Örebro Dunsjö–Jakobshyttan
En del av Dubbelspår Hallsberg–Degerön. Vi bygger dubbelspår på en 5 km lång sträcka. Ett steg mot effektivare och hållbarare godstransporter. När fler tåg ryms på spåren innebär det också en fördel för persontrafiken.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
Den fem mil långa järnvägssträckan från Hallsberg till Degerön är en del av Godsstråket genom Bergslagen och har stor betydelse för godstransporterna både inom Sverige och vidare ut i Europa. Idag är järnvägen hårt belastad, och det är trångt på spåren. Risken för störningar på sträckor med enkelspår är stor. Vi bygger ut för att fler tåg ska kunna gå på banan och transporttiderna ska minska. Med ökad kapacitet kan mer trafik flyttas över från väg till järnväg. Det ger positiva effekter på miljön eftersom koldioxidutsläppen minskar.
Sträckan mellan Dunsjö och Jakobshyttan är den fjärde av totalt sex etapper i dubbelspårsutbyggnaden. Här ska vi:
- bygga 3 km nytt dubbelspår längs befintlig spårlinje
- bygga 2,5 km nytt dubbelspår i ny terräng
- bygga 260 meter dubbelspårstunnel vid Skeppsjön
- bygga om vägkorsningen vid väg 599/602
- riva en plankorsning i norra Mariedamm
- bygga 2 km serviceväg
- bygga om 3 km befintlig banvall till serviceväg
- genomföra bullerskyddsåtgärder nära spår och vid fastigheter
Du kan läsa mer i den fastställda järnvägsplanen under Dokument.
Entreprenör för järnvägsbygget är Infrakraft Sverige AB.
Byggskede
Sträckan mellan Dunsjö och Jakobshyttan är den fjärde av totalt sex etapper i dubbelspårsutbyggnaden. I arbetet ingår:
- 3 km nytt dubbelspår längs befintlig spårlinje
- 2,5 km nytt dubbelspår i ny terräng
- 260 meter dubbelspårstunnel vid Skeppsjön
- 2 km serviceväg
- att bygga om 3 km befintlig banvall till serviceväg
- att bygga om vägkorsningen vid väg 599/602
- att riva en plankorsning i norra Mariedamm
- bullerskyddsåtgärder nära spår och vid fastigheter
Nyheter
Drönarfilm
Dokument
Här kan du läsa och ladda ner dokument för Dubbelspår Dunsjö-Jakobshyttan.
Kontakt
Hans Eriksson
Telefon: +46 10-123 86 42