Logga in
Logga in

Västra Götaland E6, Tingstadstunneln, underhållsarbete

Tingstadstunneln är gammal och sliten och måste totalrenoveras. Vi jobbar med ett tunnelrör i taget och räknar med att bli klara i oktober 2023. Stor trafikpåverkan väntas.

Vad?

Tingstadstunneln ska totalrenoveras både in-och utvändigt.

Varför?

Renoveringen är nödvändig för att förlänga tunnelns livslängd. Även tekniken behöver uppdateras till dagens standard.

Nuläge

Förberedande trafikarbeten och trafikomledningar görs för att förbättra framkomligheten under byggtid.

Om projektet

I filmen berättar projektledaren Stefan om varför vi ska renovera och hur trafiken påverkas.

Analyser visar att det kommer bli stora störningar i trafiken. För att minimera dessa gör vi bland annat förberedande vägarbeten som ska avlasta trafiken genom Tingstadstunneln med cirka 1000 fordon/timme under högtrafik. Trots det behöver trafiken minska med ytterligare 500–600 fordon/timme för att undvika köbildning. Det motsvarar ungefär lika mycket som trafiken minskar under ett sportlov. Om du kan ändra dina resvanor en smula kommer du smidigare fram. Eller hur kan du fördriva tiden i bilen? 

Varför måste tunneln renoveras just nu? 

Tingstadstunneln är en 455 meter lång sänktunnel under Göta älv som förbinder Hisingen med Göteborgs fastland. Tunneln öppnade för trafik redan 1968 och underlättar för de cirka 125 000 fordon som trafikerar sträckan varje dygn. Slitage och ålder gör att behovet av både in- och utvändig renovering är akut. Även tekniken behöver uppdateras. Belysning och ventilationssystem ska bytas ut, ett nytt brandskyddsystem installeras liksom ett system som tar hand om och renar dagvattnet som samlas i tunneln. Renoveringen är noga planerad och kan genomföras tack vare att Marieholmstunneln öppnat för trafik.

Kan du ändra dina resvanor en smula? 

På Trafik Göteborgs webbplats hittar du aktuell trafikinformation, kartor och information om restider. Håll dig uppdaterad så kommer du smidigare fram och slipper fördriva tid i bilen (med att bygga torn på instrumentbrädan, till exempel). 

Klicka här för att komma till trafikgoteborg.se/tingstadstunneln 

 

Nyheter från projektet

Tidsplan

För att öka framkomligheten görs förberedande arbeten. 

  • Kopplingen från Waterloogatan till Marieholmstunneln stängs och ersätts av en ny,  tillfällig påfart från Marieholmsgatan till Marieholmstunneln.
  • Anslutningarna mellan Lundbyleden och Tingstadstunneln stängs. Trafiken leds om via Marieholmstunneln. För att underlätta framkomligheten bygger Trafikverket därför ett extra körfält mellan Leråkersmotet och Marieholmsförbindelsen. 
  • På E6 förbi Olskroken, anläggs ett nytt, tredje norrgående körfält. Samtidigt stängs påfarten från Olskroken till E6N för allmän biltrafik. Åtgärden ska underlätta framkomligheten i trafiken och minska antalet olyckor längs E20 och längs E6 norrut.

22-24 april 2022 totalavstängs E6 genom Göteborg mellan Olskroksmotet och Ringömotet
Avstägningen inkluderar även Tingstadstunneln. Orsaken är att Västlänken river en järnvägsbro över E6. Samma period passar vi på att göra förberedelser inför renoveringen av tunneln.

25 april 2022 dubbelriktas trafiken i Tingstadstunneln och renoveringen inleds
Den 25 april startar renoveringen av Tingstadstunneln. Vi renoverar ett tunnelrör i taget och trafiken dubbelriktas i det motsatta röret. E6-trafiken hänvisas till Tingstadstunneln och all annan trafik (till/från Lundbyleden, E20, E45) leds via Marieholmstunneln. I oktober 2023 beräknas renoveringen vara klar. 

Mellan 22 april 2022 och oktober 2023 stängs därför ett tunnelrör av för trafik och trafiken blir dubbelriktad genom det andra, öppna tunnelröret. Stor trafikpåverkan väntas, men om du kan ändra din resa en smula kommer du smidiagre fram.

Hur påverkas du som trafikant?

