Logga in
Logga in

Fyrspåret Malmö–Lund Välbesökta stationskalas när Fyrspåret och Dubbelspåret invigdes

Många trotsade den skånska vintern och firade Skånes nya järnväg och nya stationer. Det var kalas på åtta stationer, från Ängelholm till Burlöv. Extra festligt var det i Klostergården där en helt ny station invigdes.

10 december var den stora invigningsdagen för Fyrspåret Malmö-Lund och Dubbelspåret Ängelholm-Maria, med stationskalas i Ängelholm, Kattarp, Ödåkra, Helsingborg, Klostergården, Hjärup, Åkarp och Burlöv. Medarbetare från de båda projekten var på plats och serverade lussebullar, pepparkakor och kaffe, och svarade på frågor om stationerna och Skånes nya järnväg.

På tre av stationerna; Ängelholm, Helsingborg och Klostergården i Lund, var det lite större invigningskalas, och lite mer officiellt. Josefin Johansson, På Spåret-vinnare och komiker, ledde invigningsceremonierna och på programmet var det både högtidliga tal och musikunderhållning.

Tre personer på en schen håller ett rött band. Till höger en festklädd kvinna i glittriga kläder.

Anna Jähnke Regionråd och ordförande för Regionala utvecklingsnämnden, Lennart Andersson, Trafikverkets Regiondirektör syd , Christian Orsing, Kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg knyter symboliskt samman den skånska järnvägen. Josefin Johansson ledde firandet på Helsingborgs C.

Sveriges modernaste järnväg ligger i Skåne

Den skånska kalasturnén startade på Järnvägens museum i Ängelholm som hade fri entré och massor med aktiviteter. Sedan drog kalasgänget vidare till Helsingborg C och den stora ankomsthallen där det bjöds på musik bland annat med Drumcorps.

– Den här dagen markerar något historiskt för järnvägen i Skåne. Vi bygger ut två viktiga järnvägssträckor och tillför väldigt mycket ny kapacitet på spåren i Skåne. Vi har just nu Sveriges modernaste järnväg – det tycker jag är riktigt häftigt, sade Trafikverkets regiondirektör i Syd, när röda band symboliskt knöts ihop.

Skånes nyaste tågstation ligger i Klostergården

Sista anhalten på invigningsturnén var Klostergården i Lund där den helt nya stationen invigdes. En ny tidtabell trädde i kraft den 10 december och för första gången kunde resenärer kliva på Pågatågen från de nya perrongerna. Vid Klostergården invigdes också en ljusinstallation på kraftringens värmeverk intill stationen.

På övriga stationer - Kattarp, Ödåkra, Hjärup, Åkarp och Burlöv – bjöd personal från de båda projekten på fika och svarade på frågor. Det bjöds också på skönsång vid alla stationer, och godis och reflexer.

En kör med lucialinnen i en betongtunnel. I förgrunden fikabord, till vänster en röd portal.

Lindhagakören underhöll med körsång Burlöv station.

Kreativt möte inledde invigningshelgen

Invigningsfirandet tjuvstartade faktisk redan på fredagen med ett kreativt möte på Dunkers kulturhus i Helsingborg. Där möttes nyckelpersoner inom tåg- och byggsektorn, näringsliv och Trafikverket, och förstås tjänstemän och politiker i Skånes kommuner, Regionen, Riksdagen och EU-kommissionen. Där var siktet inställt på framtidens järnväg. Bland annat genomfördes en workshop med unga inom järnvägsbranschen som tillsammans med invigningens gäster diskuterade frågan; ”Vilka nyttor och värden borde lyftas när vi pratar om framtida infrastrukturprojekt?”

En mörk salong med människor som håller i röda skyltar. Längst fram vid scenen står två mörkklädda män som knyter ihop ett rött band.

På Dunkers hjälpte publiken till med att knyta ihop Skånes nya järnväg. De röda banden knöts sedan ihop av Trafikverkets generaldirektör, Roberto Maiorana och Lennart Andersson, Trafikverkets regiondirektör syd.