Logga in
Logga in

Effekter av fast förbindelse under Fehmarn Bält

Trafikverket genomför en rad åtgärder för att möta den ökade trafikmängden från kontinenten när Fehmarn Bält-förbindelsen mellan Danmark och Tyskland står färdig efter 2029.

Fehmarn Bält-förbindelsen är tänkt att öppnas efter 2029 och bedöms påverka transporterna genom Danmark och södra Sverige. Trafikverket har i regeringsuppdragen Kapacitet och redundans över Öresund och Kapacitetshöjande åtgärder i järnvägssystemet i Skåne undersökt vilka effekter förbindelsen kan få på den svenska infrastrukturen givet vad vi vet idag kopplat till prognoser, handelsflöden och restider.

I korthet kan man konstatera att vägtrafiken i stråket Köpenhamn-Hamburg får ca 45 minuter kortare restid och att restiden för persontågtrafiken Köpenhamn-Hamburg förkortas med ca två timmar, från dagen fyra och en halvtimme över Jylland, till framtidens två och en halv timme. När det gäller Hamburg-Malmö är den uppskattad framtida restiden mellan städerna ca tre timmar, jämfört med dagens fem och en halv timme.

Eftersom Tyskland är ett av Sveriges största exportländer kommer minskade transporttider mellan länderna ge stora samhällsekonomiska effekter men även få konsekvenser på den svenska infrastrukturen, inte minst i form av ökade godstransporter över Öresundsbron och på banor och vägar i södra Sverige. Idag går det i snitt mellan 25-35 godståg över Öresundsbron per dygn, men med Fehmarn Bält-förbindelsens färdigställande finns det möjlighet att köra upp till 48 godståg per dygn i vardera riktning mellan Malmö och Hamburg.

Åtgärder för att möta en ökad trafikmängd


I oktober 2023 gav regeringen Trafikverket i uppdrag att planera och genomföra ett antal åtgärder i det sydsvenska järnvägsnätet. Dessa åtgärder ger ett välkommet tillskott av kapacitet både för persontrafiken i Sverige men gör också att den ökade mängden godståg från kontinenten kan hanteras. Dessa åtgärder är:

Hässleholm-Lund, två nya spår
Vi planerar för att bygga ut järnvägen mellan Hässleholm och Lund. Två spår ska bli fyra. Med mer kapacitet kan fler resa hållbart till jobb, skola och nöje, och mer gods kan transporteras på järnvägen. 

Ny planskild spårkorsning på Malmö bangård
Syftet är att åtgärda de korsande tågvägarna för att kunna säkerställa en framtida ökad trafikering och ökad turtäthet i Malmös närområde, både för nationell och regional tågtrafik.

Fler plattformsspår på Malmö C Övre 
Fler plattformsspår på Malmö C Övre möjliggör uppställning av fler persontåg vilket är nödvändigt för att kunna hantera den ökande mängden persontåg på Malmö C.

Utbyggnad till dubbelspår mellan Östervärns station och Malmö C
Ökad kapacitet på bansträckan mellan Malmö C och Östervärns station inkl. ökad kapacitet på Östervärns station, vilket innebär en ombyggnad av befintlig plattform.

Förbigångsspår vid Slätthult på Södra stambanan
Syftet är att förbättra kapaciteten och robustheten för hela Södra stambanan. Då flertalet av tågen är nationella medför föreslagen åtgärd positiva effekter ur ett systemperspektiv.

Förbigångsspår vid Rättelöv och spår 21 i Hässleholm på Södra stambanan
Syftet är att förbättra kapaciteten och robustheten för hela Södra stambanan. Då flertalet av tågen är nationella medför föreslagen åtgärd positiva effekter ur ett systemperspektiv.

Mötesspår på godsstråket genom Skåne
Syftet med åtgärden är att skapa ökad kapacitet och robusthet på godsstråket genom Skåne samt att öka möjligheterna att leda om trafik från Södra stambanan.

Svågertorp, förlängning av förbigångsspår
Åtgärden omfattar förlängning av befintliga förbigångsspår på Svågertorps station för maximal tåglängd 1050 meter.

Kontakt

Helen Ek Nilsson

Strateg

Telefon: +46 10-123 53 61