Skåne E22 Kristianstad, utbyte av broar över Helge å
Broarna på E22 strax söder om centrala Kristianstad är slitna. Trafikverket byter därför ut dem och samtidigt klimatanpassar vi konstruktionsutformningen utifrån framtida vattenflöden i Helge å.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
Vid en inspektion som utfördes 2010 upptäcktes brister i broarna. Då bärigheten i de båda brobanornas ytterkanter är försämrad har körfälten smalnats av. Broarna byggdes 1968 och behöver nu bytas ut för att hålla de krav som Trafikverket utgår ifrån. E22:ans funktion som Europaväg har en hög prioritet för att godstransporter ska ha hög framkomlighet.
I samband med planeringen av projektet kommer vi föra en nära dialog med Kristianstad kommun, gällande klimatanpassningen till kommunens invallningsprojekt som ska byggas intill vårt projekt. Skyddsvallen ska hålla vattnet borta från västra Kristianstad.
Vad händer nu?
Rivning av den första bron på södra sidan pågår. Arbetena kommer innebära förhöjd bullernivå på Udden i Kristianstad.
Den 4 augusti 2025 kommer vi att påbörja arbeten med spontning för skyddsinvallningen samt uppdragning av spont vid nya gång- och cykeltunneln. I november planeras pålningsarbete för den norra bron. Arbetena kan uppfattas som störande, läs mer nedan gällande buller under byggtid.
I bildgalleriet kan du följa oss via bilder. Senaste bilden tagen maj 2025.
Trafikpåverkan under byggtid
Trafiken påverkas av nedsatt hastighet 50 km/h förbi arbetsområdet på 1 km.
Bullerstörande ljud under byggtid
Den 4 augusti 2025 kommer vi att påbörja arbeten som kan uppfattas som störande. Dessa bullrande arbeten kommer ske till och från under perioden augusti-december 2025. Inget bullerstörande arbeten kommer att göras under sommaren.
Planerade arbeten är spontning för skyddsinvallningen samt uppdragning av spont vid nya gång- och cykeltunneln. I november planeras pålningsarbete för den norra bron.
Arbeten kommer att utföras helgfria vardagar mellan 07.00-19.00.
Känsligt naturområde
Naturområdet kring broarbetet är mycket känsligt och vi tar stor hänsyn till miljön, Natura 2000 och allt djurliv som lever i närheten. Vi har fågelhäckning och fisk i vatten som lämnas helt ifred för att inte störas under två månader 15 maj-15 juli varje år. I vatten tar vi också hänsyn till fiskelivet under hela oktober månad, då minimalt med buller får ske.
Vi tar också hänsyn till höjd vattennivå i Helge å som brukar ske efter oktober, då det eventuellt faller mer regn och senare kanske även snö som sedan ska smälta innan våren.
Så bygger vi
- Den gamla bron över Helge å i Kristianstad rivs och en ny byggs. Bron kommer byggas cirka 2 meter högre än vad den befintliga är idag. Detta för att möta upp för framtida vattenflöden och de krav som Trafikverket har.
- Bron ansluter till samma sträckning av E22 som tidigare.
- Bron blir 130 meter lång och 26,5 meter bred.
- En ny gång- och cykelvägsförbindelse under bron byggs på östra sidan av Helgeå i Kristianstad kommun.
- Bullerskyddsåtgärder kommer att sättas upp för boende på "Udden".
Hur mår jordlagret intill broarna?
Platsen där vi ska byta ut broarna på E22 är en gammal sjöbotten. För att få reda på jordlagret kvalité och dess mående har vi gjort provborrningar i vägbanan. Resultatet ligger som underlag för att skapa bättre förutsättningar när entreprenören ska utföra hela arbetet.
Kristianstad under havsnivån
Delar av Kristianstad ligger under havsnivån och skyddas därför av vallar och vattenpumpar mot översvämning. Här ligger Sveriges lägsta punkt, 2.41 meter under havsytan. Det stora högvattnet som drabbade Kristianstads kommun 2002 visade att staden kan drabbas väldigt hårt vid ökade vattenflöden i Helge å. Utbyggnaden av vallar och pumpstationer sker succesivt där arbetet styrs av kommunen. Idag råder det oklarheter om de befintliga broarna klarar de framtida vattenflödena. Länk till Kristianstads kommun hemsida.
Brobytena på E22 medfinansieras av EU
Inom ramen för det transeuropeiska transportnätverket (TEN-T), finns möjlighet att via Fonden "För ett Sammanlänkat Europa" (Connecting Europe Facility / CEF) ansöka om medfinansiering för studier och byggande av transportinfrastruktur. I december 2022 beslutade EU Kommissionen för att bevilja CEF-finansiering till projektet “ Replacement of strategical bridges over Helge River on E22 in Sweden”.
Projektet medfinansieras med drygt 13 miljoner euro vilket motsvarar cirka 138 miljoner svenska kronor.
TEN-T står för det transeuropeiska transportnätverket med målet att bygga ett tillförlitligt, heltäckande och högkvalitativt transportnät som kan säkerställa hållbara förbindelser genom hela unionen utan fysiska luckor, flaskhalsar eller saknade länkar.
Tidsplan
Kontrakt för totalentreprenad har tecknats 8 mars 2023 med Rover Infraestructuras.
Under byggtiden kommer alltid två körfält att vara öppna med nedsatt hastighet 50 km/h förbi arbetsområdet.
