Examensarbete
Är det dags för dig att skriva ditt examensarbete eller din uppsats under utbildningen? Här hittar du information hur du går tillväga för att göra examensarbete eller skriva uppsats hos oss.
Vi har en bred verksamhet som möjliggör examensarbeten av olika slag. Om du skriver ditt examensarbete hos oss får du möjlighet att lära känna Trafikverket samtidigt som du genomför ett kvalificerat arbete. Då vi arbetar i en föränderlig organisation varierar både mängden av examensarbeten och de ämnen som är aktuella.
Så går det till att söka examensarbete
Vi lägger kontinuerligt ut ämnen för examensarbeten. Du kan se de aktuella förslagen i listan "Aktuella examensarbeten" nedan.
Om du hittar något som du är intresserad av finns uppgifter om kontaktperson i informationen om examensarbetet. För att visa ditt intresse ber vi dig ta kontakt med kontaktpersonen genom att skicka ett mail. I ditt mail bör du presentera dig med ett CV och ett personligt brev som beskriver varför ämnet intresserar dig.
Aktuell avdelning ansvarar för handledning, och om det är praktiskt möjligt kan examensarbetaren ha sin arbetsplats i våra lokaler. Examensarbetet ska redovisas skriftligt i en rapport och om möjligt presenteras muntligt vid ett seminarium. Kom ihåg att Trafikverket är en stor, nationell organisation som finns över hela Sverige. Det är därför i många fall möjligt att utföra examensarbeten på distans.
Ersättning för examensarbete
När du är klar med ditt examensarbete och har fått det godkänt av ditt lärosäte har du möjlighet att som tack för ett väl genomfört arbete få ett arvode från Trafikverket. För ett godkänt examensarbete som omfattar 30 högskolepoäng betalar vi ett arvode på 30 000 kronor, för 15 högskolepoäng betalar vi 15 000 kronor. Är ni flera studenter som gemensamt genomför examensarbetet/uppsatsen delas arvodet emellan er.
Aktuella uppdrag
Här hittar du de examensarbeten som finns tillgängliga just nu.
-
Optimering av komponentlagerhållning för spårväxelunderhåll vid Malmbanan
Examensarbetet syftar till att förbättra anläggningens driftsäkerhet genom att minska förseningar som uppstår när delar till spårväxlar inte finns på plats.
-
Design av segmenteringsmodell för detektion av sprickbildning i betongslipers
Examensarbetet syftar till att vidareutveckla en befintlig AI-modell för detektion av sprickor i betongsslipers ur högupplösta bilder av järnvägsspår.
-
Elektrisk överföringskapacitet i Trafikverkets kablar för banmatning
Examensarbetet syftar till att öka kunskapen kring hur kraftkablar värms upp i Trafikverkets kraftsystem (1-fas, 16 Hz) samt ta fram förslag på riktlinjer kring hur kablars nominella strömvärde ska korrigeras vid olika typer av förläggningssätt.
-
Kontaktledningsfundament: Livslängdsanalys och förslag på hållbarhetsåtgärder
Syftet med detta examensarbete är att undersöka och utveckla metoder för tillståndsbedömning av Trafikverkets befintliga kontaktledningsfundament. Arbetet ska också inkludera förslag på förbättringar av fundamentens utformning som kan bidra till en ökad livslängd och bättre möta framtida krav. Civilingenjörsutbildning inom Väg- och Vattenbyggnad/Samhällsteknik eller motsvarande.
-
Vill du vara med och realisera Konnektor från Hackaton 2023?
Om du är en engagerad och kreativ student med intresse för apputveckling och organisationsdynamik, är detta examensarbete en spännande möjlighet att bidra till innovation inom vår organisation. Nu får du möjligheten att utreda möjligheterna för en social utforskningsapp som låter användare genomföra uppdrag genom att interagera med människor och platser i deras närhet eller på distans. (Genomförande vt 2025)
-
Examensarbete inom elkraftsområdet
Vill du vara med och utveckla ett av Sveriges största och mest avancerade elkraftsystem och dessutom göra avtryck på framtidens infrastruktur? Skriv exjobb inom elkraft och bidra till hållbara transporter.
Fler examensarbeten
Godkända examensarbeten
Här hittar du de senaste godkända och publicerade examensarbetena som är handledda av medarbetare på Trafikverket.
-
Behov, perspektiv och möjligheter för lokförare kopplat till C-DAS, SFERA och gamification
Denna uppsats undersöker hur de digitala kommunikationssystemen C-DAS och SFERA kan möta och förbättra lokförarnas behov, perspektiv och arbete samt hur gamification kan integreras i detta. Det finns en viss ovilja bland lokförare till införandet av digitala förarverktyg som påverkar deras yrkesutövande i den utsträckning C-DAS gör. Resultaten pekar på att C-DAS och SFERA i ganska god utsträckning möter lokförarnas kommunikations- och informationsbehov, men att det med enkla medel går att förbättra protokollet så att acceptansen ökar. Engagemanget och acceptansen bland lokförarna kan stärkas ytterligare genom att införa gamification-element i dessa digitala system.
-
Sura sulfatjordar i närområdet av Sikeå trafikplats Hur påverkas vattenkvaliteten hos närliggande vattendrag?
During the construction of an interchange in Sikeå, northern Sweden, a large amount of acid sulfate soils has affected the construction work. Therefore, the aim of this study was to determine if any significant differences in water quality of two nearby streams could be found between upstream and downstream the interchange. Key conclusions from this study includes that the construction of the interchange does not seem to have aggravated the water quality of nearby streams and the amount of sediment added annually above the water table by land uplift are more than twice as large as the amount that was transported to landfill.
