Ängelholm och stationsområdet
Så förändras Ängelholm och stationen när vi dubblar spåren mellan Ängelholm och Maria station
Mellan Ängelholm och Kattarp byggs det nya spåret på västra sidan av det gamla. Intrången blir då mindre i Kattarp jämfört om nya spåret byggts på den östra sidan av det gamla spåret.
Stationen får ett lyft
Den största förändringen i Ängelholm sker vid stationen där hela stationsområdet rustas upp och får en ny och säker övergång. Den nuvarande gångvägen över spår 1 och 2 ersätts med en gångbro med hiss och trappor. När vi är klara med arbetet kommer Ängelholms kommun sedan att bygga om busstationen.
Mittplattformen på Ängelholm station kommer att breddas och den södra delen av plattformen får ett nytt tak.
Fem nya broar gör plats åt dubbelspåret
Längs sträckan kommer två järnvägsbroar för gång- och cykeltrafik behöva bytas ut; en i höjd med Trafikverksskolan och en i höjd med Tivoligatan.
En ny järnvägsbro kommer att byggas på den västra sidan av befintlig bro över Vege å. Dessutom rivs den befintliga järnvägsbron över Sibirienvägen och ersätts av en ny, i samband med detta får Sibirienvägen också en ny sträckning. Kullavägens (väg 1785) vägbro över järnvägen behöver ersättas av en ny bro för att få plats med ytterligare ett järnvägsspår invid befintligt.
Det kommer även att byggas bullerskyddsvallar och bullerskyddsskärmar för att minska ljudnivån från det kommande dubbelspåret.
Tidplan för Ängelholm
Det här är vår preliminära tidplan för bygget vid stationen, vägar och järnvägen genom Ängelholm.