Vi renoverar ett tunnelrör i taget och trafiken dubbelriktas i det motsatta röret. E6-trafiken hänvisas till Tingstadstunneln och all annan trafik leds via Marieholmstunneln. Arbetet pågår dygnet runt 7 dagar/vecka.

Hur ska du köra för att komma rätt?

Här finns kartor att ladda ner som visar vilken fil du ska ta.

Eller öppna den interaktiva kartan som visar vilka körvägar du kan välja.

 

Klicka för att öppna kartan

Frågor och svar

Här kan du läsa de vanligaste frågorna och svaren om renoveringen av Tingstadstunneln.

Tingstadstunneln är en pulsådern genom Göteborgs trafiksystem och är hårt belastad av cirka 125 000 fordon per dygn. Den byggdes 1968 och och mycket har ju hänt sedan sedan dess. Det var tiden då man körde utan bälte och färg-tv var ny teknik.

Tunneln är nu både gammal och hårt liten både ut- och invändigt och det är hög tid att totalrenovera och uppgradera tunneln till dagens krav på säkerhet, miljö och framkomlighet. Normal teknisk livslängd för ett byggnadsverk av den här typen är 120 år.   Renoveringen av tunneln säkerställer tunnelns livslängd med ytterligare cirka 50 år. 

Det har hittills varit svårt att hitta möjligheter till längre sammanhängande reparationsperioder. Men i samband med att den nya älvförbindelsen, Marieholmsförbindelsen finns på plats och att reparationsarbetena på Älvsborgsbrons är färdiga, kan Tingstadstunenln äntligen renoveras. Efter mer än tio års väntan. Det är alltså ingen slump att renoveringen ska göras nu.

Bakom samtliga trafikarbeten som jackar i varandra, ligger en långsiktig och noggrann planering. Men, även om vi tänkt klokt så blir det stor påverkan på trafiken.

Samtidigt som vi inleder renoveringen Stänger Västlänken av E6 genom Göteborg och flera andra arbeten görs. Det finns en övergripande plan, ett slags pussel där arbeten samplaneras eller får vänta in varandra.

Under renoveringen sker arbeten i ett tunnelrör i taget. Planen är att trafiken ska gå dubbelriktad i det andra röret, alltså ett körfält i vardera riktningen och endast för trafikanter på E6. Övriga trafikanter leds via Marieholmtunneln.

Anledningen till att denna trafiklösning planeras är lärdomar från de arbeten som gjordes sommaren 2009 i tunneln. Då fanns det två körfält för södergående trafik - ett för Lundbyleden och ett för E6 Kungälvsleden, men bara ett för norrgående trafik. Detta gav låg framkomlighet, speciellt för norrgående trafik och när fordon behövde bärgas fick båda riktningar stängas av.

Genom att ha dubbelriktad trafik genom ett rör kan vi ha breda körfält med vägrenar som medger att ett fordon kan bärgas utan att mötande trafik stängs av. Körriktningarna i tunneln separeras med en mittbarriär för ökad säkerhet och hastigheten kan troligen bli 60 km/h.

 

Vi vill kunna hålla 60 km/h genom tunneln. Då krävs det att vi kan separera körriktningarna med en barriär. Den tar delar av mittenfältet i anspråk. 

För att bli klara så fort som möjligt arbetar projektet i stort sett dygnet runt 7 dagar/vecka med hänsyn till de olika arbetsmomenten. För vissa moment finns restriktioner med hänsyn till trafikanterna och vi kan då enbart jobba nattetid. 

Trängselskatt är ett riksdagsbeslut och är kopplat till betalningsplanen för Västsvenska paketet. 

Eftersom trängselskatten inte är en avgift, utan en punktskatt på samma sätt som tobaksskatten och alkoholskatten krävs ett Riksdagsbeslut för att göra en sådan ändring, även om det bara är för nån enstaka station och för en begränsad tid.

Det kommer bli stökigt i trafiken. Räkna med längre restid och om du kan, undvik rusningstid. 
På den här sidan finns en karta som visar hur du kan ta dig till olika destiantioner då en stor del av trafiken leds om. 

På trafikgoteborg.se/tingstadstunneln finns aktuell trafikinformation. 

