Logga in
Logga in

Västra Götaland Bohusbanan, Kville–Stenungsund, kontaktledningsupprustning

Kontaktledningsanläggningen på Bohusbanan är cirka 90 år gammal och har förbrukat sin livslängd. Genom upprustningen blir anläggningen mer driftsäker och klarar av en högre kapacitet då systemet blir mer robust.

Vad?

Byte av hela kontaktledningsanläggningen på Södra Bohusbanan mellan Kville och Stenungsund.

Varför?

För att öka driftsäkerheten, minska underhållskostnader, göra det möjligt att förbättra kapaciteten och skapa en trafiksäker miljö för samtliga resenärer.

Nuläge

Förberedande arbeten startar i november 2025, då gjuter vi nya fundament för kontaktledningsstolpar på sträckan Kville-Gunnesby.

Om projektet

Påsken år 2026 börjar vi bygga om kontaktledingsanläggningen mellan Kville och Stenungsund. Den gamla anläggningen har anor från 1930-talet och ska ersättas med nya komponenter: fundament, stolpar, kontaktledning och effektiv drivkraft. Ja, allt det som krävs för att södra delen av Bohusbanan ska få en modern elkraftsanläggning. Ombyggnaden är planerad att göras från och med vecka 14 år 2026 till och med vecka 11 år 2027. Under denna tidsperiod ersätts tågen med bussar.

När ombyggnaden är klar ökar driftsäkerheten på banan, underhållskostnaderna minskar och vi gör det möjligt för fler tåg att trafikera sträckan. När arbetet pågår kommer tågtrafiken att vara avstängd under kortare och längre perioder.

Förberedande arbeten mellan Kville och Gunnesby startar i november 2025

Innan vi kan börja byta ut den gamla kontaktledningsanläggningen behöver vi göra en del förberedande arbeten. I början av november startar arbetet med att få nya fundament för kontaktledningsstolpar på plats på sträckan Kville–Gunnesby. Detta kommer att pågå fram till slutet av december 2025.

Kortvariga störningar när vi rör oss längs med spåret

För att kunna gjuta de nya fundamenten använder vi oss av ett speciellt borrtåg. Att borra hål för fundamenten istället för att gräva ger en rad fördelar, bland annat minskar risken för sättningar i banvallen. Vi borrar ett 4,5 meter djupt hål och placerar ett stålrör med diametern 60 cm i hålet. Därefter gjuter vi det stavformade fundamentet som ska bära upp den nya kontaktledningsstolpen. Det kan bullra lite när vi borrar, men eftersom vi förflyttar oss längs med spåret blir störningen kortvarig.

När arbetar vi på järnvägen?

Vi kommer främst att arbeta kvälls- och nattetid på vardagar. Under de nätter som järnvägen är avstängd går det vanligtvis inga persontåg.

Kville–Gunnesby: Tågtrafiken kommer att vara avstängd vardagar nattetid, den 3 november–12 december 2025.

Tågtrafiken påverkas när vi rustar upp järnvägen

Här kommer information om vilka tidsperioder tågtrafiken är stängd.

Tidsplan

1 Bygghandling klar Sommaren 2024

2 Upphandling av entreprenör Höst/vinter 2024

3 Kontrakt med entreprenör Februari 2025

4 Planering och förberedande arbeten inför byggstart 2025

5 Byggstart Påsk 2026

6 Klart Tidig vår 2027

Kontakt

Sten Wuori