Värmland Laxå-Kil, spår- och växelbyte
Mellan Kil och Laxå ligger många mil med slitna järnvägsspår. Därför byter vi ut räls, slipers och växlar på en sträcka av cirka 110 km. Genom att rusta upp banan skapar vi en robust och pålitlig järnväg.
Vad?
Varför?
Nuläge
Om projektet
Värmlandsbanan är Sveriges mest trafikerade enkelspåriga järnväg med omfattande gods- och persontrafik. Större delen av banan har låg teknisk standard vilket medför höga underhållskostnader och störningar för tågtrafiken. Även vissa spårväxlar har nått slutet av sin tekniska livslängd. Vi byter därför ut det gamla spåret mot skarvfri räls på betongslipers på en sträcka av närmare 110 km. När ombyggnaden är klar blir Värmlandsbanan en robust och mer pålitlig järnväg – där tågen kan hålla en jämn, hög hastighet. Dessutom skapas möjligheter för att utöka både person- och godstrafiken.
Värmlandsbanan har fått nya spår mellan Kil och Kristinehamn
Den 9 oktober blev den andra etappen av spårbytet färdigt. Då rullade tågtrafiken åter mellan Kil och Karlstad fast på nya spår och växlar. Den första etappen mellan Karlstad och Kristinehamn byggdes om under sommaren och blev klar den 9 augusti. Den sista etappen av spårbytet kommer att ske sommaren 2023 då vi byter spår och växlar mellan Kristinehamn och Laxå.
Tåg i tid förbättrar tågtrafiken
För att skapa samsyn om behovet av åtgärder på Värmlandsbanan startade Trafikverket, Region Värmland och Karlstad kommun 2011 projektet Tåg i tid. Övergripande syfte med Tåg i tid är att förbättra kapaciteten för nationell och regional gods- och persontrafik på Värmlandsbanan.
Fakta om spårbytet
Att rusta upp järnvägen på denna långa sträcka är ett omfattande arbete som kommer att pågå under sex års tid. Därför kommer spår-och växelbytet att koncentreras till olika delar av sträckan. Längs järnvägen finns även ett antal järnvägsbroar som ska ses över. Det innebär att vi byter ut ballasten i så kallade trågbroar och inspekterar insidan av trågen. Dessutom ska delar av broarnas stålkonstruktion målas om. Det är företaget Infrakraft som blivit tilldelade totalentreprenaden för spår- och växelbytet mellan Laxå och Kil.
Själva spårbytet gör vi med ett spårbyteståg som är drygt 800 meter långt och rör sig framåt med en hastighet av 1–2 km/dygn. Under de dagar som järnvägskorsningen är avstängd byter vi spår och slipers, vi renar makadam, lägger tillbaka den och riktar spåret. Det nya, skarvfria spåret ger en bekväm och tyst tågresa.
Mer än spår och växlar
Förutom att byta ut spår, slipers och växlar lägger vi ny asfalt i korsningarna. Vi byter också ut det speciella vägmaterialet Strail, som används över spåren i järnvägskorsningar.
Spårbyteståget gräver även upp makadamen som ligger under spåret, renar den och lägger tillbaka den igen. Den makadam som är uttjänt och inte går att återanvända läggs i högar efter spåret. Dessa makadamhögar hämtar vi med lastbil - och för att ta oss fram kan vi behöva använda mindre vägar och samfällighetsvägar. Det kan vara bra att känna till för dig som har en fastighet som ligger nära spårområdet.
Tidsplan
Förberedande arbeten i form av lokalisering av kablar, sänkning av kablar i banvallen och inmätning. Dessutom har vi tagit en mängd markprover för miljöanalys.
Projektering av spårbytet.
Företaget Infrakraft tilldelades totalentreprenaden för spår- och växelbytet mellan Laxå-och Kil.
Byggstart för den första etappen av spår- och växelbytet mellan Karlstad och Kristinehamn. Denna sträcka blev färdig den 9 augusti.
Den 6 september startade den andra etappen av spår- och växelbytet mellan Karlstad och Kil. Sträckan öppnades för trafik igen den 9 oktober.
Den sista delen av spår- och växelbytet sker under sommare år 2023. Då kommer vi att bygga om järnvägen mellan Kristinehamn och Laxå.
Spår- och växelbytet på Värmlandsbanan planeras vara klart under hösten 2024.
Nyheter
Läs mer om de olika projekten på Värmlandsbanan
Läs och ladda hem dokument
Så funkar ett spårbyte
Kontakt
Jörgen Olofsson
Telefon: +46 10-123 20 75