Logga in
Logga in

Laxå–Arvika, Karlstad C Här får vi betongen på plats med elektricitet

När betongbilen får sladd blir det tystare på Karlstad C. Den nya betongpumpen drivs nämligen med el, låter betydligt mindre och släpper inte ut växthusgaser.

När vi bygger på Karlstads centralstation försöket vi så långt det är möjligt att använda oss av innovativ byggteknik. Det gör vi för att kunna arbeta effektivare, mer hållbart och för att minska bullret på byggarbetsplatsen. Ett exempel på detta är den betongpump med hybridteknik, som vi använder när vi gjuter den sista delen av Trädgårdslänken och den nya Vikenpassagen. 

Själva fordonet drivs av en dieselmotor, men på arbetsplatsen kan betongpumpen kopplas in på elnätet så att pumpen enbart drivs av el. Det innebär att pumpningen av betong sker utan utsläpp av koldioxid och hybridpumpen sparar 10 liter diesel per timme. Dessutom låter pumpen bara hälften så mycket som en motordriven pump.

Gjutning av Trädgårdslänken

Här gjuts den norra delen av den nya gångbron Trädgårdslänken. Hybridpumpen, med eldrift, har lång räckvidd och bullrar betydligt mindre än en traditionell betongpump.