Logga in
Logga in

Stockholm Södertälje sluss och kanal, ombyggnad

Trafikverket tillsammans med Sjöfartsverket bygger klart Södertälje sluss och kanal. Den nya slussen och kanalen skapar mer hållbara och effektiva godstransporter och ger ökad sjösäkerhet.

Vad?

Ombyggnation av Södertälje sluss och kanal.

Varför?

Projektet är en sjöfartssatsning som bidrar till att skapa mer hållbara och effektiva godstransporter i Mälaren.

Nuläge

Byggstart januari 2022. Klart 2027.

Om projektet

Vi bygger klart slussen och kanalen i Södertälje, i samarbete med Sjöfartsverket. Det är en del av den viktiga sjöfartssatsningen för att skapa mer hållbara och effektiva godstransporter och att säkra handelssjöfarten till och från Mälaren.

Det är ett stort och komplext projekt som ska förbättra framkomligheten genom Södertälje sluss och kanal samt vidare genom Mälaren till hamnarna i Västerås och Köping. När större fartyg kan gå på farleden kan vägnätet avlastas, vilket är ett led i målet att mer gods ska kunna gå på järnväg och till sjöss. I projektet ingår det också att byta ledverken på Kvicksundsbron som ligger mellan Eskilstuna och Västerås samt att muddra i farleden så den blir djupare.  

Nuvarande slussanläggning och klaffbro har nått sin tekniska livslängd och behöver bytas ut för att säkerställa en långsiktigt pålitlig sjöfart. Bron är även en viktig passage för vägtrafiken centralt i Södertälje.

Arbetet med slussen, kanalen och gång- och cykelvägar sker i etapper. Gång- och cykelvägarna i norra kanalen blir klara 2025 och i södra kanalen 2026. Slussen blir klar 2027.

Vi vill passa på att be alla som nyttjar slussen och kanalen att visa hänsyn och sänka farten. 

Vad händer söder och norr om slussen samt runt slussområdet?

Se hit, båtägare!

Slussen är stängd 22–29 oktober

I en vecka från och med onsdag den 22 oktober klockan 07.00 till och med onsdag den 29 oktober klockan 07.00 är slussen helt stängd för dig med fritisdbåt. Vi stänger för att kunna genomföra omfattande arbeten utan trafik och på ett säkert sätt.  

Begränsade slusstider mellan september 2025 och mars 2026

Slussen är stängd vissa vardagar mellan klockan 11.00 och 19.00. Tiderna gäller fram till 31 mars 2026. 

Planera din resa!

Var ute i god tid och planera din resa så du inte behöver vänta på slussning i onödan. För information om slusstider läs mer på: sjofartsverket.se

Passera med försiktighet

Säkerheten är viktig för dig som åker båt och för oss som jobbar i kanalen. Därför ber vi dig att:

  • Hålla behörigt avstånd till arbetspontoner
  • Hålla undan från dykflagga
  • Anpassa hastigheten

Väntbryggor

Lägg gärna till vid någon av våra väntbryggor som finns i norra och södra delen av kanalen, strax innan slussen. På den södra sidan av slussen finns en kort väntbrygga söder om gästhamnen. På den norra sidan finns en ny lång väntbrygga precis innan du kommer fram till slussen.  

Nyheter

Svar på vanliga frågor

Här kan du läsa våra svar på vanliga frågor om vårt arbete.

Under hösten muddrar vi i den södra delen av kanalen. Massorna som vi tar upp från sjöbotten fördelas på tre olika platser — vid två återvinningsanläggningar på land, och vid Bränningeviken.

En mindre del av muddermassorna är förorenade och dessa massor transporteras till återvinningsanläggningarna. Övriga muddermassor lägger vi i ett djupt område utanför Bränningeviken. Platserna är prövade och godkända av Mark- och miljödomstolen vid Nacka tingsrätt. Vi har också löpande kontakt med Länsstyrelsen i Stockholm och miljökontoret i Södertälje kommun som sköter tillsynen av vårt arbete. 

För att säkerställa minimal miljöpåverkan mäter vi grumling kontinuerligt. Hittills har grumlingsnivåerna varit låga. 

Vårt tillstånd att fördela massor vid Bränningeviken sträcker sig mellan september och december, 2025.   

För att kunna genomföra våra arbeten i Södertälje sluss och kanal krävs tillstånd för vattenverksamhet. Det tillståndet är meddelat i en miljödom från Mark- och miljödomstolen vid Nacka tingsrätt. Vissa kompletterande tillstånd har vi fått av Länsstyrelsen i Stockholms län.

Arbetena i kanalen och slussen innebär flera arbeten som bland annat skapar schaktmassor, avfall, luftföroreningar, vibrationer samt kemiska produkter. Arbetena innebär också bortledning av grundvatten, påverkan på ytvatten samt buller. För att få utföra dessa typer av arbeten måste man få en godkänd dom från Mark- och Miljödomstolen.

Miljödomen reglerar bland annat vilken påverkan på buller och vattenkvalitet som tillåts samt arbetstider för muddring och bullrande verksamheter. Domen ger oss också rättigheten att under vissa tider lägga rena muddermassor på två platser, en söder om slussen och en norr om slussen.

