![](/contentassets/98772327c59548359e56d89409ca0aa3/20220428_100408_3000x2000.jpg?width=1020&height=510&quality=90&format=webp)
Dubbelspår Hallsberg–Degerön Så byggde vi Hallsberg-Degeröns första järnvägstunnel
Att spränga och bygga en tunnel kallas tunneldrivning. Tunneln drivs framåt i cykler med sju moment i varje cykel, som sedan upprepas. Här har vi en timelapse-film från när vi byggde Mariedammstunneln.
Tunneldrivning
I filmen spränger vi oss igenom norra delen av Mariedammstunneln. Både inne i och utanför tunneln ser vi några av de moment som gjordes inför genomslaget i tunneln, till exempel borrning, laddning, sprängning och utlastning.
Att spränga och bygga en tunnel kallas tunneldrivning. Tunneln drivs framåt i cykler med sju moment i varje cykel. Genom att upprepa momenten driver vi tunneln framåt, ungefär 15-20 meter per vecka.