Logga in
Logga in

Östergötland Mjölby driftplats, trimningsåtgärder och ny plattform utmed spår 6

Vi har byggt en ny plattform på västra sidan och skapar möjligheter för fler tåg att stanna vid plattformen.

Vad?

Ny plattform vid spår 6 och förlängning av spår 22-23

Varför?

Mjölby station är hårt belastad och tågoperatörerna kan inte köra så många tåg som de önskar.

Nuläge

Efter inkopplingen är plattformarna nu i drift och projektet är färdigt. Därför kommer denna sida tas bort 15 augusti.

Om projektet

Mjölby har inte haft tillräckligt många plattformslägen och därför har vi byggt en ny plattform på västra sidan av stationen. Detta gör att fler tåg kan stanna och avgå från den nya plattformen. 

Vi har nu kopplat in den nya plattformen och genomfört olika stationsåtgärder. Arbetet gjordes under vecka 18 och fortsatte fram till inkopplingen som skedde helgen vecka 23.

Projektet är färdigt och därför kommer denna sida avpubliceras 15 augusti.

Några av de åtgärder som har gjorts:

  • Kompletterad skyltning och belysning i stationsområdet
  • Beläggningsarbeten
  • Trimmat signalsystemet för förbättrad tågföring
  • Installerat nya signaler
  • Slutfört arbetet med spår 22 och 23
  • Bytt ut växlar på bangården

Inkoppling i juni

Den avgörande inkopplingen av anläggningen skedde under helgen den 6–8 juni. Nu är utbyggnaden klar och Mjölby station är redo att möta framtiden med förbättrad kapacitet och högre tillgänglighet. 

Detta arbete genomfördes i samband med andra underhållsåtgärder som gjordes samtidigt längs med järnvägen. Detta innebär att projektet kunde utnyttja den totalavstängning som var planerad på järnvägen och möjliggjorde den sista inkopplingen i Mjölby. 

Tidsplan

1 Byggstart maj 2022

2 Plattformen färdigbyggd juni 2023

3 Förberedande arbete inför inkoppling 25 april - 6 juni

4 Inkoppling och projektet är klart 6 - 8 juni 2025

Kontakt

Mikael Johansson

Projektledare

Telefon: +46 10-123 44 29