Examensarbete
Är det dags för dig att skriva ditt examensarbete eller din uppsats under utbildningen? Här hittar du information hur du går tillväga för att göra examensarbete eller skriva uppsats hos oss.
Vi har en bred verksamhet som möjliggör examensarbeten av olika slag. Om du skriver ditt examensarbete hos oss får du möjlighet att lära känna Trafikverket samtidigt som du genomför ett kvalificerat arbete. Då vi arbetar i en föränderlig organisation varierar både mängden av examensarbeten och de ämnen som är aktuella.
Så går det till att söka examensarbete
Vi lägger kontinuerligt ut ämnen för examensarbeten. Du kan se de aktuella förslagen i listan "Aktuella examensarbeten" nedan.
Om du hittar något som du är intresserad av finns uppgifter om kontaktperson i informationen om examensarbetet. För att visa ditt intresse ber vi dig ta kontakt med kontaktpersonen genom att skicka ett mail. I ditt mail bör du presentera dig med ett CV och ett personligt brev som beskriver varför ämnet intresserar dig.
Aktuell avdelning ansvarar för handledning, och om det är praktiskt möjligt kan examensarbetaren ha sin arbetsplats i våra lokaler. Examensarbetet ska redovisas skriftligt i en rapport och om möjligt presenteras muntligt vid ett seminarium. Kom ihåg att Trafikverket är en stor, nationell organisation som finns över hela Sverige. Det är därför i många fall möjligt att utföra examensarbeten på distans.
Ersättning för examensarbete
När du är klar med ditt examensarbete och har fått det godkänt av ditt lärosäte har du möjlighet att som tack för ett väl genomfört arbete få ett arvode från Trafikverket. För ett godkänt examensarbete som omfattar 30 högskolepoäng betalar vi ett arvode på 30 000 kronor, för 15 högskolepoäng betalar vi 15 000 kronor. Är ni flera studenter som gemensamt genomför examensarbetet/uppsatsen delas arvodet emellan er.
Aktuella uppdrag
Här hittar du de examensarbeten som finns tillgängliga just nu.
-
Advancing Railroad Traffic Prediction Using Neural Network Models
This thesis focuses on replacing conventional tree-based ML models with advanced neural network models for more accurate and robust traffic predictions.
-
Klimatneutrala spåranläggningar – rekommendationer för tekniska lösningar för att reducera utsläpp av växthusgaser
Bidra till ökad kunskap om klimatpåverkan inom järnväg och risker relaterade till Trafikverkets mål för klimatneutrala anläggningar med fokus på spåranläggningen. Examensarbete hösten 2023.
-
Vinterkritiska sträckor – utmaningar för dagens och framtidens livsmedelstransporter
Utred om dagens vinterkritiska sträckor fyller sin funktion, med avseende på de problem med stopp och störningar som uppstår längs vägen på vintern, med sikte inställt på framtida utmaningar för livsmedelsindustrins transporter.
-
Reservdelsförsörjning av äldre fordonsåterhållande system (vägräcken)
Beskriv nuvarande tillgång på reservdelar, analysera upphandlingsformer och ansvarsförhållanden och ge förslag på förbättringar avseende reservdelsförsörjning av befintliga räckessystem.
-
Examensarbete inom elkraftsområdet
Vill du vara med och utveckla ett av Sveriges största och mest avancerade elkraftsystem och dessutom göra avtryck på framtidens infrastruktur? Skriv exjobb inom elkraft och bidra till hållbara transporter.
Godkända examensarbeten
Här hittar du de senaste godkända och publicerade examensarbetena som är handledda av medarbetare på Trafikverket.
-
Studie av koldioxidtransporter från CCS i västra Sverige
Syftet med projektet är att utvärdera möjliga lösningar för inrikestransport av infångad koldioxid i västra Sverige till Göteborgs Hamn. Studien ämnar till att undersöka olika transportslag och dess fysiska, logistiska och ekonomiska tillämpbarhet samt dess miljöpåverkan. Transportslagen tåg, lastbil, rörledning samt sjöfart studeras. Undersökningen och analysen behandlar kostnader, kapacitet, flexibilitet och påverkan på miljön. Uppskalning, utmaningar och hinder som kan påverka implementeringen av CCS-transport undersöks också.