-
Säkerhet i fokus vid stationshusförändringar? En systemteoretisk studie om variationer i riskhantering vid verksamhetsförändringar i befintlig byggnation nära järnväg.
Denna studie undersökte hur risker i samband med verksamhetsförändringar för befintlig byggnation (stationshus) nära järnväg identifierades, värderades och hanterades. Syftet med studien var att undersöka hur säkerheten inom järnvägssystemet upprätthölls under verksamhetsförändringarna. Resultatet visade på variationer i hur risker identifieras, värderas och hanteras under verksamhetsförändringarna. Särskilt sågs skillnader mellan geografiska områden i utförandet av särskilda riskanalyser förverksamhetsförändringar i tidigare inaktiva stationshus, men även i identifierade risker genom remissyttranden och i vilka riskreducerande åtgärder som genomfördes i samband med verksamhetsförändringarna. En mer kvalitativ approach rekommenderas som vidare forskning, för att undersöka varför variationerna uppstår och vad som påverkar besluten.
-
Synbehov i trafiken: en survey om belysningskraven i VGU tillgodoser äldre bilförares synbehov vid mörkerkörning
Studiens syfte var att studera potentiella förbättringsmöjligheter av belysningskraven i VGU, med fokus på äldres synbehov och för att tillgodose en mer säker trafikmiljö vid mörkerkörning. Studien visade att en betydande andel av de tillfrågade har svårare att utföra visuella uppgifter i mörkerkörning jämfört med tidigare år. En specifik svårighet under mörkning var att urskilja hinder och vägmarkeringar vilket berodde på väg- och väderförhållanden. Avgörande faktorer som framkom i studien var luminans på vägbanan, bländning och jämnhet som orsakar problem för äldre bilförare. Resultatet indikerar att det finns förbättringsmöjligheter när det gäller belysningskriterierna i VGU, som kan anpassas för att bättre tillgodose äldres synbehov i takt med den åldrande befolkningen.
-
Behovsstyrd belysning med lokal elproduktion
Trafikverket vill undersöka möjligheterna att installera solcellsdrivna gatulampor i Stockholms skärgård. Gatulamporna är tänkta att vara behovsstyrda, då de ska vara aktiva vid rörelse av båtar eller människor vid bryggorna. Trafikverket har varit i kontakt med ett företag, vid namn Selux, om deras modell F8 Valetta M skulle vara passande för ändamålet. Arbetet har utifrån simuleringar kunnat dra slutsatser och föra en diskussion om Selux lyktstolpe och hur väl den skulle potentiellt kunna möta de satta kraven. Denna rapport har utifrån en djupgående teori skapat en förståelse i de väsentliga beståndsdelarna för en gatulampa driven av en solcellsmodul.
-
Driftsäkerhetsanalys för utformning av cirkulär underhållsstöd för spårväxlar: En fallstudie hos Trafikverket
Järnvägen är en förutsättning för att hantera klimatkrisen och sträva mot ökad hållbarhet då utsläppen från järnvägstransporter är låg i relation till andra transportslag. Trafikverket ska bidra till det genom att arbeta för att järnvägen har en säkerhetsnivå som är ekonomiskt hållbar för samhället. Det innebär att resenärer och godstransportörer ska välja järnväg framför andra transportslag genom att det skapas rätt balans mellan säkerhet, punktlighet och kostnad. För att uppnå det arbetar aktörer inom järnvägen integrerat med driftsäkerhet och säkerhet. För att i ökad omfattning även beakta hållbarhet ur ett miljöperspektiv är cirkularitet en väg framåt. Spårväxlar är en kritisk del i järnvägsinfrastrukturen då de har en viktig funktion samtidigt som de är säkerhetskritiska, dyra att installera och underhålla samt ligger i topp när det gäller trafikstörningar. För att hushålla med statens resurser tillämpar Trafikverket byte av komponenter i spårväxlar för att förlänga tiden mellan byte av hela spårväxlar. För att hushålla bättre med resurserna och samtidigt öka hållbarheten är det intressant att återanvända utbytta spårväxelkomponenter istället för att endast återvinna deras material. Nuvarande arbetssätt saknar dock systematisk återanvändning av annat än bristkomponenter, vilket kräver utveckling.
-
Ett livscykelkostnadsperspektiv på samtidig infart som kapacitetshöjande åtgärd inom järnväg: En fallstudie på Malmbanan
Inom tillgångsförvaltning av järnvägsinfrastruktur finns ofta flera tekniska lösningar för att realisera en viss funktion. Examensarbetet visar på hur beslutsunderlag kan framställas genom att jämföra olika tekniska lösningar med varandra baserat på livscykelkostnadsanalys (LCC-analys). Beslutsunderlaget syftar till att skapa en bättre förståelse för hur en högre samhällsekonomisk effektivitet kan uppnås.
-
Power Profiling: Understanding the Impact of CPU Workloads on Container and Virtual Machine Power Efficiency
Data centers power consumption represent a substantial amount of the global power consumption. While hardware has improved over the years, this study focuses on the software side of optimization, looking at the power consumption differences in containers and virtual machines. Through testing, this project reveals that there is a significant difference in the power consumption of containers and virtual machines. The type of application load imposed on the CPU is a critical factor that significantly changes the power consumption characteristics of the virtualization technologies.