
Längre norrut, där E4an passerar över Toftaån undersöktes en lokal med lämningar från flera förhistoriska perioder. Fyndmaterialet är stort, ett par tusen bitar flinta. De äldsta lämningarna utgörs av tvärpilar och spår efter mikrospånstillverkning, vilka tillhör den yngre jägarstenåldern ca 5500–4000 f.Kr.

Vid undersökningen framkom också fyndmaterial från den yngsta bondestenåldern ca 2000 f.Kr. Bland fynden finns pilspetsar, brända flintyxfragment och keramik. Fynden visar inte bara på olika hantverk som keramik och redskapstillverkning. Den dekorerade keramiken ger en inblick i den tidens formspråk och de brända yxorna om olika former av ritualer
På platsen finns också lämningar efter järnframställning, i form av slagg. Järnframställning kan vara från förhistorisk eller historisk tid, vi väntar fortfarande på en närmare datering.

Barslunds konkurs innebär att de arbeten som inte är påbörjade flyttas fram och att pågående arbeten inte kan slutföras enligt planerad tidplan. De skador som uppkommer av detta hanteras av Trafikverkets projektorganisation.

Till exempel så kommer de broar som inte är färdigställda mellan Ljunby och Lagan att förbli stängda tills ny entreprenör är på plats och kan slutföra arbetet. Skadan av att behöva köra runt för att bruka sin mark kompenseras av Trafikverket i viss utsträckning

Trafikverket som byggherre ansvarar för återställanden och skador som Barslund orsakat inom arbetsområdet och i dess absoluta närhet. Inkom med information om skador till undertecknad.

Arbetet med ersättningar för markintrång kommer fortsätta som vanligt.

Trafikplats 82, Hallsjö - Här byggs det nya ramper på västra sidan längre norrut i förhållande till den nuvarande. Den befintliga bron breddas. Arbetet startade hösten 2019 och blev klart hösten 2020. Mindre arbete återstår innan trafikplatsen är helt klar.

Trafikplats 81, Lagan - Rastplatsen Laganrasten som ligger mellan Lagan och Hallsjö försvinner och den nya rastplatsen byggs väster om E4 i anslutning till Trafikplats Lagan. Den får en parkering för lastbilar och en parkering för övriga trafikanter. I trafikplats Lagan byggs det nya ramper för av- och påfarter. I anslutning mot väg 557 blir det en utformning med "droppar". Det blir också nya busshållplatser på påfartsramperna och det blir en samåkningsparkering vid rastplatsen. Det byggs en ny bred bro över E4 som ger utrymme för gående och cyklister. Området vid trafikplatsen utformas som terrasser med gabionmurar. Arbetet med rastplatsen blev klart december 2020 och därefter färdigställs trafikplatsen under 2022. 

Trafikplats 80, Ljungby norra - Trafikplatsen behålls till stora delar, men det blir en ny ramp för påfart söderut. Övriga ramper byggs om i mindre omfattning. Anslutningen till väg 25 blir i form av "droppar". Nuvarande bro behålls. Beräknas bli klar hösten 2023.

Trafikplats 79, Ljungby södra - Byggs om en hel del men nuvarande bro behålls. Det byggs nya ramper för av- och påfarter. Där dessa ansluts till väg 25 byggs så kallade "droppar ". Dessutom byggs det en ficka för varje avfartsramp, som är tänkta för trafikkontroller. Området i trafikplatsen byggs i terrasser med gabionburar; burar ofta formade som boxar eller cylindrar och som fylls med sten. Påbörjas när övriga trafikplatser är klara.

Delsträcka 5 - Från trafikplats Hallsjö till motorvägen vid Toftaholm. Sträckan öppnades för mötesseparerad trafik och 100 km/tim i november 2020 men helt klar blir vägen i slutet på 2022.
Delsträcka 4 - Från trafikplats Lagan till trafikplats Hallsjö. Arbetet startade våren 2019 parallellt med delsträcka 5. Sträckan öppnades för mötesseparerad trafik från Lagan Å - Hallsjö i maj 2021. Sträckan trafikplats Lagan - Lagan Å öppnas i slutet på 2022 men helt klar blir vägen hösten 2023.
Delsträcka 3 - Från trafikplats Ljungby N till trafikplats Lagan. Arbetet startade i december 2020 och beräknas vara klart hösten 2023.
Delsträcka 2 - Från norr om trafikplats Ljungby S till trafikplats Ljungby N. Arbetet startade i juni 2021 med sträckan Bolmstadsvägen - trafikplats Ljungby N. Arbetet beräknas vara klart under 2023.
Delsträcka 1 - Från motorvägen i höjd med Kånna till norr trafikplats Ljungby S påbörjas när övriga delsträckor är färdigställda och upphandlas separat.

Arbetet med att skydda vattentäkten under byggtiden är viktigt. Den förser ungefär 70 000 invånare med rent vatten, som inte behöver efterbehandlas.

Skydd av Bergaåsens vattentäkten

För att både vi och kommande generationer ska kunna dricka ett rent och hälsosamt vatten behöver vi skydda våra vattentäkter från föroreningar. Det gör vi genom att bygga täta diken, sätta upp mitträcke av betong och högkapacitetsräcke som klarar en påkörning av tunga fordon. Under byggtiden är det inte tillåtet att köra farligt gods på E4 genom vattentäkten.

E4 passerar genom vattenskyddsområdet vid Bergaåsen, en nationellt utpekad värdefull grundvattentillgång, som sen 2009 används som vattentäkt för Växjö och Alvesta kommuner. Den förser ungefär 70 000 medborgare med rent vatten, som inte behöver efterbehandlas.

Broar och mittbarriärer

Det är fyra trafikplatser och 28 broar som berörs av bygget; bland annat en ny bro över E4, 10 nya broar under E4, två nya broar över vattendrag och, sju breddade broar under E4. Mittbarriären utförs med dubbla balkräcken på största delen av sträckan, undantag genom vattenskyddsområden där mittbarriären utförs som betongbarriär. Det blir även en ny rastplats, en poliskontrollplats och viltstängsel längs sträckan.

Dokument

Kontakt

Anna Karlsson

projektledare

Telefon: +46 10-123 69 66

Leif Sörgårn

biträdande projektledare

Telefon: 070-588 59 67

Henrik Magnisson

biträdande projektledare

Telefon: 010-130 03 83

Wilhelm Bengtsson

markförhandlare

Telefon: +46 10-123 32 19

Niclas Nilsson

arbetschef, anläggning, Malmö, Svevia

Telefon: 040-28 49 50