Trafikverket sätter upp stängsel och bygger djurpassager för att minska antalet viltolyckor längs utsatta vägsträckor för att förebygga viltolyckor. Det finns idag drygt 800 mil viltstängsel utmed det allmänna vägnätet.
Stängsel överallt är inte lösningen eftersom väg- och järnvägsnätet är vidsträckt och mycket olika trafikerat. Att stängsla in alla vägar och järnvägar är inte en optimal lösning - vare sig samhällsekonomiskt eller ekologiskt. Stängslen måste också vara väl underhållna och kombinerade med säkra passager för att ge effekt.
De vilda djuren behöver kunna röra sig över stora områden för att kunna leva, och överleva på sikt. De behöver förflytta sig för att finna mat, vatten och skydd men också för att kunna para sig. Djurens infrastruktur och infrastrukturen för transporter av människor och gods är inte samma sak vilket får konsekvenser i form av olyckor respektive barriärer.
På sikt kan ny teknik minska antalet viltolyckor och därför testas metoder och teknik som kan minska antalet viltolyckor. Djur ska kunna korsa vägen med hjälp av öppningar i stängslet kombinerade med identifieringsutrustning som varnar bilisterna och tillfälligt sänker tillåten hastighet för trafiken när vilt finns i närheten av passagen. Trafikverket undersöker också hur andra länder hanterar viltstyrning och vilka framgångsrika metoder som används. Trafikverket samarbetar med andra vägförvaltningar i Europa för att utveckla ny kunskap om orsaker och åtgärder. Med allt fler fordon med modern teknik (sensorer) kommer fordonen att kunna varna för vilt.
Trafikverket har analyserat förekomst av viltolyckor och var det skulle vara möjligt att anpassa befintliga broar och portar över eller under infrastrukturen så att djuren kan passera säkert. Underlagen visar dels var anhopningar av viltolyckor förekommer och var säkra passagemöjligheter kan behöva åstadkommas.
Under 2018 börjar samråd genomföras via regionala viltolycksråd i syfte att prioritera och samordna åtgärder för att minska viltolyckorna så kostnadseffektivt som möjligt.