Logga in
Logga in

Fordon och arbetsmaskiner med nollutsläpp

Vi arbetar för fler fordon och arbetsmaskiner med nollutsläpp i våra bygg- och underhållsarbeten. På sikt ger det bättre arbetsmiljö och närmiljö samt ökad kostnadseffektivitet i våra entreprenader.

Vi är en av Sveriges största beställare och har genom våra upphandlade entreprenader möjlighet att bidra till en utveckling med fokus på hållbarhet och kostnadseffektivitet. Samarbete och insatser av alla aktörer i värdekedjan är en naturlig del i omställningen till nollutsläpp, det inkluderar även elnätsmarknaden.

Bonus för nollutsläppsfordon och arbetsmaskiner

Sedan våren 2025 satsar vi på en bonus för tunga fordon och arbetsmaskiner med nollutsläppslösningar i entreprenader. Den införs i alla nya entreprenadkontrakt och gäller till och med år 2029.

Bonusen är på 2,50 kr per kWh el som används för tunga fordon och arbetsmaskiner i våra kontrakt. Det täcker inte hela kostnaden men ska stimulera till omställning.

Detta är ett av flera steg i omställningen och behöver kompletteras med forskning, utveckling och demonstrationsprojekt för att bygga kunskap och lyfta åtgärder som i dagsläget inte är lönsamma, eller där det finns andra hinder för att införa dem.

Nio systemdemonstrationer för att lära mer

För att bidra till ökad användning av elektrifierade fordon och arbetsmaskiner med nollutsläpp startar vi nio systemdemonstrationer. Första steget togs våren 2025 då en tidsbegränsad bonus infördes för de entreprenörer som väljer att använda en tung lastbil eller större arbetsmaskin med nollutsläpp i våra projekt.

Det är sju mindre byggprojekt som är aktuella för test, cykelvägar, cirkulationsplatser eller åtgärder inom vattenskydd.  Där handlar det om att använda hjullastare och grävmaskiner med nollutsläpp.

Det blir också två projekt inom vinterväghållning, där handlar det om lastbilar för snöröjning som drivs av el eller vätgas.

Vi börjar i liten skala för att lära oss mer och planerar för systemdemonstrationer som är geografiskt nära, eller i, en klimat- eller klimatledarkommuner. Det kan skapa en lokal marknad med fler beställare som efterfrågar nollutsläppsfordon och arbetsmaskiner vid infrastrukturarbeten. Vi räknar med att systemdemonstrationerna kommer att upphandlas löpande under 2026 och 2027.

Drivmedel och energiplanering allt viktigare för kostnadseffektivitet

Drivmedel står för cirka en fjärdedel av utsläpp av växthusgaser från vår verksamhet. Analyser från bland annat EU, internationella energibyrån (IEA) och erfarenheter från andra omställningar visar att diesel, både fossil och förnybar, kommer bli dyrare medan batterier blir billigare. 

Även nollutsläppsfordon och arbetsmaskiner förväntas bli billigare när produktionen skalas upp. Nollutsläpp förväntas därmed vara ett mer kostnadseffektivt sätt att nå klimatmålen. Idag är tunga nollutsläppslastbilar och större arbetsmaskiner dyra i inköp och erfarenheterna kring systemlösningar är begränsade. 

Energiförsörjningen blir en central del av den dagliga verksamhetsplaneringen och genom smart energiplanering skapas konkurrensfördelar. 

Arbetsmiljö och närmiljö förbättras när utsläppen minskar 

Att verka för en omställning till nollutsläppsfordon och arbetsmaskiner innebär lägre kostnader på sikt, det blir heller inga lokala utsläpp av växthusgaser eller luftföroreningar och både motorbuller och vibrationer minskar. 

Vi skapar en bättre arbetsmiljö för maskinförare och andra i entreprenaden genom nollutsläpp. Det ger också en bättre närmiljö för alla som bor eller arbetar i byggarbetsplatsens närhet.