Logga in
Logga in

Västlänken Milstolpe för Västlänken: marken överlämnad i deletapp Kvarnberget

Den 1 november nåddes en stor milstolpe för Västlänken då vi överlämnade merparten av markytorna i deletapp Kvarnberget till Göteborgs stad.

– Jag är oerhört glad och stolt över att vi nu är helt färdiga med byggentreprenaden för Kvarnberget. Förutom alla arkeologiska fynd och en rekonstruktion på ett och ett halvt år har Kvarnberget varit en teknisk utmanande sträcka att bygga, med både berg och lera, mitt i centrala Göteborg, säger Västlänkens projektchef Bo Larsson. 

Att deletapp Kvarnberget har färdigställts är ett viktigt steg på vägen för att kunna öppna station Centralen som en tillfällig säckstation år 2026. Den del av Västlänken som då kommer att stå klar sträcker sig från E6:an i Olskroken in i Centralenområdet och genom Kvarnberget. Tågen kommer då att passera station Centralen och fortsätta in i deletapp Kvarnberget, där de vänder. 

– Nu är vi ett steg närmare slutmålet. Medarbetarna har gjort ett fantastiskt arbete. De har levererat trots många utmaningar längs vägen och det gör mig oerhört rörd och stolt, säger Bo Larsson.

Film: Genomflygning av Kvarnbergets tunneldel

Foto: Trafikverket/Alexander Tisell.

Utmaningar under produktionen

Deletappens väg mot färdigställande har inte varit spikrak. Planen var ursprungligen att byggnationen i Kvarnberget endast skulle pågå i tre år och att deletappen skulle vara färdigställd 2021.

Den första förseningen berodde bland annat på de många arkeologiska fynd som gjordes i den gamla Masthamnen. Hela nio skepp grävdes fram och dokumenterades under en period på två år.

– Ursprungligen tog vi höjd för att entreprenören skulle tåla tre månaders stillestånd då vi visste att det fanns arkeologiska fynd längs sträckan. Att arbetet i princip stod stilla i två år är väldigt ovanligt, berättar Markus Rangmar, projektledare deletapp Kvarnberget.

Att det fanns arkeologiska fynd i deletapp Kvarnberget var i sig inte oväntat, varför Trafikverket planerade byggnationen av deletappen så att den inte skulle påverka sluttiden för färdigställandet av hela Västlänken.

Att förseningen blev ännu större beror, enligt Markus, på flera faktorer: bland annat pandemin, bergprojekteringar och en till vända av arkeologiska utgrävningar.

AGN Haga var en av huvudentreprenörerna i Västlänken med kontrakt för deletapperna Haga och Kvarnberget. I januari 2023 beslutade Trafikverket att häva kontraktet för deletapp Haga, men valde samtidigt att fortsätta med samma entreprenör för deletapp Kvarnberget. Hävningen ledde dock till att AGN Haga ansökte om- och beviljades rekonstruktion i maj 2023.   

– Rekonstruktionen gjorde det tidvis utmanande att bygga då det var svårt för vår entreprenör att kontraktera underentreprenörer och leverantörer. Vi har tagit en väldigt aktiv roll och arbetat målmedvetet för att projektet ska komma i hamn. Jag är oerhört stolt och tacksam över det jobb som mina medarbetare har lagt ner, säger Markus.

Hur skulle du sammanfatta arbetet med att bygga deletapp Kvarnberget?

– Utmanande, lärorikt och glädjefullt! Det har varit fantastiskt att få vara en del av ett projekt som formar staden som vi bor i. Det kommer ingen någonsin att kunna ta ifrån oss, säger Markus.

Porträttbilder på Västlänkens projektchef Bo Larsson samt Markus Rangmar, projektledare för deletapp Kvarnberget.

Installationer inuti tunneln 

Även om byggentreprenaden i deletapp Kvarnberget är avslutad kommer andra arbeten, inne i tunneln, att fortsätta längre fram. Då återvänder vi för att utföra de installationer som krävs för att tågen ska kunna gå genom Västlänken. Det handlar bland annat om att gjuta in de ballastfria spåren, installera kontaktledningsskenan i taket, samt utföra andra installationer av el, signalsystem och tele-och radiosystem. Installationsarbetena börjar öster om E6:an, mellan Olskroksmotet och Gullbergsmotet och fortsätter sedan västerut genom tunneln. Vi räknar med att de kommer att nå Kvarnberget under 2025. 

Installationsarbetena kommer inte att märkas av på samma sätt som tunneldrivningen, då de utförs under jord. Transporter in och ut ur tunneln kommer främst att ske via tunnelmynningen i Gullbergsvass, men ett mindre antal kan komma att ske genom Kvarnbergets servicetunnel, som mynnar vid Smedjegatan.

Läs mer om installationsarbetena: Järnvägsinstallationer i Västlänken.

Film: Se Västlänkens deletapp Kvarnberget växa fram

Foto: Trafikverket/Alexander Tisell.

Tidslinje för deletapp Kvarnberget

  • Under sommaren tilldelas ett konsortium bestående av Astaldi, Gülermak och NRC Group uppdraget att bygga Västlänkens deletapp Kvarnberget. Konsortiet har redan tilldelats kontraktet för deletapp Haga.
  • Förstärkning av Götatunneln inleds under sommaren.
  • Förstärkningsarbetet avbryts när arbetena är klara i det södra tunnelröret och tunneln öppnar i båda färdriktningarna i december 2018. Orsaken är att entreprenören aviserat att de behöver mer tid på sig än planerat för att genomföra förstärkningen.
  • Arkeologiska utgrävningar påbörjas.

