Logga in
Logga in

Bränslealternativ för våra färjor

Färjerederiet har tidigare analyserat vilka bränslealternativ som finns och hur de bidrar till klimatneutralitet. Slutsatserna är likartade om man tar hänsyn till olika fartygstypers egenskaper och uppgifter.

Idag är eldrift är det bästa bränslealternativet om man väger in hur mogen tekniken är och möjligheten att minska buller och utsläpp av partiklar, kväveoxider och koldioxider.

Exempel på bränslen

Nedan följer exempel på de bränslen som testas eller utvecklas för vägfärjedrift:

  • HVO (Hydrerad Vegetabilisk Olja,syntetisk miljödiesel). Den vi köper är producerad i Sverige av 100 procent förnybara råvaror som växt- och animaliska fetter.
  • Metanol och etanol
  • Miljödiesel med katalysatorer
  • Bränsleceller
  • Autonom drift

HVO

HVO är ett förnybart bränsle, även kallat biodiesel. HVO kan enkelt börja användas i befintliga maskiner som ersättning för konventionell diesel. Låga kostnader för konvertering alltså. Men HVO har inga fördelar vad gäller buller och utsläpp av kväveoxider, och endast en begränsad minskning av partiklar. Alltså: bättre för globala miljön men inte för lokalmiljön. Tillgången på HVO är också mycket begränsad och det är i dagsläget oklart hur mycket produktionen kan öka. Priset på HVO är också relativt högt och prognosen är en fortsatt prisökning.

Eldrift

Omställningen innebär att vi på Färjerederiet kommer att bygga tjugotalet nya miljösmarta elfärjor med avancerad teknik som optimerar miljöeffekterna fram till år 2045 då rederiet ska vara klimatneutralt.  Ytterligare 15 av våra befintliga färjor anpassas för miljödrift,där val av bränsle inte är bestämt idag. Arbetet pågår och omfattar både lindragna och frigående färjor. Vi har dock valt att inte ensidigt förlita oss på el utan behåller möjligheten att driva färjorna på biodiesel som back-up vid till exempel strömavbrott.

Bedömning av bränsle och drivlina – nuläge och trolig utveckling

Diagrammet nedan visar Färjerederiets analys av tillgängliga bränslealternativ utifrån olika parametrar som är viktiga för rederiets drift.

 Färjerederiet har analyserat tillgängliga bränslealternativ utifrån olika parametrar som är viktiga för rederiets drift.   De olika bränslealternativen är:  Batteri-/hybriddrift  El-drift via landkabel  Biogas  Bioetanol  Bio metanol  Bränslecell/vätgas  Ammoniak HVO  De olika parametrarna utvärderingsparametrarna är om bränslealternativet:  Är ett framtida alternativ Är prisvärt   Har positiv prisutveckling Bedöms sannolikt ha god tillgång Innebär problem att distribuera ut till färjorna Passar i rederiets driftsprofil Medför enkel, medelsvår eller svår konvertering av färjorna Påverkar buller från färjorna Ökar utsläppen av kväveoxider Ökar utsläppen av partiklar  Analysens slutsatser är att:    Batteri-/hybriddrift   är ett framtida alternativ som är prisvärt och har positiv prisutveckling.   Det bedöms att det sannolikt har god tillgång, inte innebär problem att distribuera ut till färjorna och passar i rederiets driftsprofil.   Konvertering av färjorna till batteri-/hybriddrift är medelsvår,  och ger stor minskning av buller från färjorna samt stor minskning av utsläpp av kväveoxider och partiklar   El-drift via landkabel   Är ett framtida alternativ, det är prisvärt och har positiv prisutveckling.  Det bedöms att det sannolikt har god tillgång, inte innebär problem att distribuera ut till färjorna och passar i rederiets driftsprofil.   Konvertering av färjorna till el-drift via landkabel, är enkel,   och ger stor minskning av buller från färjorna samt stor minskning av utsläpp av kväveoxider och partiklar.   Biogas   är ett framtida alternativ.   Om det är prisvärt och har positiv prisutveckling bedöms som medel.   Det bedöms att det sannolikt har god tillgång, men det innebär problem att distribuera ut biogas till färjorna.   Hur det bedöms passa i rederiets driftsprofil, uppskattas till medel.   Konvertering av färjorna till biogas bedöms vara svår och ger viss minskning av buller från färjorna och utsläpp av kväveoxider.   Utsläpp av partiklar minskar stort med biogas som drivmedel.   Bioetanol   är ett framtida alternativ.   Om det är prisvärt bedöms som medel och om det har positiv prisutveckling eller ej är okänt.  Det bedöms att det sannolikt har god tillgång, inte innebär problem att distribuera ut till färjorna och passar i rederiets driftsprofil.   Konvertering av färjorna till bioetanol bedöms vara enkel, och ger viss minskning av buller från färjorna och utsläpp av kväveoxider.   Utsläpp av partiklar minskar stort med bioetanol som drivmedel.   Bio metanol   är ett framtida alternativ.   Om det är prisvärt bedöms som medel och om det har positiv prisutveckling eller ej är okänt.  Det bedöms att det sannolikt har god tillgång, inte innebär problem att distribuera ut till färjorna och passar i rederiets driftsprofil.  Konvertering av färjorna till bio metanol bedöms vara enkel, och ger viss minskning av buller från färjorna och utsläpp av kväveoxider.   Utsläpp av partiklar minskar stort med bio metanol som drivmedel.   Bränslecell/vätgas   är ett framtida alternativ.   Om det är prisvärt bedöms som medel och det bedöms ha positiv prisutveckling.   Det bedöms att det sannolikt har god tillgång, inte innebär problem att distribuera ut till färjorna och passar i rederiets driftsprofil.   Konvertering av färjorna till bränslecell/vätgas bedöms vara svår,  men ger stor minskning av buller från färjorna samt stor minskning av utsläpp av kväveoxider och partiklar   Ammoniak   är ett framtida alternativ.   Det är okänt om det är prisvärt eller har positiv prisutveckling.   Sannolikheten om det kommer ha god tillgång bedöms som medel och det är okänt om det innebär problem att distribuera ut till färjorna.   Ammoniak passar i rederiets driftsprofil men konvertering av färjorna bedöms vara svår.   Det ger ingen minskning av buller från färjorna men utsläpp av kväveoxider och partiklar minskar stort.    HVO  är ett framtida alternativ.   Om det är prisvärt och har positiv prisutveckling bedöms som medel.   Sannolikheten om kommer ha god tillgång bedöms som medel men innebär inga problem att distribuera ut till färjorna   HVO passar i rederiets driftsprofil och kräver inte några konverteringar av dagens dieseldrivna färjor.    Det ger ingen minskning av buller från färjorna eller utsläpp av kväveoxider men viss minskning av utsläpp av partiklar.

