Logga in
Logga in

Mötesspår Blekinge kustbanan

Vi ska bygga ett mötesspår mellan anslutning ny bana Blekinge kustbana (BKB) och Mörrum.

Samråd – tidigt skede

Mötesspår Blekinge kustbana

Trafikverket planerar för ett nytt mötesspår på Blekinge kustbana vid Mörrum. Det nya mötesspåret planeras att anläggas intill befintlig järnväg. Byggnationen innebär således att en ny funktion permanent tillförs anläggningen och åtgärden kräver därför att en järnvägsplan tas fram. Nu bjuder vi in till ett möte för att berätta om projektet och få veta vad du tycker. Varmt välkommen!

Lämna synpunkter på Sydostlänken, nytt mötesspår på Blekinge kustbanan (BKB) via första sidan på Sydostlänken www.trafikverket.se/Sydostlanken

Synpunkter: Skickas senast 10 december 2025 till Trafikverket, Ärendemottagning, Box 810, 781 28 Borlänge eller till investeringsprojekt@trafikverket.se. Ange ärendenummer: TÄHS-2025-000169.

Samrådstid: 20 november-10 december 2025.

Samrådsmaterial hittar du under menyn "Dokument".

Mer information: Therese Höggårdh, projektledare, telefon 010-123 28 51 eller e-post therese.hoggardh@trafikverket.se.

Den nya mötesstationen möjliggör för en kapacitetsökning och förbättrar kapaciteten på Blekinge kustbana (BKB).  

Vad händer nu?

Vi arbetar nu med att ta fram en järnvägsplan. Arbetet innebär att vi syns i fält under hela sommaren och framtill och med december 2025 för att samla in uppgifter om naturvärden och arter som kan beröras av kommande arbeten i områden intill spår. Inventering/undersökningen innebär också av mark och järnvägsanläggning.

Insamling av information gör vi genom att tex bygga stomnät så att vi kan göra mer detaljerade:

  • inmätningar, 
  • inventeringar av naturvärde, vattendrag, geoteknik, kulturvärde, etc.  

Samråd - Öppet hus 

Vi höll ett öppet hus i Mörrums Folketshus den 20 november 2025, .

Blekinge kustbana

Den valda korridoren Väst (ny järnväg Olofström-Blekinge kustbana) ansluter till Blekinge kustbana, som går från Kristianstad till Karlskrona och utgör en viktig förbindelse mellan Blekinges arbetsmarknadsregion och storstadsregionen i Malmö och Köpenhamn.

Banan är enkelspårig och kurvig, vilket gör att hastigheten begränsas för persontågen. Till största del trafikeras Blekinge kustbana idag av persontågstrafik, men det går även godstrafik på banan. Mellan Kristianstad och Vekerum strax väster om Karlshamn går mellan cirka 50-60 tåg per dygn, varav cirka 10-13 procent är godståg (Trafikverket, 2021). Mellan Vekerum och Karlshamn ökar andelen godståg till cirka 19 procent. Mellan Karlshamn och Karlskrona går cirka 35 tåg per dygn, varav två procent är godståg.

För att öka kapaciteten och tillförlitligheten på järnvägen planeras ett nytt mötesspår på Blekinge kustbanan.

Projekt i närheten

Närliggande projekt på Blekinge kustbana som inte ingår i Sydostlänken, sträckan Kristianstad-Karlskrona. Nytt mötesspår samt hastighetshöjande åtgärder på sträckan. Byggnation planerad till 2026-2027. 

Tidsplan

1 Konsult på plats Våren 2025

2 Tidigt samråd Öppet hus i Mörrums Folkets Hus 20 november 2025, klockan 16.00-20.00.

3 Beslut om "betydande miljöpåverkan" Våren 2026

Kontakt

Therese Höggårdh

Telefon: +46 10-123 28 51