Logga in
Logga in

Effekter av fast förbindelse under Fehmarn Bält

Trafikverket analyserar, utreder och planerar för en rad åtgärder för att möta den ökade trafikmängden från kontinenten när Fehmarn Bält-förbindelsen mellan Danmark och Tyskland står färdig.

När Fehmarn Bält-förbindelsen mellan Danmark och Tyskland öppnar finns det en allmän förväntan och uppfattning om att efterfrågan på järnvägstransporter kommer öka. Detta gäller för både person- och godståg. Eftersom Tyskland är ett av Sveriges största exportländer kommer minskade transporttider mellan länderna ge stora samhällsekonomiska effekter, men även få konsekvenser på den svenska infrastrukturen, inte minst i form av ökade godstransporter över Öresundsbron och på banor och vägar i södra Sverige.

Trafikverket fick i samband med fastställelsebeslutet av Nationell plan för transportinfrastrukturen år 2022-2033 i uppdrag att utreda effekterna av Fehmarn Bält-förbindelsen. Syftet med rapporten Kapacitet och redundans över Öresund var att tydliggöra statens och Trafikverkets hållning kring hur transportsystemets kapacitet och redundans kan behöva utvecklas för att möta kommande förändringar och behov, för flera olika tidsperspektiv. Rapporten undersökte vilka effekter Fehmarn bält-förbindelsen kan få på den svenska infrastrukturen givet vad vi vet idag kopplat till prognoser, handelsflöden och restider. Slutresultatet av rapporten redovisar vilka insatser och åtgärder som krävs för att möta den bedömda effekten av ny förbindelse mellan Danmark och Tyskland.

Kapacitetsbegränsningarna finns under överskådlig tid inte på den nuvarande Öresundsförbindelsen, utan i första hand är det väg- och järnvägsinfrastrukturen på land som utgör kapacitetsbegränsningen för transporter över Öresund. Trafikverket har i en mängd olika utredningar redovisat de åtgärder som är särskilt viktiga för att skapa förutsättningar för öppnandet av Fehmarn bält-förbindelsen, den allmänna förväntan och uppfattningen om ökade trafikmängder. En redovisning över samtliga relevanta avslutade och pågående utredningar återfinns längre ned på sidan.

Järnvägsåtgärder för att möta en ökad trafikmängd


I oktober 2023 gav regeringen Trafikverket i uppdrag att planera och genomföra ett antal åtgärder i det sydsvenska järnvägsnätet. Dessa åtgärder ger ett välkommet tillskott av kapacitet både för persontrafiken i Sverige men gör också att den ökade mängden godståg från kontinenten kan hanteras. Dessa åtgärder är:

Hässleholm-Lund, två nya spår

Projektets syfte är att bygga ut järnvägen mellan Hässleholm och Lund. Två spår ska bli fyra. Med bättre kapacitet kan fler resa hållbart till jobb, skola och nöje, och mer gods kan transporteras på järnvägen. Läs mer om projektet.

Ny planskild spårkorsning på Malmö bangård

Projektets syfte är att kunna säkerställa förutsättningarna för framtida ökad trafikering och ökad turtäthet i Malmö närområde, både nationellt och regionalt.

Fler plattformsspår på Malmö C Övre

Projektets syfte är att möjliggöra fler plattformsspår på Malmö C Övre samt möjlighet för uppställning av persontåg så att Malmö C Övre kan hantera den ökande mängden persontåg som planeras.

Utbyggnad till dubbelspår mellan Östervärns station och Malmö C

Projektets syfte är att öka kapacitet på bansträckan mellan Malmö C och Östervärns station inkl. ökad kapacitet på Östervärns station, vilket innebär en ombyggnad av befintlig plattform.

Förbigångsspår vid Slätthult på Södra stambanan

Projektets syfte är att förbättra kapaciteten och robustheten för att minimera förseningar för hela Södra stambanan. Då flertalet av tågen är nationella medför föreslagen åtgärd effekter ur ett systemperspektiv.

Förbigångsspår vid Rättelöv och spår 21 i Hässleholm på Södra stambanan

Projektets syfte är att förbättra kapaciteten och robustheten för att minimera förseningar för hela Södra stambanan. Då flertalet av tågen är nationella medför föreslagen åtgärd effekter ur ett systemperspektiv.

Mötesspår på godsstråket genom Skåne

Projektets syfte är att skapa ökad kapacitet och robusthet på Godsstråket genom Skåne och ökar möjligheterna att leda om trafiken på Södra stambanan. Läs mer om projektet.

Svågertorp, förlängning av förbigångsspår

Projektets syfte är att möjliggöra för fler och längre internationella godståg. Åtgärden omfattar förlängning av befintliga förbigångsspår på Svågertorps station för maximal tåglängd 1050 meter.


Vägåtgärder för att möta en ökad trafikmängd

E22/E6 Tpl Petersborg

Trafikplatsen har kapacitetsutmaningar i vävningen av trafik mot Trelleborg. Projektet är just nu i utredningsskede för att hitta rätt åtgärder och insatser utifrån effekter och kostnad.

