Trafikanalyser och vägkapacitetsanalyser

Trafikanalyser syftar till att förstå och förutsäga hur vårt trafiksystem fungerar idag och hur det kan komma att utvecklas, samt kunna testa olika åtgärder/lösningar för att förbättra det.

Genom att samla in och analysera data om trafikflöden, restider, resmönster med mera ger det en bild av hur trafiken fungerar och problemområden kan identifieras. Resultaten från trafikanalyser används för att stödja beslutsfattande kring investeringar i infrastruktur, policys, trafikstyrning med mera.

Vägkapacitetsanalyser

Vägkapacitetsanalyser görs för att utreda hur belastad en korsning eller vägsträcka är utifrån dess förutsättningar, till exempel utformning och reglering. Objektet som undersöks kan till exempel analyseras utifrån en befintlig trafiksituation, ett framtida scenario eller en alternativ utformning. Det kan även vara ett hjälpmedel för att beräkna kapacitetspåverkan till följd av vägarbeten eller incidenter. Genom att studera belastningen för olika vägutformningar, trafikregleringar och trafikmängder kan man uppskatta konsekvenserna av en viss åtgärd/händelse innan den utförs/uppstår.

Det finns flera olika metoder för att analysera vägkapacitet. Dessa kan översiktligt delas in i två slag: analytiska beräkningsmodeller och trafiksimuleringsmodeller. De analytiska modellerna, som exempelvis inkluderar korsningsberäkningsprogrammet Capcal och beräkningsmetoderna i TRVMB Kapacitet och framkomlighetseffekter består av deterministiska samband och används för att beräkna olika kapacitetsmått som bland annat belastningsgrad och kölängder för korsningar och länkar.

Trafiksimuleringsmodeller kan delas upp i mikro- och mesoskopiska modeller efter vilken detaljnivå som trafiken modelleras i. Gemensamt för modelltyperna är att de kan beskriva hur fordon rör sig genom ett vägnät som användaren byggt upp för att exempelvis kunna studera en viss trafiksituation. Trafikverket har i dokumentet Beräkningshandledning och riktlinjer för kapacitetsanalyser väg tagit fram riktlinjer för analyser gjorda med mikro- och mesosimuleringsmodeller.

Trafikverkets mesomodeller

Inom Trafikverket pågår utveckling och förvaltning av två mesomodeller i programvaran Dynameq. Dessa täcker in större delen av Stockholms- respektive Göteborgsområdet. För mer information om tillgång till och användande av modellerna, se dokumenten nedan.