Skåne E22 Trafikplats Gårdstånga, Breddning befintlig ramp och pendlarparkering
Arbetet med breddning av avfartsrampen och nytt högersvängskörfält i trafikplats Gårdstånga öppnar för trafik i mitten av september. Då har vi även ökat pendlingsmöjligheterna med fler parkeringsplatser.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
Dagens köbildningar som uppstår på avfartsrampen i trafikplats Gårdstånga skapar trafiksäkerhets- och kapacitetsproblem på E22. Av den trafik som kör av på avfartsrampen från E22 går det största flödet vidare mot Eslöv på väg 113, via den nordöstra frånfarten.
För att öka trafiksäkerhet, framkomlighet och risk för upphinnande olyckor på E22 har vi breddat befintlig avfartsramp i norrgående riktning. Vi har också byggt ett högersvängkörfält mot väg 104. När trafikplatsen är helt klar, i mitten av september 2024 har både trafiksäkerhet och framkomlighet ökat.
Utöver breddningen av avfartsramper bygger vi nya pendlarparkeringar för att utöka möjligheten att pendla med kollektivtrafik.
Vad händer nu?
Arbetet med att bygga om trafikplats Gårdstånga med bredare avfartsramp och fler samåkningsparkeringar öppnar upp för trafik i mitten av september 2024.
Ökat kollektivtrafikresande
För att hålla i den positiva effekten vi har sett på kollektivtrafikresandet har vi utökat parkeringsplatserna i Gårdstångas pendlar-/samåkningsparkering med ett 30-tal platser.
Målbild 2030
Våra klimatmål enligt Målbild 2030, ska vi utföra åtgärder som ger minsta möjliga klimatavtryck under byggtiden.
Tidsplan
Fler projekt på E22
E22 Trafikplats Gårdstånga, kapacitetsförstärkning
Fortsatta åtgärder på platsen när projektet är klart.
Vad?
Åtgärder som stärker kapaciteten i trafikplatsen, med fler körfält och ny gång- och cykelvägskoppling.
Varför?
Vi ökar kapaciteten, framkomligheten och trafiksäkerheten i trafikplatsen.
Nuläge
Kapacitetsutredningen färdigställdes under slutet av år 2023. Nu planeras fortsatt hantering av föreslagna åtgärder.
Om projektet
Trafikplats Gårdstånga är idag högt belastad vilket påverkar trafikens framkomlighet negativt. Fordonsköer uppstår vid maxtimme under eftermiddag. Det är främst avfartsrampen i östgående riktning som påverkas, där fordonskön på avfartsrampen från E22 leder till trafiksäkerhetsrisker.
Åtgärden innebär en delvis återgång till trafikplatsens ursprungliga utformningsprincip. Detta innebär dubbla körfält i cirkulationen samt dubbla körfält i flera anslutande ramper och vägar. Till följd av att åtgärden kommer nyttja befintlig bro till fler körfält, kommer en ny koppling över E22 krävas för gång- och cykeltrafiken.
Tidsplan
Vi beräknar att åtgärderna är på plats år 2028 - 2030.
Kontakt