E22/E6 Tpl Västra Klagstorp och Tpl Petersborg 

Projektets omfattar kapacitetsförstärkning mellan trafikplats Västra Klagstorp och trafikplats Petersborg. Syftet med projektet är att säkra god förutsägbar tillgänglighet för den tunga regionbusstrafiken mellan Falsterbonäset, Vellinge och Malmö. Därutöver är ambitionen också att den långväga trafiken ska få förbättrad framkomlighet, vilket ger en viss ökad kapacitet även för trafik mot Danmark. Läs mer om projektet.

E22 Additionskörfält samt ny anslutning 

Trafikplatserna och sträckan mellan Gastelyckan och Lund Norra är hårt belastad och vid rusningstrafik uppstår ofta köbildning. För att avlasta trafikplats Lund Norra planerar vi att bygga ny anslutning till E22 vid Ideon. Läs mer om projektet.

E22 Tpl Lund Södra 

Projektet syfte är att öka trafiksäkerheten och förbättra framkomligheten på E22 mellan trafikplats Lund Södra och trafikplats Råby samt väg 108 mellan Staffanstorp och Lund. Läs mer om projektet.

E6 additionskörfält Lomma-Alnarp

Projektet syfte är att förbättra framkomligheten på E6 är denna delsträcka på cirka 3 kilometer viktig att förbättra. I Trafikverket förslag till Nationell plan år 2026-2037, finns objektet nämnt som en ny kandidat som namngivet objekt. Nu inväntar vi regeringens beslut. Läs mer om E6 genom Skåne.

Utredningar

Avslutade och pågående utredningar.

Status: avslutad.

Denna rapport utgör redovisning av regeringsuppdraget ”Kapacitetshöjande åtgärder i järnvägssystemet i Skåne”. Syftet med uppdraget är att föreslå nya åtgärder i järnvägssystemet – åtgärder som på ett kostnadseffektivt sätt åstadkommer kapacitetsförbättringar i Skåne för främst arbetspendling och godstrafik. Utredningen tar ett helhetsgrepp över kapaciteten i Skåne och utgör underlag för regeringen att omgående kunna besluta om åtgärder, men utgör även underlag inför kommande revideringar av den nationella planen. I rapporten beskrivs järnvägssystemet i Skåne och dess utveckling med kapacitets- och bristanalyser för år 2030, år 2040 samt bortom år 2040. Förslag på åtgärder presenteras enligt fyrstegsprincipen, och framkomlighetsåtgärder för godstrafiken med sikte på Fehmarn Bält-förbindelsens öppnande samt kapacitetsåtgärder för arbetspendling och godstrafik rangordnas preliminärt. Rapporten inleds med en kortare sammanfattning av resultaten.

Läs slutrapporten

Status: avslutad.

Trafikverket har analyserat kapacitet och redundans över Öresund för person och godstrafik på väg och järnväg. Trafikverkets slutsats är att kapaciteten med dagens förbindelse är tillräcklig fram till 2050-talet, för både väg och järnväg. Det är kapaciteten på landsidorna som sätter begränsningen. För järnvägen är den viktigaste åtgärden ytterligare två spår mellan Hässleholm och Lund, samt ytterligare kapacitet norr om Hässleholm. Först därefter behöver järnvägens kapacitet utökas över Öresund. 

Läs slutrapporten

Status: avslutad.

Regeringen har i sitt direktiv för ny nationell plan för transportinfrastrukturen 2026–2037 (LI2025/00640) gett Trafikverket i uppdrag att förslå åtgärder lämpliga att finansiera med Öresundsbrons svenska intäkter, samt peka på åtgärder som är möjliga att skynda på med dessa medel. Denna utredning syftar till att svara på regeringens direktiv. Utredningen diskuterar möjligheter för framtida investeringspaket och redogöra för den dialog som förts med andra aktörer inom uppdraget.

Läs slutrapporten

Status: pågående.

Syftet med utredningen är att säkerställa och tydliggöra effekterna av en ny förbindelse under Fehmarn Bält med hjälp av Trafikverkets prognosmodeller. Detta görs för att kunna verifiera åtgärdsförslag och effektanalyser som har tagits fram. Vidare syftar utredningen till att anpassa transportmodellen för godstrafik, så att den bättre återspeglar godstågens egenskaper i relationen Sverige - Tyskland.

Status: pågående.

Regeringen har gett Trafikverket i uppdrag att redovisa hur myndigheten avser att arbeta med att utveckla och säkerställa effektiva trafikflöden i Öresundsregionen, samt om det finns förutsättningar för ett tidigare färdigställande av kapacitetshöjande åtgärder i järnvägssystemet i Skåne inom den nationella planen.

Läs om utredningsuppdraget

Status: pågående.

Regeringen har gett Trafikverket i uppdrag att ta fram en trafikslagsövergripande handlingsplan för hur förutsättningarna för långväga godstransporter inom hela transportsektorn kan förbättras.

Läs om utredningsuppdraget

Status: pågående.

Regeringen har gett Trafikverket i uppdrag att med utgångspunkt i Försvarsmaktens behov av militär rörlighet och Sveriges förmåga att lämna och ta emot värdlandsstöd inom ramen för sitt åtagande som Natomedlem vidta åtgärder som syftar till att upprätthålla fortsatt tågfärjetrafik mellan Sverige och Tyskland till och med 2031.

Läs om utredningsuppdraget

Kontakt

Helen Ek Nilsson

Strateg

Telefon: +46 10-123 53 61

Martin Wiggins

Åtgärdsplanerare

Telefon: +46 10-123 01 37