Trafikverket rustar järnvägen i Stockholm – här är höstens banarbeten
Vi jobbar på för att minska järnvägens underhållsbehov. Nu gör vi ännu mera järnvägsunderhåll för bättre tågtrafik. Här kan du läsa om allt vi har gjort i Stockholmsregionen.
Tågtrafiken i Sverige har fördubblats de senaste 30 åren och i Stockholmsområdet har vi flest tågavgångar i landet! Den kraftiga ökningen av trafik sliter på spåren och många tåg betyder att vi behöver jobba ännu mer med underhåll. Med tät trafik är utmaningen att få plats att reparera och förbättra järnvägen.
– I vanliga fall har vi bara tre–fyra timmar per natt att göra underhåll på eftersom det går tåg nästan hela tiden. På den tiden ska entreprenören hinna ut med en maskin, göra jobbet och bli klar och ”städa undan”, innan trafiken rullar igen. Det är små marginaler om något inte funkar – och vi hinner inte göra stora arbeten. Därför passar vi på att göra mer omfattande underhållsarbeten under sommar- och höstloven, säger Isabelle Skönström, enhetschef underhåll järnväg Stockholm.
Vi jobbar på flera olika platser i Stockholmsregionen. Du ska kunna lita på järnvägen även när vi utvecklar och rustar den för fullt.
– Just nu är vi inne i den största upprustningen av svensk järnväg i modern tid. Vi har lyckats hejda underhållsskulden och vi arbetar med att beta av och minska underhållsskulden de kommande åren, säger Isabelle Skönström.
Genomförda arbeten under perioden 24–28 oktober
- Knivsta 24–28 oktober: Vi har byggt ett nytt dräneringssystem på 300 meter under banvallen vid Knivsta station för att få en robustare järnväg. Nu när vi är klara med arbetet kan tågen passera i full hastighet. Ny dränering för snabbare järnväg vid Knivsta station - www.trafikverket.se
- Uppsala 24–27 oktober: Under helgen kopplade vi in spår i Uppsala där vi bygger planskilda passager. Under den här helgen vände tågen i Knivsta och ersattes med buss mellan Knivsta och Uppsala. Läs mer om arbetet med planskilda korsningar i Uppsala: Uppsala planskilda korsningar, S:t Persgatan och S:t Olofsgatan - www.trafikverket.se
- Arbete på sträckan Handen–Tungelsta 25–27 oktober. Medan tågtrafiken var avstängd passade vi på att lägga en ny växel i Jordbro. Den ökar kapaciteten på sträckan. Tack för din förståelse för att vi behövde göra det jobbet.
Genomförda arbeten under perioden 31 oktober–3 november
Pendeltågen var inställda mellan Sundbyberg och Jakobsberg från klockan 02.00 på fredagen till klockan 05.00 på måndagen, samt mellan Årstaberg och Stockholm Odenplan från fredag kväll den 31 oktober cirka klockan 21.00 till måndagen den 3 november cirka klockan 04.00.
- Mälarbanan: Under tågstoppet arbetade vi vid spårområdet vid Barkarby station med den nya stationsentrén. Vi har bland annat kompletterat undertaket samt arbetat med skyltar och besiktningsanmärkningar. Avstängningen påverkade tågtrafiken främst på sträckan Jakobsberg–Sundbyberg. Läs gärna mer om arbetet: Vi stänger av delar av Mälarbanan 31 oktober – 3 november
- Spårbyte i Spånga: Under tågstoppet gjorde vi ett spårbyte på rekordtid mellan Spånga och Solvalla. Vi underhåller järnvägen och gör rekordmånga arbeten. För att hinna med att underhålla järnvägen i Stockholm använder vi både stora maskiner och ny teknik – så att du som resenär ska komma i tid. På bara 75 timmar bytte vi ut 1,5 km spår och för det arbetet använde vi ett spårbyteståg som är ungefär 600 meter långt. Det ingick att riva bort spår och slipers samt att bygga ett nytt och uppdaterat spår, med en ny typ av svetsning. Spårbyte på rekordtid mellan Spånga och Solvalla
- Citybanan: Under tågstoppet passade vi på att täta berget i pendeltågstunnlarna mellan Stockholm City och Stockholm Södra. Vatten hittar alltid nya vägar in i berg och vi jobbar kontinuerligt med att täta bergtunnlarna för att det inte ska droppa in vatten på känslig utrustning. Vi uppgraderade även växlar och utförde service på teknisk utrustning i tunneln. Slutligen gjorde vi en övning tillsammans med SL på Odenplans pendeltågsstation där vi bland annat testade brandlarm.
Underhållståget är nåt viktigt på spåret
Under flera veckor i höst rullar ett underhållståg – ett slags ”verkstad på hjul” på spåren i Stockholm. Med det lagar vi räls samtidigt som andra tåg kan köra i full hastighet på spåren bredvid. Med hjälp av underhållståget får vi mer tid för att utföra underhållsarbeten utan att påverka andra tåg och resenärer kommer i tid samtidigt som vi jobbar. Underhållståg fixar spår i Stockholm.
Se filmen om underhållståget
För att få till ett bra fungerande järnvägsunderhåll krävs förutom smart planering tillgång till maskiner som gör jobbet snabbt och säkert. Med hjälp av underhållståget kan vi arbeta effektivt samtidigt som trafiken rullar på spåren intill. I videon redogör Robin Backebjörk, avdelningschef Trafikverket, för hur vi kan minska det eftersatta underhållet på den svenska järnvägen.
Vi undersöker spår och byter räls där vi upptäckt sprickor
Vi undersöker alla spår på många sätt, bland annat med ultraljud två gånger varje år. I de Södra delarna av järnvägsnätet har vi upptäckt ett antal små sprickor. Vi arbetar under hela hösten med extra många svetsslag för att byta ut räls- och växeldelar.
Fler underhållsarbeten än någonsin
Det är mycket som behöver göras och vi har börjat beta av på det järnvägsunderhåll som har varit eftersatt. Vi har fått mer pengar för att göra förbättringar och totalt i år gör vi över 1700 arbeten på järnvägen i Sverige – en historiskt hög siffra, och många arbeten görs även under hösten.
Nyfiken på att läsa mer?
Mälarbanan, Tomteboda – Kalhäll
Uppsala planskilda korsningar, S:t Persgatan och S:t Olofsgatan
Stationsåtgärder Stockholm Central
Ny dränering för snabbare järnväg vid Knivsta station