Färjerederiets strategiska plan– vision 45

Bilden illustrerar de steg som vi idag ser måste uppnås i Färjerederiets långsiktiga strategiska plan, Vision 45. 

Bilden illustrerar de steg som vi idag ser måste uppnås i Färjerederiets långsiktiga strategiska plan, Vision 45.  Stegen är satta i femårsintervall, med start år 2020 och slutår 2045. I varje steg beskrivs konkreta åtgärder som ska vara uppnådda inom fyra olika målområden. Målområdena beskrivs som: Miljö och klimat. Arbetsmiljö. Kvalitet och säkerhet. Ekonomi i balans.  2020 års konkreta mål var: (miljö) Elektrifiering av 2 linfärjor . (arbetsmiljö) Ny brygglayout. (kvalitet/säkerhet) Digitaliserad turlista. (ekonomi) Start av flera innovationsprojekt. Alla dessa mål uppnåddes till år 2020.  2025 års mål är: (miljö) Elektrifiering, nybyggen och konverteringar enligt tonnageplan. (arbetsmiljö) Kompetensutveckling av befintlig personal och Remote Operation Center etableras. (kvalitet/säkerhet) De första smarta fartygen finns i rederiet och kallelseturer beställs i app. (ekonomi) Optimerad energiförbrukning. System för tillståndsbaserat underhåll infört på flertalet färjor.  2030 års mål är: (miljö) Energiförbrukningen optimeras med hjälp av Artificiell Intelligens och koldioxidutsläppen minskas enligt Vision 45. (arbetsmiljö) Kompetens växling mot smarta fartyg. (kvalitet/säkerhet) Självkörande färjor och fjärrstyrning med automatiserade säkerhetssystem. (ekonomi) Tillståndsbaserat underhåll är infört på huvuddelen av färjorna.  2035 års mål är: (miljö) Självdiagnostiserande system som skapar hållbarhet och minimerar föroreningar. (arbetsmiljö) Nya befattningar i rederiet i operativ drift. (kvalitet/säkerhet) Ferry on demand – koncept i drift. (ekonomi) Investeringarna i smarta fartyg syns genom lägre operativa kostnader.  2040 års mål är: (miljö) Optimering av färjestorlekar till behov. (arbetsmiljö) Individuella och anpassade arbetsscheman. (kvalitet/säkerhet) Autonoma färjor är vanligt inom rederiet. (ekonomi) Kostnadsväxling mot mer färjetrafik.  2045 års mål är: (miljö) Noll klimatpåverkan och minskad miljöpåverkan genom el hybridisering och klimatsmarta bränslen. (arbetsmiljö) Artificiell Intelligens tar över allt nattarbete. (kvalitet/säkerhet) Resenärerna upplever en trygg och säker resa med dynamisk tidtabell. (ekonomi) Hållbar och affärsmässig ekonomi för en klimatneutral verksamhet.

Klicka på länken för större bild.
Stor bild