 

Läs mer om projektet

För att upprättahålla framkomligheten under renoveringsperioden gör Trafikverket flera förberedande arbeten som ska avlasta trafiken genom Tingstadstunneln med ca 1000 fordon/ timme under högtrafik. Trots det behöver trafiken minska med ytterligare 500–600 fordon/timme för att undvika köbildning. Det är ungefär lika mycket som trafiken minskar med under ett sportlov.  

  • Den hårda trafikbelastningen har gjort det svårt att få till längre sammanhängande reparationsperioder. Tunnelns renovering har därför fått vänta in öppnandet av den nya älvförbindelsen Marieholmstunneln. Under byggtid leds all trafik (till/från Lundbyleden, E20, E45) via Marieholmstunneln.
  • Kopplingen från Waterloogatan till Marieholmstunneln stängs och ersätts av en ny,  tillfällig påfart från Marieholmsgatan till Marieholmstunneln. Åtgärden förbättrar framkomligheten för trafiken som ska till Marieholmstunneln genom att trafik från den lokala gatan, Waterloogatan, inte längre vävs in.
  • Dubbla körfält byggs från Lundbyleden till Marieholmstunneln och anslutningarna mellan Lundbyleden och Tingstadstunneln stängs. Trafiken leds om via Marieholmstunneln. (Det extra körfältet byggs mellan Leråkersmotet och Marieholmsförbindelsen och följer vägen från Leråkersmotet mot E6 norr).
  • Ett nytt körfält på E6 N byggs och avfarten i Olskroken till E6 N stängs.
    En av de trängre passagerna längs E6 genom Göteborg är norr om Ullevimotet. Här uppkommer ofta köer och de många trafikvävningar som görs orsakar ofta mindre olyckor. I området sker även en ökad exploatering av Gårdaområdet. Trafikverket och Göteborgs stad har därför enats om att låta utfarten från Ullevimotet norrut bli ett eget körfält genom Olskroken. Det ska skapa bättre flyt i trafiken och mindre köer längs E20 och längs E6 norrut.
  • VI har fört dialog med andra närliggande projekt för att samplanera våra arbeten och haft dialog med transportinenstivt näringsliv, handel, kommuner och intressentföreningar. 
  • Trafiken leds dubbelriktat genom tunneln. Anledningen är lärdomar från de arbeten som gjordes sommaren 2009 i tunneln. Då fanns det två körfält för södergående trafik – ett för Lundbyleden och ett för E6 Kungälvsleden – men bara ett för norrgående trafik. Detta gav låg framkomlighet, speciellt för norrgående trafik, och när fordon behövde bärgas fick båda riktningar stängas av.
  • Genom att ha dubbelriktad trafik genom ett rör kan vi ha breda körfält med vägrenar som medger att ett fordon kan bärgas utan att mötande trafik stängs av. Körriktningarna i tunneln separeras med en mittbarriär för ökad säkerhet och hastigheten kan troligen bli 60 km/h.

 

Tingstadstunneln byggdes på 1960-talet och är i behov av en omfattande renovering. 
Hela konstruktionen ska renoveras och merparten av tekniken bytas ut så att tunneln uppfyller dagens krav kring säkerhet och miljö.

Sammanfattning av reparationsarbetena

  • Renovering av tunneltak och väggar.
  • Renovering och förstärkning av övergångskonstruktioner.
  • Renovering och komplettering av befintliga dagvattensystem.
  • Renovering och förstärkning av tråg/infarter.
  • Byte av samtliga asfaltslager och renovering av underliggande ballastbetong.
  • Uppdatering av rostskyddet på metaller.
  • Byte av trafiksystem (digitala skyltar, bommar med mera), kamerasystem, radio, pumpar och belysning.
  • Renovering av ventilationssystem.


Sammanfattning av de standardhöjande åtgärderna

  • Nya längsgående dagvattenrännor (för bättre avvattning).
  • Nya barriärelement längs samtliga tunnelväggar (för att minska risken för påkörning).
  • Förbättrat skydd av ljusraster (också för att minska risken för påkörning).
  • Installation av brandskydd.
  • Ombyggnad av utrymningsvägarna.
  • Nya överledningsytor, längre ifrån tunnelmynningarna (för ökad trafiksäkerhet).
  • Förbättrad tunnelventilation.
    Brandbekämpningssystem installeras, en slags "sprinkleranläggning", av samma typ som finns i bl.a Gnistängstunneln. 
  • Säkerhetsutrustning installeras för nödutrymning vid olycka. Lågt sittande vägledningsbelysning (nödbelysning), i trafikrörens väggar. Grönt ljus runt utrymningsvägar. Utökad funktionalitet för radiokommunikation.
  • Intelligenta trafiksystem/ ITS installeras.
  • Vatten och avlopp – ombyggnad av magasin i tunneln.
  • Nybyggnad av avsättningsmagasin utanför tunnlarna.

