Västra Götaland Bohusbanan, Kville–Stenungsund, kontaktledningsupprustning
Kontaktledningsanläggningen på Bohusbanan är cirka 90 år gammal och har förbrukat sin livslängd. Genom upprustningen blir anläggningen mer driftsäker och klarar av en högre kapacitet då systemet blir mer robust.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
Påsken år 2026 börjar vi bygga om kontaktledingsanläggningen mellan Kville och Stenungsund. Den gamla anläggningen har anor från 1930-talet och ska ersättas med nya komponenter: fundament, stolpar, kontaktledning och effektiv drivkraft. Ja, allt det som krävs för att södra delen av Bohusbanan ska få en modern elkraftsanläggning. Ombyggnaden är planerad att göras från och med vecka 14 år 2026 till och med vecka 11 år 2027. Under denna tidsperiod ersätts tågen med bussar.
När ombyggnaden är klar ökar driftsäkerheten på banan, underhållskostnaderna minskar och vi gör det möjligt för fler tåg att trafikera sträckan. När arbetet pågår kommer tågtrafiken att vara avstängd under kortare och längre perioder.
Speciellt borrtåg underlättar arbetet
För att kunna gjuta de nya fundamenten använder vi oss av ett speciellt borrtåg. Att borra hål för fundamenten istället för att gräva ger en rad fördelar, bland annat minskar risken för sättningar i banvallen. Vi borrar ett 4,5 meter djupt hål och placerar ett stålrör med diametern 60 cm i hålet. Därefter gjuter vi det stavformade fundamentet som ska bära upp den nya kontaktledningsstolpen. Det kan bullra lite när vi borrar, men eftersom vi förflyttar oss längs med spåret blir störningen kortvarig.

Ett så kallat borrtåg underlättar arbetet med att få de nya fundamenten för kontaktledningsstolpar på plats.
Tågtrafiken påverkas när vi rustar upp järnvägen
Här kommer information om vilka tidsperioder tågtrafiken är stängd.