Logga in
Logga in

Fyrspåret Malmö–Lund Frågor och svar efter inkopplingen

Tågstoppet är avklarat och Fyrspåret är inkopplat - så vad händer nu? Här har vi listat svaren på några återkommande frågor från resenärer och boende längs med sträckan.

Mellan den 22 september och den 8 oktober var all tågtrafik helt eller delvis avstängd mellan Malmö och Lund. Nu är trafiken igång igen, och precis som planerat så dröjer det  fortfarande en tid innan det är full kapacitet på spåret. 

Varför går tågen så långsamt? 

Den första tiden på nya spår måste tågen gå med reducerad hastighet, för att spåren ska sätta sig ordentligt. Fram till den 27 oktober kommer därför tågen att köra i ungefär 80 km/h. 

Varför blev det ingen officiell invigning av stationerna? 

Det blir det! Den 10 december är det tidtabellsskifte och då öppnar även Klostergårdens station, vilket gör att hela Fyrspåret är redo! Tillsammans med dubbelspårsprojektet Ängelhom-Maria bjuder vi därför in till ett stort stationskalas för att fira. Mer information kommer! 

Varför kan Pågatågen inte fälla ut sina trappsteg? 

På den västra plattformen i Åkarp finns en höjdskillnad mellan spår och plattform. Trots att de båda är byggda inom godkänd felmarginal blir det en skillnad på totalt 40 mm då perrongen ligger 20 mm för högt och spåren 20 mm för lågt. Detta kommer att justeras vid ett redan planerat banarbete den 29 oktober när alla maskiner redan finns på plats, och innebär ingen direkt merkostnad för projektet. 
Fram till att det är åtgärdat har Skånetrafiken valt att köra sina Pågatåg utan att fälla ut trappstegen på någon station i Skåne och Halland. 

Varför märks ingen skillnad i antalet avgångar? 

Den stora skillnaden kommer att märkas vid tidtabellsskiftet i december. Då kommer Pågatågen ha fyra avgångar i timmen i vardera riktning och stanna på alla mellanstationer, och Burlövs station kommer att bli pendlingsstation där Öresundstågen stannar. Den stora vinsten fram till dess är att snabbgående tåg som inte ska stanna på perrongerna kan köra på mittenspåren medan tågen på ytterspåren stannar, vilket ger ett jämnare trafikflöde med mindre risk för stopp. 

Varför stannar inte Öresundstågen i Burlöv? 

Burlövs station blir pendlingsstation i samband med tidtabellsskiftet den 10 december, då kommer Öresundstågen att stanna även där. 

Var är pendelparkeringen/cykelvägen/övergångsstället? 

Under återställningsarbetet kommer vi att arbeta en hel del kring stationerna med att färdigställa gator, cykel- och gångvägar och andra ytor. Vi förstår att det kan bli krångligt för de boende när vi ibland med kort varsel behöver göra olika justeringar.

På vår webbsida finns en separat sida för varje ort/station längs med sträckan. Där finns alltid uppdaterad information om arbetet på de olika orterna.