Logga in
Logga in

Fyrspåret Malmö–Lund Historisk kapacitetsökning med Fyrspåret och Dubbelspåret

Nu går två stora järnvägsprojekt i mål, Fyrspåret Malmö-Lund och dubbelspåret Ängelholm-Maria. Det tillför järnvägen i södra Sverige efterlängtad ny kapacitet. Sveriges nya järnväg börjar i Skåne.

– De båda färdigbyggda projekten tillför det skånska järnvägssystemet nya kapacitet av historiska mått. Det ger tågbolag och godsföretag möjlighet att öka turtätheten. Fler kan pendla till jobb och studier, och mer varor kan transporteras på ett hållbart sätt, säger Lennart Andersson, regiondirektör för Trafikverket.

Klostergården - Sveriges nyaste station!

Förutom att spårkapaciteten fördubblats på de båda sträckorna har sju stationer byggts om och moderniserats - Ängelholm, Kattarp, Ödåkra, Maria, Hjärup, Åkarp och Burlöv - och vid Klostergården i södra Lund har en ny helt ny station byggts.

En tågstation med plattform. Över spåren finns en röd gångbro. I bakgrunden syns en gammal stationsbyggnad i gult tegel.

Den nya och ombyggda stationen i Ängelholm öppnades den 3 december.

Fler tåg och kortare restid från 10 december

Från tidtabellskiftet den 10 december märks skillnaden mellan förr och nu tydligt, med fyra stopp i timmen för Pågatågen på stationerna mellan Malmö och Lund, och med Öresundstågstrafik på Burlövs station. På sträckan Ängelholm-Helsingborg kortas restiden för Pågatågen och Öresundstågen, och det finns utrymme att i framtiden utöka trafiken. 

Ny skånsk järnväg gynnar hela Sverige

En annan effekt av att de båda projekten tas i drift är att störningarna blir färre, en vinst inte bara för Skåne.
– Gammal och sliten järnväg har bytts ut mot en toppmodern och mer driftsäker anläggning. Färre tekniska störningar gynnar alla, och inte bara trafiken i Skåne utan också i hela Sverige, eftersom en störning snabbt fortplantar sig tågsystemet, säger Lennart Andersson.