De arbeten vi gör i Göteborgstrafiken är en del av ett noggrant planerat pussel. Allt görs inte samtidigt, även om det kan verka så. Vi låter större arbeten vänta in varandra och när vi ändå ska stänga av trafiken passar vi på att utföra andra arbeten. På så sätt försöker vi upprätthålla en acceptabel framkomlighet.

Det är som att lägga ett gigantiskt pussel. Ett pussel där även nya trafiklösningar får avlasta äldre. Till exempel är det tack vare att Marieholmstunneln finns på plats som vi nu både kan riva tågbron över E6 i Göteborg och ge Tingstadstunneln sin välbehövliga renovering.

"Alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt" uttrycker Trafikverkets långsiktiga viljeinriktninggällande hållbarhet. Det är en kortfattad ledstjärna som ska inspirera till ett gemensamt förhållningssätt inför alla olika uppgifter som ryms inom Trafikverket.

Med grönt menar vi minimal klimat- och miljöpåverkan. Tillsammans med andra aktörer bidrar vi till ett fossilfritt transportsystem där infrastrukturen är anpassad till natur och kulturmiljö. 

Hur arbetar projektet med klimat och miljöpåverkan?

Redan i projektets planeringsfas låg miljö och klimatfrågorna högt på agendan och  klimatkalkylberäkningar gjordes. Dessa har sedan använts som en av flera parametrar då viktiga beslut fattats.  

Även ett hållbarhetspaket initierades tidigt. Två gånger per år håller en workshop med genomgång av hur projektet påverkar FN:s 17 hållbarhetsmål och Trafikverkets Målbild 2030. Arbetet genererar åtgärdslista och plan framåt kring vad som är möjligt att göra kopplat till ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet. Åtgärdslitsan följs regelbundet upp. 

Exemel på projektets miljö och klimatåtgärder

Exempelvis handlar det om val av byggmaterial, att arbetsmaskiner och att transporter ska köras på förnybart bränsle. Projektet bevarar även skyddsvärd natur och skyddar den biologiska mångfalden i området.

Smutsigt vägvatten renas 

Har du sett hur smutsig snön blir i vägkanten, de få dagar det snöar i Göteborg? Smutsen innehåller grus och sand, men också olja och tungmetaller från biltrafiken. Tidigare släpptes vattnet från vägbanan i Tingstadstunneln rakt ut i Göta Älv, men när renoveringsarbetena är färdiga kommer vattnet att renas i en konstgjord våtmark där växter och bakterier tar hand om föroreningarna. Reningsdammen kommer dessutom att bli en fristad för insekter och djur som förvirrat sig in i det högtrafikerade området.

Biologiska mångfald runt Tingstadstunneln

Vid planeringen av ett så stort renoveringsarbete är det mycket som man måste tänka på. När du swischar förbi i bilen eller bussen ser du mest asfalt och betong, men det finns värdefull natur runt Tingstadstunneln. Närmaste granne är Säveåns Natura 2000-område. Det betyder att Säveåns natur är utpekad som särskilt värdefull för Europa. Dessutom omges Tingstadstunneln av ett antal skogsdungar med värdefulla träd och buskar. Några av dessa måste avverkas för att kunna utföra ledningsarbeten och anlägga vattenreningsanläggningar. Men vi har ansträngt oss för att spara gröna korridorer där djur kan söka skydd från trafiken. Dessutom har vi lyckats undvika att påverka två gamla almar som är viktiga för den biologiska mångfalden, samt en allé bestående av körsbärsträd. Några ytor ska få en mer estetiskt tilltalande utformning när renoveringsarbetena är klara. Landskapsarkitekterna har jobbat tätt tillsammans med en ekolog för att välja växter som ger maximal nytta för den biologiska mångfalden.

Allt om trafiken

trafikgoteborg.se/tingstadstunneln

På trafikgoteborg.se/tingstadstunneln finns aktuell trafikinformation, kartor och restider.