-
Acceptans hos närboende vid etablering av bygdeväg: En fallstudie av Sundsvall- och Timrå kommun
Examensarbetet syftar till att undersöka acceptans kring nyetablerade bygdevägar. Att få en inblick i hur människor upplever en ny typ av infrastruktur som de måste använda sig av. En ökad acceptans och ökad förståelse för etablering av bygdeväg leder till att trafikanterna förhåller sig till reglerna på vägen. Resultat av undersökningen bidrar till hur Trafikverket i framtida exploateringar av ny infrastruktur bäst ger ut information och dialog med berörd allmänhet. Trafikverket får även en uppföljning av acceptansen kring redan etablerade bygdevägar.
-
Riskhantering vid byte av fast korsningsparti i spårväxel
Denna studie syftar till att öka kunskapen om riskerna som kan påverka tidsåtgången för underhållsarbete inom järnvägen, särskilt vid byte av fast korsningsparti i spårväxlar. Den tid som vanligtvis tillges vid underhåll ger inget utrymme för att oväntade händelser uppstår, därför är det av stor vikt att underhållet utförs effektivt för att slutföras inom tidsramen.
-
Barnkonventionen Inom Transportplaneringen
Syftet med denna kandidatuppsats är att undersöka hur barnkonventionen inkluderas i transportplaneringens processer och mål. Detta studeras genom en jämförande studie mellan infrastrukturprojekten Trollhätte Kanal och Delprojekt Korsvägen. Med uppsatsen belyser skribenterna bland annat den kunskapslucka som finns mellan sjöfart och övriga trafikslag vad gäller hänsynstagande till barn.
-
Visualisering av masshantering vid spårbyte på sträckan Borås-Herrljunga
Denna rapport syftar till att exemplifiera hur visualiseringar av masshantering i spårbytesprojekt kan utformas för att visa dess potential som projekteringsverktyg. Genom att skapa visualiseringar som bidrar till både en helhets- och detaljerad bild över masshanteringen kan en större förståelse om hinder i spårbytesprojektet fås.
-
Visualisering av masshantering i infrastrukturprojekt - Klassificering och kartläggning av massor i anläggningsprojekt
I denna rapport undersöks potentialen hos visualisering av masshanteringen i ett spårbytesprojekt för att identifiera tidskritiska skeden så tidigt som möjligt i projekteringen. Detta görs genom att studera spår- och kontaktledningsbytesprojektet Borås-Varberg.
-
Utvärdering av bärighetskrav i totalentreprenader
Detta arbete går igenom olika typer av bärighetsmått såsom ytmodul, SCI/BCI och bärförmågeklass som kan användas i kravformuleringen. Slutsatsen är att olika bärighetsmått bör användas i kravställning beroende på vilken typ av väg (bil- eller cykelväg) som ska byggas, men en gemensam faktor är att formulera kravnivån som ett percentilvärde för att undvika att svagare partier förbises vid besiktning.
-
En studie kring regnvattenavrinning med Rationella Metoden (RM) och dess tillämpningar
Syftet med denna masteruppsats är att undersöka olika tillämpningar av Rationella Metoden (RM), tillämpade för att manuellt beräkna regnvattenavrinning och uppskatta dimensioner av vägtrummor inom två fallstudieområden på landsbygden. Områdena påverkades kraftigt av den extrema nederbörden i Gävleborgs län i augusti 2021, vilken i Sverige kan hänvisas till det så kallade ”Gävleregnet”. Varje fallstudie bestod av en vägtrumma som transporterade en bäck genom en landsväg. Sammantaget visade resultaten att WCRP var det värsta av de två scenarierna, för båda fallstudierna, där de högsta toppflödena genererades av de två metoder som betraktade en klimatfaktor (SV-RM och STA-RM).
