Västlänken Gott slut 2025 – nu rullar vi mot mål
Under året har milstolparna i deletapp Centralen avlöst varandra. Vi har gjort allt från tunga lyft, som när vi lyfte Hisingsbron, till mer finstämda arbeten som att montera mässingsdetaljer på pelarna på perrongerna.
Nu närmar sig deletapp Centralen sitt färdigställande. Det återstår bara några få arbeten innan byggentreprenaden är helt klar. Därefter fortsätter förberedelserna inför invigningen av Västlänkens station Centralen i december 2026.
Några av årets höjdpunkter inom deletapp Centralen
De västra entréerna har vuxit fram
Väster om Hisingsbron har vi byggt två entréer som snart kommer att ta dig ner till stationens västra tågperronger. En entré ansluter mot Nordstans p-hus och den andra mot det nya kontorshuset som Castellum ska bygga närmare Lilla Bommen.

Västlänken lyfte Hisingsbron – trafiken körde på som vanligt
I mars genomförde vi en av Västlänkens största tekniska utmaningar. Vi lyfte Hisingsbron och flyttade belastningen från tillfälliga brostöd till Västlänkens tunneltak. Totalt lyfte vi 480 ton per broströd, alltså närmare 1000 ton totalt.

Vi göt sista delen av tunneltaket
Den 21 mars göt vi den sista delen av tunneltaket för deletapp Centralen. Därmed var hela tunneln färdiggjuten och vi kunde börja återfylla marken med grus. Gjutningen gjordes precis utanför Nordstans norra entré. Arbetet tog sju timmar och krävde cirka 200 kubikmeter betong.

Västlänkens första konstverk på plats
I våras invigdes bLINK av den internationellt verksamma konstnären Katarina Grosse. Det rosa, fiktiva stenblocket står på järnvägsbron vid Olskroken och är en del av den konstnärliga gestaltningen av Västlänken.

Rulltrappor och hissar på plats
Under året har vi installerat de sista rulltrapporna och hissarna i stationsutrymmet. Totalt finns nu 30 rulltrappor och 19 hissar på station Centralen.

Fem stora fläktar har installerats
Fem stora brandgasfläktar har installerats i ett underjordiskt rum vid stationen. En av fläktarna är något mindre och kommer att användas för att hantera det dagliga luftflödet på perrongerna. De fyra andra är stora och är till för att ventilera ut brandgaserna från tunneln om det skulle börja brinna. Fläktarna ser till att en säker utrymning kan ske och ingår i ett så kallat push-pull-system som kommer att finnas på alla Västlänkens stationer.

Belysning och ytskikt klara
I stationens publika ytor har vi monterat belysning. Totalt handlar det om 1436 armaturer. Längs spåren har vi monterat keramikpaneler. Golvet är lagt i grön granit med ledstråk i ljus bohusgranit. Väggarna är klädda med ljusgrå skiffer, och mässingsdetaljer markerar hörn och övergångar mot golv. Materialen är noga utvalda för att främja en känsla av trygghet och tillgänglighet.

Smygtitt på Västlänkens nya station Centralen
Under en helg i september öppnade vi dörrarna till Västlänken nya station Centralen för en förhandstitt. Tusentals besökare tog chansen att gå tunnelpromenaden genom stationen och få en inblick i hur resandet kommer att se ut när den öppnar nästa år.
Evenemanget genomfördes i samverkan mellan Trafikverket, Göteborgs Stad, Jernhusen, Västtrafik och NCC.

Tounge and Grove gestaltad på stationen
Tongue and Groove är en del av den konstnärliga gestaltningen av Västlänken. Verket bygger på ett koncept av konstnären Danh Vo, framtaget tillsammans med Kanozi arkitekter. Under hösten har delar av gestaltningen integrerats i stationens miljö. Plattformsmöbler och handledare har färdigställs under året. Övriga delar av den konstnärliga gestaltningen slutförs under nästa höst, i takt med att stationen närmar sig invigning.

