Logga in
Logga in

Dubbelspår Hallsberg–Degerön Vi bygger en planskild korsning vid Anderstorp

För att öka trafiksäkerheten mellan Hallsberg och Degerön bygger vi planskilda korsningar längs den dubbelspåriga järnvägen. Nu har vi gjutit en bro vid Anderstorp, mellan Mariedamm och Godegård.

Detta är en planskild korsning

En planskild korsning är en korsning där järnväg och väg korsar varandra i olika plan, åtskilda av en bro eller en tunnel. Vid Anderstorp, mellan Mariedamm och Godegård, bygger vi en bro som ska skilja en väg från den dubbelspåriga järnvägen som går under bron.

När bron är klar stänger vi den gamla plankorsningen

Den nya vägbron passerar över järnvägen strax söder om den befintliga plankorsningen vid Anderstorp. Vi kommer att stänga den gamla plankorsningen permanent 2024 och trafiken kommer därefter istället att gå på denna nya bro. Som förlängning på bron kommer vi att bygga ytterligare en bro i anslutning. Den bron kommer att gå över Godegårdsån.

Brogjutning i regn

Trots regn och rusk i mitten av oktober gick det bra att gjuta bron vid Anderstorp. Det var en riktigt milstolpe för oss eftersom det var den första brogjutningen i projektet Jakobshyttan-Degerön, som är en del av Dubbelspår Hallsberg-Degerön.

I somras byggde vi en skyddsportal över järnvägen och sen dess har entreprenören jobbat med uppbyggnad av formen och armering. Nu kunde vi äntligen gjuta bron!

Gjutningen pågick från tidig morgon till sen kväll den 18 oktober, och sen pågick efterföljande arbeten under natten.

Fakta om den nya bron och hur vi byggde den

Bron vid Anderstorp är en så kallad balkramsbro, gjord av balkar och ramar. Den är cirka 50 meter lång och 8 meter hög. Betongen som användes till att gjuta bron levererades i betongbilar. Cirka 30 kubikmeter betong i timmen pumpades upp till ställningen där bron tog form. Totalt består bron av ungefär 380 kubikmeter betong och 30 ton armering.