Stockholm Sundbyberg
Vi planerar att bygga ut järnvägen genom Sundbyberg i en tunnel. På så sätt kan ett helt nytt stadslandskap växa fram. Just nu pågår förberedande arbeten som är en förutsättning för att bygga den planerade tunneln.
Vad?
Varför?
Nuläge
Kostnad
Om projektet
-
Trafikverket pausar arbeten i Solna och Sundbyberg
Tillståndsprocessen som berör Mälarbanans fortsatta utbyggnad har visat sig vara mer komplicerad än vi förutsett. I dialog med Solna och Sundbyberg pausar vi därför arbeten.
- Därför tar det tid att bygga - planläggning en demokratisk process
- Frågor och svar om pausen
Genom Sundbyberg planerar vi att bygga en cirka 1,4 kilometer lång tunnel med anslutande ramper. Tunneln sträcker sig från kommungränsen i Duvbo till Ekensbergsvägen. Genom att lägga ner järnvägen i tunnel ges Sundbybergs stad en möjlighet att "läka ihop" och utveckla centrum. Sundbybergs stad planerar för hur det ska se ut där.
Innan vi kan börja bygga en järnvägstunnel genom Sundbyberg behöver vi göra förberedande arbeten. Sedan hösten 2020 arbetar vi bland annat med att lägga om ledningar under marken. Vi behöver flytta på ledningarna i marken så att de inte är i vägen i samband med utbyggnaden av järnvägen. Att lägga om ledningsnätet i Sundbyberg tar tid och påverkar dig som bor och rör dig i området. Nedan presenterar vi vilka arbeten som pågår, gata för gata.
Pågående och kommande arbeten
Vi har färdigställt flera pågående arbeten, bland annat de förberedande arbetena med ledningsomläggningar.
Arbetena på Sundbybergs torg, Esplanaden, Sturegatan och korsningen Stationsgatan/Sturegatan är nu slutbesiktigade, vilket betyder att byggdelarna är klara.
På Stationsgatans nedre del har vi placerat ett torn, som är en del av den ledningsbrygga som vi lyfte på plats under sommaren 2022 mellan Stationsgatan och Sundbybergs torg. Under sommaren 2023 kommer vi att förbättringsmåla ledningsbryggan.
På Stationsgatan kommer vi att göra återställningsarbeten.
Du som bor i närheten av våra arbeten
Nyheter för Sundbyberg
Följ Mälarbanan i olika kanaler
Tidslinje för delsträckan Huvudsta-Duvbo
Projekt Mälarbanan omfattar fem järnvägsplaner: Tomteboda-Huvudsta, Huvudsta-Duvbo, Duvbo-Spånga, Spånga-Barkarby samt Barkarby-Kallhäll. De två sista delsträckorna Huvudsta-Duvbo och Duvbo-Spånga återstår att bygga.
Kontakt
Projekt Mälarbanan
Mejla dina frågor direkt till oss
Kundservice
Mejla Trafikverkets Kundservice