Älmhult-Olofström
Sydostlänken innebär att Olofströmsbanan mellan Älmhult och Olofström elektrifieras och rustas upp. Sträckan är 41 km lång.
Karta

Många av de befintliga järnvägar byggdes för mer än 100 år sedan och var avsedda för helt andra transportvillkor (axellaster, metervikter, hastigheter) än de som behövs idag. I dagens läge finns ett stort behov av att köra tunga transporter på befintliga järnvägar. Järnvägen, Olofströmsbanan, sträckan Älmhult-Olofström, har haft en låg teknisk standard och inte tillräcklig kapacitet för den nuvarande trafikvolymen. Sträckan på 41km är:
- enkelspårig,
- oelektrifierad,
- kurvig.
Spåren byttes ut på hela sträckan 2019. Den trafikeras idag endast av godstransportörer, främst till Volvos verksamhet i Olofström. I Älmhult har järnvägen en koppling till Södra stambanan.
Vad händer nu?
Kompletterande samråd i form av öppet hus, se mer information nedan.
Beslut om betydande miljöpåverkan har inkommit från Länsstyrelserna. Arbete med att ta fram en miljökonsekvensbeskrivning för befintlig järnväg Älmhult-Olofström kommer att göras.
Just nu pågår ett gediget arbete kring de plankorsningar som förväntas stängas och deras omgivningspåverkan till följd av ökad trafiksäkerhet. Det arbetet innebär bland annat täta dialoger med särskilt berörda och enskilt berörda gällande placering av ersättningsvägar för åtkomst till fastigheter.
Trafikverket arbetar även vidare med de framtagna och tidigare förslag till placering av mötesspår med arbetsnamn Långhult, Esseboda och Kärraboda. Även här förs täta dialoger med de enskilt/ särskilt berörda. Det arbetet infattas av miljö- och omgivningspåverkan samt den rent tekniska aspekten, att anläggningen kommer att fungera tryggt och säkert under sin planerade livslängd.
Utöver detta sker dialoger med berörda kommuner kring bullerskydd- och stängslingsåtgärder samt stationsområdena i Lönsboda och Vilshult.
Kompletterande samråd i november
Vi kommer ha kompletterande samråd på sträckan Älmhult – Olofström i november 2025. Detta på grund av att breven som dessvärre inte anlände i tid vid förra samrådsperioden i april 2025 (samrådsperiod 22 april-15 maj 2025).
Vi kommer vid två tillfällen under det öppna huset på varje ort presentera projektet. Presentationen hålls vid 16:30 och 18:00.
Samrådstid: 10–30 november 2025.
Möt oss på öppet hus
Trafikverket finns på plats för att informera och svara på frågor.
17 november 2025 i Lönsboda
Tider: Öppet hus - kl. 16:00-19:00. Presentation – kl. 16:30 och 18:00.
Adress: Granada, Lönsboda Folkets Park.
24 november 2025 i Älmhult
Tider: Öppet hus - kl. 16:00-19:00. Presentation – kl. 16:30 och 18:00
Adress: Folkets Hus, Skolgatan 18 i Älmhult.
Plats för handlingar: Material kommer publiceras här på sidan under menyn Dokument under samrådstiden, senast 10 novmeber 2025.
Synpunkter: Skicka dina synpunkter till Trafikverket, Ärendemottagning, Box 810. 781 28 Borlänge eller till investeringsprojekt@trafikverket.se senast 30 november 2025. Ange diarienummer TRV 2021/35791.
Vi syns i fält
Vi syns i fält hela året ut för att göra en del fältarbeten och inventeringar. Det innebär att ni kan se oss ute kring spåret. Vid de tillfällen där vi kommer behöva tillträde till specifika fastigheter blir särskilt berörda informerade om detta i god tid via brev.
Fältarbetena innebär inventering av bland annat:
- Naturvärden.
- Fladdermöss.
- Grundvattenmätningar.
- Geotekniska undersökningar och eventuellt kompletterande inmätning.
Så planerar vi att bygga
- Enkelspårig bana med tre mötesplatser på sträckan.
- Elektirifiera banan mellan Älmhult och Olofström.
- Ingen kurvuträtning.
- Plankorsningar slopas för ökad säkerhet.
- Plattform för resandeutbyte; Älmhult, Lönsboda och Vilshult.
Hur mår järnvägen
För att få fram uppgifter om hur järnvägen mår på sträckan gjordes sommaren 2022 en styvhetsmätning. Mätningsarbetet var en viktig uppgift för att kunna se hur järnvägsspåret slits, samtidigt få uppgifter om hur underhållsbehovet ska planeras för att kunna initiera förebyggande åtgärder.
Mindre ombyggnad av Älmhults bangård
Ombyggnationen av Olofströmsbanan innebär också att vi behöver göra mindre åtgärder på Älmhults bangård för att anpassa den till kommande Sydostlänken.
Plankorsningar slopas för ökad säkerhet
Den befintliga järnvägen mellan Älmhult och Olofström är idag väldigt plankorsningstät, där flera plankorsningar har stora brister vad gäller både siktkrav och vägskydd. Därför planerar vi för att slopa flera icke nödvändiga plankorsningar och bygga om andra till säkrare eller planskilda korsningar. Detta görs för att öka säkerheten och minska olycksrisken längs järnvägen i samband med att hastigheten höjs och trafikeringen ökar.
Att passera en plankorsning utan att följa gällande trafikregler är både förbjudet och livsfarligt.
Flera av korsningarna längs med Olofströmbanan kommer att byggas bort i samband med att Sydostlänken rustar upp, men till dess: var rädd om dig, och andra! Läs mer om plankorsningar här
Tidsplan
För att få fram uppgifter om hur järnvägen mår på sträckan gjordes sommaren 2022 en styvhetsmätning. Mätningsarbetet var en viktig uppgift för att kunna se hur järnvägsspåret slits, samtidigt få uppgifter om hur underhållsbehovet ska planeras för att kunna initiera förbyggande åtgärder.
Olika fältarbeten i fält är gjorda:
- Kulturmiljö och inventering av landskapet. Datainsamling i spår med spårgående maskin.
- Datainsamling i spår med spårgående maskin.
- Fältkartering, Naturmiljö och inventering sjöar och vattendrag.
- Naturmiljö och inventering sjöar och vattendrag.
- Geoteknisk undersökning.
Vi håller ett kompletterande samråd i form av öppet hus på sträckan Älmhult – Olofström mellan den 10-30 november 2025. Detta på grund av att breven som dessvärre inte anlände i tid vid förra samrådsperioden i april 2025.
- Lönsboda 17 november.
- Älmhult 24 november.