-
Utmaningar & möjligheter med barnkonsekvensanalys: Implementering av barnkonsekvensanalys i trafikplanering
Inkluderandet av barn i planeringsprocesser är en aktiv diskussion i samhället då barn som grupp ofta blir åsidosatta i sitt deltagande. Barn utgör ungefär 25 procent av befolkningen men de utgör 100 procent av vår framtid, vilket innebär att de bör ges möjlighet att påverka det samhälle de växer upp i. År 2020 blev barnkonventionen en svensk lag som främjar barns rättigheter och skyddar barnets bästa. För att uppnå barnets bästa och inkludera barn i planeringsprocesser finns metoden barnkonsekvensanalys. Denna metod analyserar planeringsprojekts konsekvenser, bedömer hur barn påverkas av planeringssituationer samt presenterar lösningar för att uppnå den mest gynnsamma miljön för barn. Arbetet syftar till att undersöka möjligheter och utmaningar med barnkonsekvensanalys i planeringsprocesser genom att implementera metoden i Trafikverkets planering för en ny vägplan.
-
Informationssäkerhet och den mänskliga faktorn. En tillgång eller ett hot?
Syftet med denna studie är att undersöka hur organisationer bör arbeta med den mänskliga faktorn och det mänskliga bidraget, det vill säga de anställda, för att få optimal effekt i sitt informationssäkerhetsarbete och därmed kunna rikta sina resurser där de gör störst skillnad. Initialt studeras därför vilken betydelse och inverkan den mänskliga faktorn har när det kommer till informationssäkerhet för att få en förståelse kring vad som är möjligt att göra. Mer specifikt studeras sedan hur en verksamhet bör arbeta för att dra nytta av det mänskliga bidraget i sitt informationssäkerhetsarbete kopplat till e-post.
-
Implementation av ett transportnätverk på mikronivå i en grafdatabas
Trafikverket är ansvarig förvaltare över Sveriges järnvägar. De hanterar den långsiktiga infrastrukturen samt byggandet och driften av järnvägarna. För att visualisera och hantera dessa järnvägar digitalt använder sig Trafikverket av ett system kallat Baninformationssystemet (BIS). Järnvägsnätet hanteras på två olika nivåer, makronivå och mikronivå. Makronivån visar driftplatser med dess kopplingar emellan dem och är den enklaste nivån av nätverket. Mikronivån är betydligt mer detaljerad och visar alla objekt och kopplingar som finns på en driftplats. Målet med studien är att implementera ett transportnätverk i form av en järnväg i en grafdatabas på mikronivå. I studien undersöks metoder för att hantera svängningsrestriktioner på transportnätverket. Utöver detta utför studien en rad kortaste vägen-sökningar för att validera transportnätverket.
-
Hur kan ett skalbart agilt införande möta våra utmaningar?
Syftet med studien är att bidra med kunskap kring hur problem med arbetssätt kan mötas av SAFe samt ge en indikation på den agila mognaden hos den aktuella myndigheten genom användandet av Gartner-modellen för agil mognad. Moodellen har 6 nivåer på skalan 0-5. Studien sammanställer även utmaningar och rekommendationer vid storskaliga agila införanden och placerar dem på strategisk, taktisk och operativ nivå.
-
Framtagande av lutningsföreteelse för ruttoptimering av bränsleförbrukning
NVDB innehåller information om Sveriges vägar och ett stort antal egenskaper för vägarna. Informationen tillhandahålls som öppen data och används ofta inom ruttning. För en optimal ruttoptimering behövs det ett flertal attribut baserat på vägegenskaper. Under tiden den här rapporten skapades så saknades det ett attribut för lutning. Syftet med den här rapporten var att i samarbete med Trafikverket ta fram en ny egenskap “lutning” vid ruttoptimering baserat på bränsleförbrukning.