  • De arkeologiska utgrävningarna fortsätter. 
  • Vi börjar täta och förstärka berget inför kommande bergschakt.
  • Spontplankor installeras i olika delar av sträckan.  

  • Arkeologiska utgrävningar pågår fortfarande på olika platser i deletappen.
  • Under hösten börjar vi ta ut berget i deletappens mitt. Vi borrar och spränger oss ner i marken.
  • Vi bygger stödkonstruktioner för schaktet runtom i deletappen.
  • Ledningsomläggningar utförs.
  • Efter sommaren inleds förstärkningsarbeten på Packhusplatsen.
  • Under hösten uppdateras delprojektets sluttid från 2021 till 2023. Anledningen är de omfattande arkeologiska undersökningarna och det fortsätta arbetet med att förstärka Götatunneln. Västlänkens sluttid påverkas inte.
  • Den andra etappen av förstärkningen av Götatunneln inleds under mellandagarna.

  • Ledningsomläggningarna fortsätter en bit in på året.  
  • I de södra delarna av etappen inleder vi slitsmursproduktionen.
  • Bergarbetena ökar i omfattning. Under våren inleds sprängningar i höjd med Sankt Eriksgatan.
  • Förstärkningen av Götatunneln fortsätter under större delen av året. Bristfälliga gjutningsarbeten försenar öppnandet. Båda rören öppnar åter för trafik i slutet på december.

  • I april flyttar vi vägen över vårt arbetsområde för att frigöra en yta där vi ska gräva oss neråt.
  • Under våren började vi gjuta tunnelns tak på Packhusplatsen. Vi byggde med metoden Top Down, vilket innebar att vi först gjöt slitsmurar och takplatta och därefter gick in underifrån och gjöt resten av tunnelns golv och innerväggar, i takt med att vi schaktade ut massorna.
  • I maj börjar vi gräva ut tunneln under vår gjutna takplatta på Packhusplatsen. Här gjuter vi under året även mezzanineplanet.
  • I maj börjar vi även att borra och spränga ut Kvarnbergets ca 105 meter långa servicetunnel.
  • Bergschakten fortsätter norrut, där även förstärkningsarbeten pågår.
  • Deletappens första bottenplatta gjuts i mittdelen, i augusti.
  • Under hösten börjar vi knacka bort berget där deletappens södra teknikplats ska ligga.
  • I november har vi den första färdiga tunneldelen, med golv, väggar och tak, i deletappens mitt.

  • I januari häver Trafikverket kontraktet med entreprenören AGN Haga för deletapp Haga. Entreprenören fortsätter dock arbetet i deletapp Kvarnberget.
  • I de norra delarna börjar vi schakta oss neråt. I april når vi fullt djup och under hösten gjuts den första bottenplattan.
  • Under våren börjar vi armera och sätta upp formar, för att därefter gjuta golv och väggar för den norra teknikplatsen, som även kommer fungera som en utrymningsväg när Västlänken är i drift.
  • Arbetet med att driva servicetunneln avslutas i mars.
  • Under vintern börjar vi armera och sätta upp formar för att därefter börja gjuta den södra teknikplatsens golv och väggar.
  • I slutet av maj börjar vi återfyllnad i deletappens mitt. Då har vi även över 150 meter tunnel.
  • Bergschakten fortsätter i det vi kallar Transition zone (där berget övergår i lera), i höjd med Hertziahuset. Under sommaren når vi schaktbotten.
  • I januari gjuter vi den första bottenplattan vid Packhusplatsen. Under sommaren blir vi klara med golv, väggar och tak för hela den 160 meter långa delen av huvudtunneln. I september börjar vi gjuta subtrack här. Subtrack kallas den platta som rälsen senare ska vila på.
  • I november har vi färdig bottenplatta i hela deletappen.
  • Installationsarbeten påbörjas.

  • Installationsarbetet fortsätter.
  • I mars har vi en färdig tunnelkonstruktion i hela deletappen efter gjutningen av den sista takplattan i norr.
  • I samma månad dras spontplankorna som skiljer deletapperna Centralen och Kvarnberget åt.
  • Entreprenören för deletapp Centralen, NCC, etablerar sig i den norra delen av arbetsområdet.
  • Inuti tunneln fortsätter gjutningen av subtrack i hela tunneln.
  • Återfyllnad pågår ovanpå tunneln.
  • I mitten av maj genomförs en slutbesiktning efter att entreprenören anmält entreprenaden som färdigställd. Slutbesiktningen avbryts av besiktningsmannen.
  • Den 3 juli genomförs en godkänd slutbesiktning.
  • Den 11 juli lämnar entreprenören arbetsområdet utan att avhjälpa de fel som identifierades vid slutbesiktningen. Trafikverket direktupphandlar en skyddsentreprenör, CML Group, för att säkra arbetsområdet.
  • Den 30 september tar Trafikverket över ansvaret för felavhjälpningen på entreprenörens bekostnad.
  • Den 1 november överlämnas marken till Göteborgs stad.