Logga in
Logga in

Mer järnvägsunderhåll än någonsin i somras

Järnvägen behöver rustas och moderniseras. Det jobbar vi med! Sommaren 2025 gjorde vi fler underhållsarbeten än någonsin och trots flera besvärliga stopp i trafiken var det bra punktlighet för tågen.

Fler tåg, slitna spår – vi satsar på underhållet

Tågtrafiken i Sverige har fördubblats de senaste 30 åren och i Stockholmsområdet har vi flest tågavgångar i landet!

Den kraftiga ökningen av trafik sliter på spåren och många tåg betyder att vi behöver jobba ännu mer med underhåll. Med tät trafik är utmaningen att få plats att reparera och förbättra järnvägen. 

-  I vanliga fall har vi bara tre - fyra timmar per natt att göra underhåll på eftersom det går tåg nästan hela tiden. På den tiden ska entreprenören hinna ut med en maskin, göra jobbet och bli klar och ”städa undan”, innan trafiken rullar igen. Det är små marginaler om något inte funkar – och vi hinner inte göra stora arbeten. I sommar har vi hunnit göra mycket, både bygga nytt och underhålla järnvägen, säger Isabelle Skönström, sektionschef underhåll järnväg Stockholm.

Vi jobbar både med att laga akuta fel och förebyggande underhåll - som att byta spårväxelkorsningar innan de är uttjänta. 

Det här har vi gjort i sommar

Under drygt sex veckor har tågtrafiken varit avstängd mellan Stockholm Central och Bålsta. Det har gett oss möjlighet att arbeta i spårområdet, som vi inte kan göra när tågtrafiken är igång. Tack för att du höll ut.

Stor spårbytesmaskin i city

Såg du den stora spårbytesmaskinen vid Stockholm Central i somras? Där har vi jobbat med spårbyten och tillgänglighetsanpassning av en plattform. Totalt har vi bytt 5 km spår mellan Stockholm Central och Tomteboda, rensat 7000 kubikmeter makadam och lagt  2000 kubik ny makadam. Vi bytte ut 6 300 st gamla träslipers och ersatte dem med betongsliprar. Nu är vi klara och arbetet bidrar till en punktligare tågtrafik.

Inne på Stockholm Central jobbar vi med att totalrenovera plattformen vid spåren 3–4. Arbetet är en del i att göra Sveriges största järnvägsstation bättre för dig som resenär - mer attraktiv, funktionell och tillgänglig. Allt för att möta även morgondagens resenärer.

Fler underhållsarbeten än någonsin sommaren 2025

Det är mycket som behöver göras och det går inte bara bakåt, vi har börjat beta av på det järnvägsunderhåll som har varit eftersatt. Vi har fått mer pengar för att göra förbättringar och totalt i år gör vi över 1700 arbeten på järnvägen i Sverige – en historiskt hög siffra, och många arbeten görs just under sommaren.

I Stockholmsområdet i sommar har vi gjort;

  • Spårriktningar
  • Ballastkompletteringar
  • Rensat makadam
  • Bytt komponenter
  • Slipersbyten
  • Bytt ut defekta räler (rälsdelar)
  • Påsvetsning i järnvägskorsningar
  • Förebyggande byten av spårväxelkorsningar
  • Åtgärder på baliser
  • Bytt lampor i signaler
  • Bytt ut undermåliga tavlor och skyltar
  • Åtgärder på kontaktledning och besiktningsåtgärder
  • Vegetations- och slyröjning
  • Tätning av tunnlar
  • Förstärkning av berg, väggar och tunneltak i tunnlar
  • Målningsarbeten
  • Impregnering av betong för att förlänga livslängden på bro- och tunneldelar
  • Arbeten med avvattning, och en hel del annat.

Vi bygger vid Häggviks station

Vi bygger en ny entré i den södra delen av Häggviks pendeltågsstation. Under sommaren gjorde vi anläggningsarbeten mellan pendeltågspåren för att möjliggöra en ny gångförbindelse mellan den nya södra stationsentrén, som vi bygger mellan de befintliga järnvägsbroarna och den södra delen av den nuvarande plattformen. Att jobba i spårområdet går bara göra när spåren är avstängda.

Arbeten med Mälarbanan och Barkarby station

Vid Barkarby station arbetade vi med att bygga den nya stationsentrén. Vi monterade bland annat tak på undersidan av stationsbyggnaden, ovanför spåren, vilket kräver att kontaktledningarna tillfälligt tas ned. Vi jobbade med plattformar och plattformstak, lade kablar längs plattformarna och gjorde signalarbeten.

Vi har också jobbat med klotterskyddsåtgärder i både Spånga och Barkarby under sommaren. 

Nyfiken på att läsa mer?