
Sommarens arbeten med järnvägen i Storstockholm
Vi fortsätter att rusta järnvägen även när sommaren kommit med semester, sol och sandaler. Sveriges kanske viktigaste sommarjobb kan störa tillfälligt men ger på sikt positiva effekter på både resor och transporter.
Under sommaren finns vi på plats i spåren och fortsätter arbetet med att skapa en pålitlig och punktlig järnväg.
Inne i centrala Stockholm kan du under några veckor se en stor spårbytesmaskin som byter ut spår mellan Stockholm Central och Tomteboda. Vi arbetar också på flera platser med andra viktiga underhållsarbeten. Längre ner på sidan hittar du ett urval av arbeten som är aktuella i sommar.
Högtryck på järnvägen under sommaren
Vi arbetar med att utveckla järnvägen och vår ambition när är att du som resenär och trafiken ska påverkas så lite som möjligt av våra jobb. Det är därför vi gör de flesta arbeten på nätter och helger när färre eller inga persontåg går.
Mer omfattande bygg- och underhållsjobb som tar längre tid att utföra än några timmar per natt gör vi under sommar och långhelger, när arbetspendlingen är mindre omfattande. Trafikverket planerar arbeten tillsammans med järnvägsföretagen lång tid i förväg.
Förändringar som förlängd restid eller hänvisning till ersättningstrafik finns i din biljett när du köper den. Hos tågbolaget där du köpt din biljett hittar du alltid aktuell information om restider och eventuell ersättningstrafik.
Här jobbar vi i sommar

1. Projekt Stationsåtgärder Stockholm Central
Stationsåtgärder Stockholm Central
Flera spårbyten och tillgänglighetsanpassning av plattform
I sommar ska vi byta ut totalt 5 km spår mellan Stockholm Central och Tomteboda. Arbetet startar måndagen den 30 juni och avslutas söndagen den 20 juli. Spåren som byts ut är avstängda men det finns flera spår på sträckan och tågtrafiken kan passera. Spårbytet bidrar till ökad punktlighet för tågen.
Inne på Stockholm Central totalrenoverar vi plattformen vid spåren 3–4. Därför kan tåg avgå från andra spår än de vanliga. Arbetet är en del i att göra Sveriges största järnvägsstation mer attraktiv, funktionell och tillgänglig. Allt för att möta morgondagens resenärer.
2. Ostlänken, Södertälje syd–Järna
Vi bygger 15 kilometer ny järnväg mellan Gerstaberg och Långsjön. Under sommaren, från den 16 juni till den 1 augusti, stänger vi av två av fyra spår vid Gerstaberg. Anledningen är att vi genomför arbeten nära spåren för att förbereda inför byggnation av en ny bro.
3. Mälarbanan, Spånga–Jakobsberg
Mälarbanan, Tomteboda–Kallhäll
Vi stänger av delar av Mälarbanan för tågtrafik i sex veckor, från lördag 28 juni klockan 02.00 till måndag 11 augusti klockan 04.30. Avstängningen påverkar främst pendeltågstrafiken mellan Jakobsberg och Spånga. När vi stänger av passar vi samtidigt på att även göra underhållsarbeten i anslutning till projekt Mälarbanans arbeten, därför förlängs avstängningen vissa nätter på sträckorna Stockholm City – Jakobsberg och Spånga–Bålsta.
4. Häggvik station, ny sydlig entré
I sommar arbetar vi vid Häggviks station, från lördag 28 juni klockan 02.00 till lördag 9 augusti klockan 02.00. Inga pendeltåg kommer att stanna i Häggvik, och endast vissa tåg stannar i Sollentuna.
5. Underhåll Solnatunnlarna
Vi har rustat upp och moderniserat Solnatunnlarna för ökad trafiksäkerhet och framkomlighet de senaste åren. I sommar gör vi kompletterande arbeten under vecka 28–30. Tågen går som vanligt på sträckan med vissa justeringar i avgångar och turtäthet.
De två äldsta tunnelrören får en ny teknisk livslängd på 60 år.
6. Underhåll av järnvägsbro Tullinge
Väg 226 Huddingevägen passerar över järnvägen i höjd med polismuseets fordonssamling vid Tullingesjön i Tullinge. Alla broar behöver underhållas för att hålla länge.
I år målar vi bron över järnvägen i Tullinge från vecka 26. Vi målar för att för att skydda stålet i bron från att korrodera och rosta. På så sätt kan den stå emot väder och vind och vi förlänger livslängden på bron många år till.
7. Underhåll mellan Huvudsta–Spånga
Vi gör underhållsarbeten mellan Huvudsta och Spånga samtidigt som spåren är avstängda på sträckan för arbeten med Mälarbanan under vardagsnätterna vecka 27 och 28, klockan 23:00 - 07:00, åtta timmar per natt. Vissa arbeten låter mycket!
– I vanliga fall har vi knappt tre timmar per natt att utföra underhåll av järnvägen i Stockholm. Att kunna arbeta åtta timmar per natt ger oss en ytterst ovanlig möjlighet att göra arbeten som det är svårt att få tider för annars, säger Örjan Eriksson enhetschef underhåll av järnväg på Trafikverket.
Vi gör arbeten som gör att järnvägen håller längre. Förebyggande underhåll är grundbulten för robust trafik så att tågen ska komma i tid. Vi ska göra ban- el- och signalarbeten mellan Huvudsta och Sundbyberg och arbeta med diken i Duvbo. Växter och vegetation som inkräktar på spårområdet ska tas bort. När vi röjer sly och vegetation kan det låta mycket. Det hörs mer om fönstren är öppna en varm sommarnatt, och nu ska vi arbeta under längre tid under natten vardagnätterna vecka 27 och 28. Det kan störa!
Underhåll på järnvägen – det här gör vi
I underhållet av järnvägen ingår bland annat arbeten med att byta ut spår och slipers, rensa makadam, att säkerställa att växlar fungerar, byta ut växlar eller delar i växlar. Vi åtgärdar besiktningsanmärkningar på hela kontaktledningsanläggningen och byter ut komponenter där det behövs. Byte av lampor i signaler samt utbyte av undermåliga tavlor och skyltar med mera.
8. och 9. Underhåll i järnvägstunnlar Grödingebanan och Stäket
Varje år gör vi besiktningar av alla delar på järnvägen. Vi undersöker att spår, växlar och kontaktledningar fungerar som de ska och även tunnlar och broar. I sommar gör vi underhållsarbeten i två järnvägstunnlar på Grödingebanan mellan Stockholm och Järna, samt i Stäkettunneln nära Kungsängen.
I de här tunnlarna har vi hittat inläckande vatten. På vintern kan det leda till problem för tågtrafiken om vatten fryser till is, därför tätar vi tunnlarna genom injektering. När vi injekterar sprutar vi in en ”cementmassa” med högtryck – den fördelar sig i sprickor som stelnar och tätar berget. I alla bergtunnlar försöker vatten leta sig in i sprickor, därför jobbar vi löpande med att besiktiga och underhålla tunnlar.