Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Bullerskydd i trä längs gång- och cykelväg.

Buller och vibrationer - för dig i branschen

Buller från trafiken påverkar hälsa och livskvalitet. Riktvärden, riktlinjer och åtgärdsprogram med mera är stöd för att bidra till en så bra ljudmiljö som möjligt.

Trafikverkets arbete med buller och vibrationer utgår främst från det nationella miljökvalitetsmålet - God bebyggd miljö. Det är en av de preciseringar som regeringen hänvisar till i det transportpolitiska hänsynsmålet.

Buller och vibrationer från trafiken kan ge upphov till störningar och obehag och påverka hälsa och livskvalitet. Buller från trafik ska normalt inte överskrida vissa riktvärden vid nya eller ombyggda vägar och järnvägar.

Hur buller sprids beror bland annat på omgivning, marktyp, topografi, väder och vind. Hus och jordvallar skärmar av ljud. Vibrationerna blir kraftigast när tunga godståg passerar över lösa jordar, oftast leror. I fasta jordar, till exempel morän, är vibrationsnivån mycket lägre och spridningen betydligt mindre.

En framgångsfaktor i det längre perspektivet är att minska buller där det uppstår. På sikt kan till exempel utveckling av väg- och järnvägsfordon, däck och vägbeläggning bidra positivt. När vi planerar, bygger om och bygger ny infrastruktur utreder vi bullerförhållandena och gör åtgärder i de berörda områdena.

Till höger finns mer material för dig som arbetar med buller- och vibrationer kopplat till vägar och järnvägar - fakta, riktvärden och riktlinjer, mål och forskning.