Logga in
Logga in

Olofström-Blekinge kustbana

Mellan Olofström och Blekinge kustbana saknar vi idag en järnväg. För att skapa smidiga och hållbara transporter planerar vi för att cirka 17 km ny järnväg byggs och kopplas ihop med befintlig järnväg.

Sydostlänken ska möjliggöra både för person- och godstrafik på sträckan Älmhult-Olofström-Blekinge kustbana. Detta innebär:

  • Ny järnvägen mellan Olofström och Blekinge kustbana mot Karlshamn (17 km) byggs.
  • Ny järnväg ska kopplas ihop med befintlig järnväg i norr, Olofströmsbanan, och i söder kopplas ihop med Blekinge kustbana mot Karlshamn.
  • Nytt mötesspår 2-4 km norr om anslutning mot Blekinge kustbana.

Se översiktskarta för Sydostlänken sträckan Olofström-Blekinge kustbana med stråk, (PDF-fil, öppnas i nytt fönster)

Vad händer nu?

Under våren 2026 kommer Trafikverket välja vilket stråk man går vidare med för framtagande av järnvägsplan med tillhörande Miljökonsekvensbeskrivning. Projektet planerar för samråd med valt alternativ sommaren 2026. 

Vi planerar att fortsätta fältarbeten i början av 2026 med start januari/februari, där vi främst kommer samla in information på geoteknik. Vill du veta mer hur vi arbetar med fältinventering klicka här (du kommer till Nyheter under Sydostlänkens första sida).

Trafikverket efterfrågar styrelser eller delägare till markavvattningsföretag inom utredningskorridoren. Kontakta oss vi vill veta mer om er, se kontaktuppgifter längre ner.

Fortsatt arbete med exakt placering

Hösten 2025 presenterade vi olika stråk i den beslutade korridoren, nu fortsätter arbete med att ta fram planförslag och miljökonsekvensbeskrivning som ska beskriva placering och utformning i detalj. I detta arbete kommer utformningen av anläggningen att läggas fast.

Tidsplan

Teckenförklaring:

  • Genomförd
  • Pågående
  • Framtida

En naturvärdesinventering och en arkeologisk utredning steg 1 genomfördes under våren 2020 och dessa kommer utgöra del av underlag i lokaliseringsutredningen.

I projekt sydostlänken inom korridor väst mellan Olofström och Karlshamn har Trafikverket mars 2023 genomfört en arkeologisk utredning av sträckan. Den arkeologiska utredningen innebar i detta skede, endast att vi visuellt kontrollera fornlämningsförekomsten inom den västra korridoren. Det aktuella området ligger i ett arkeologiskt och kulturhistoriskt intressant område. 

Sommaren 2022 beslutades korridor Väst som den korridor som bäst uppfyller krav och projektmål enligt de utredningar som gjorts. Det alternativ ger möjlighet att delvis anpassa den nya sträckningen till befintliga infrastråk vilket ger mindre negativ effekt på landskapsbild och åkermark jämfört med de andra alternativen.

Nästa steg i processen är att välja en mer exakt placering av var den nya järnvägen ska gå inom den valda korridoren för att skapa förutsättningar för smidigare och mer hållbara transporter. Här kommer Trafikverket att arbeta förutsättningslöst och linjer i hela korridoren kommer att utredas i plan och profil. I detta arbete kommer utformningen av anläggningen att läggas fast.

5 Arkeologisk utredning steg 2 Hösten 2025

Under tiden 24 oktober-18 november 2025 hade vi samråd kring alternativa stråk inom tidigare framtagen korridor. Den 4 november bjöd vi in allmänheten till öppet hus i Olofströms Kulturhus för att presentera stråken. Dokument.

Arbetet med järnvägsplanen innebär att Trafikverket arbetar fram en järnvägslinje, utifrån de stråk vi hade samråd om under november 2025.

Vi kommer synas ute i fält i början av 2026 för att göra geotekniska undersökningar. Planerad start januari/februari.

8 Beslut - val av linje i beslutad korridor Våren 2026

9 Fastställd järnvägsplan 2029

Kontakt

Pontus Törnblom

Projektledare

Telefon: +46 10-123 01 91