Logga in
Logga in

Dagvatten från järnvägsbank – Avrinning och reningsförutsättningar

Resultatet kommer att ingå som en del i Trafikverkets arbete för att utvärdera hydrauliska belastningar för en dagvattenanläggning som del av projekteringsunderlaget för järnvägen.

Allmänt

Lämplig utbildningsbakgrund för examensarbetet är samhällsbyggnad, miljö, eller kemi. Det är en fördel om du läst kurser i vattenreningsteknik och/eller hydrologi. 

Examensarbetet innebär fältarbete så det är viktigt att du gillar att jobba praktiskt i fält. Försöksplatsen är belägen i Stockholm och under examensarbetet bör du bo så du kan nå försöksplatsen med Storstockholms Lokaltrafik (SL) för datainhämtning, provtagning samt analys.

Du kommer ha stöd av handledare från Trafikverket i arbetet. Examensarbetet är en mycket viktig ”vattendel” i de stora infrastrukturprojekt som Trafikverket idag driver och planerar för, exempelvis Ostlänken och Norrbotniabanan. 

Projekttitel

Dagvatten från järnvägsbank (Betongslipers) – Avrinning och reningsförutsättningar 

Uppdragsgivare 

Examensarbetet kommer att genomföras under ledning av det lärosäte och institution där du är inskriven för examensarbetet. Uppdragsgivare är Trafikverket (IVtm).

Bakgrund 

Trafikverket har under ett stort antal år bedrivit forskning och utveckling inom området dagvatten. Arbetet har bl.a. resulterat i förhållandevis komplexa reningsanläggningar för vägdagvatten. Det som drivit utvecklingen av dagvattenrening är ökade miljökrav och för att medverka till att uppnå Sveriges miljömål som exempelvis levande sjöar och vattendrag. 

Historiskt har fokus för dagvattenhantering varit att undvika översvämningar d.v.s. fördröja stora vattenvolymer under avrinningar för att undvika skador. Under åren har även fokus skiftats från utjämning till avskiljning av partikulära föroreningar och är idag gängse. De senaste åren har en diskussion förts om nya riktlinjer för dagvattenrening vilka innebär att även en långtgående dagvattenrening med kemisk flockning och sedimentering inte längre är tillräcklig.

Jämfört med ett kommunalt avloppsreningsverk, som kontinuerligt under dygnet tar emot avloppsvatten eller en processvattenrening inom industrin, vilken dagligen hanterar processvatten, är volymen och även föroreningsmängden i dagvatten från vägar och järnvägar ytterst begränsad över året.

Vägdagvatten har under många år varit föremål för nationell och internationell forskning. Detta är inte fallet då det gäller dagvatten från järnväg, om dagvattenhantering vid stationer och depåer undantages. Det saknas idag underlag från järnvägssträckningar mellan stationer och speciellt då det gäller järnväg med betongslipers.

Trafikverket har därför initierat detta examensarbete för att kontrollerat följa upp avrinningen från järnvägsbank med betongslipers. Detta examensarbete är ett av flera i kartläggningen av förutsättningar för omhändertagande av dagvatten där betongslipers används. 

Arbetsuppgift och förväntat resultat 

Examensarbetet utgörs av två delar:

  • Litteraturstudie
  • Uppföljning av flöden och regnmängder i fält

Litteraturstudie

Examensarbetet inleds med en litteraturstudie som skall fokusera på studier av avrinning från järnvägsbankar och avrinningskoefficienter samt föroreningar och reningsanläggningar för dagvatten som samlas upp från järnvägsbank med betongslipers.

Fältförsök

En flödesmätning har blivit installerad i anslutning till en av Mälarbanans dräneringsledningar (Figur 1, 2 i bildgalleriet nedan) för examensarbetet.

Resultatet, det vill säga ditt examensarbete kommer att ingå som en del i Trafikverkets arbete för att utvärdera hydrauliska belastningar för en dagvattenanläggning som del av projekteringsunderlaget för järnvägen.

Plan för projektet

  1. Litteraturstudie
  2. Insamling och analys av data från anläggningen
  3. Slutrapport/Examensarbete
  4. Rekommendation för provtagning av dagvatten från anläggningen
  5. Presentation Trafikverket och referensgrupp

Examensarbetet kan skrivas på svenska eller engelska efter överenskommelse med ditt lärosäte.

Start av examensarbetet kan ske från 2025-08.

Förkunskaper 

Van att arbeta i exel. En fördel är även om vana av modelleringsprogram finns. Vidare ett intresse för fältarbete kopplat till teoretiskt analysarbete. Det är även av vikt att examensarbetet är den sista kursen i utbildningen innan examen d.v.s. att samtliga övriga kurser för utbildningen är klara.

Kontakt

Magnus Hallberg

Telefon: +46 10-123 44 82

Anna Mroz

Telefon: +46 10-124 44 20