Gäller till juni, 2027

Eftersom Trafikverkets arbeten i slussen och kanalen kommer att pågå längre än hösten 2025 har vi tillsammans med Sjöfartsverket, ansökt om en förlängd miljödom. Vår ansökan blev godkänd och gäller till juni, 2027. 

Den förlängda miljödomen behövs eftersom muddringsarbetet i den södra delen av kanalen kommer att pågå fram till sommaren 2026. Att muddra en kanal med ständig fartygstrafik är komplicerat och marginal för förseningar är ett krav. Förutom muddring förväntas också vissa delar av slusskonstruktionen att behöva utföras enligt miljödomen. 

Vårt arbete pågår för fullt längs med hela kanalen och det är ofrånkomligt att buller uppstår. 

Arbetet med sponten pågår sex dagar i veckan, måndag till lördag. Vår entreprenör får arbeta mellan klockan 07.00 och 19.00. Det finns villkor för hur högt det får låta enligt projektets miljödom. Enligt villkoren får vi bullra mer än Naturvårdsverkets riktlinjer vardagar mellan klockan 07.00 och 19.00.

Vi har en kontinuerlig dialog med våra entreprenörer om hur det är möjligt att minska på ljudnivån. Exempelvis är det möjligt att använda en bullerskärm intill maskinerna vid vissa tidpunkter för att bidra till minskat oönskat ljud.

Om vi trots skyddsåtgärder inte klarar villkoren för buller i miljödomen kan vi söka dispens hos Länsstyrelsen. Detta gäller vid särskilt viktiga bullrande arbeten och har inte behövts i närtid.

Mätning och uppföljning

Vi gör kontinuerliga mätningar och följer upp inkomna störningsanmälningar för att säkerställa att våra beräkningar stämmer och att vi följer bullerkraven enligt miljödomen. Vid behov vidtar vi ytterligare åtgärder för att minska byggets påverkan på omgivningen.

Vi har satt upp bullermätare på tio platser längs kanalen från norr om Mälarbron till söder om motorvägsbroarna.

Inte bara Trafikverket som arbetar intill kanalen

Vi är flera aktörer som arbetar i och intill kanalen, även Södertälje kommun gör arbeten. Läs mer om dessa under rubriken vad händer söder och norr om slussen samt runt slussområdet. 

Spontning innebär att vi säkrar kanalens strandlinje med stödkonstruktioner i form av sponter och stag för att kunna muddra. Det mesta av spontningen längs kanalen är nu klart, men en del återstår inne i själva slussen.

Spontningsarbeten kan överlag medföra störningar i form av buller. Vi följer de krav som ställs, men bullret kan ändå upplevas som störande.

Sjöfartsverket började bygget av slussen och kanalen 2016, och avslutade kontraktet med den tidigare entreprenören i projektet 2020.

Regeringen gav under 2019 Trafikverket möjligheten att driva sjöfartsprojekt på samma sätt som vi gör med väg- och järnvägsprojekt. Syftet är att samla stora och komplexa infrastrukturprojekt hos en stor beställare. Det förenklar exempelvis upphandling, projektering och framdrift.

Ett samarbete mellan Trafikverket och Sjöfartsverket

Projektet i dag är ett samarbete mellan Trafikverket och Sjöfartsverket. Trafikverket är byggherre och ansvarar för att bygga klart den nya slussen och kanalen i Södertälje. Sjöfartsverket är infrastrukturhållare och statlig förvaltare av slussanläggningarna. Sjöfartsverket kommer alltså att vara anläggningsägare och ansvara för driften när allt är klart. Arbetet sker därför i nära samarbete mellan de två myndigheterna.

Hur påverkas Södertälje kommun?

Det är också ett stort projekt i Södertälje som påverkar stadsutvecklingen. När ombyggnationen är klar kommer vi även att ha byggt nya promenadstråk utmed kanalen. Därmed är även samarbetet med Södertälje kommun viktigt.  

Film om våra spontningsarbeten i kanalen

Vem ska jag kontakta?

Har du frågor om sluss- och kanalbygget?
Kontakta Trafikverket, 0771-921 921.

Har du frågor om båtar, slussning och farledsavstängningar?
Kontakta Sjöfartsverket, 0771-63 00 00.

Tidsplan

1 Spontarbeten längs kanalen och arbete i slussområdet startar 2022

2 Arbete med krönbalk startar 2023

3 Muddring i norra kanalen 2024

4 Slussbron anländer till Södertälje, krönbalk färdigställs och muddring fortsätter i södra kanalen 2025

5 Promenadvägar och muddring klart 2026

6 Södertäljes nya sluss och kanal klar 2027

Projekt i närheten

Projekt som har en direkt koppling till sluss- och kanalprojektet i Södertälje:

Dessa projekt och studier är på gång eller pågår i och runtom Södertälje, men det finns ännu ingen mer info om dem på webben:

  • Kapacitetsutredning järnvägen Järna-Stockholm.
  • Åtgärdsvalsstudie E4/E20 trafikplats Saltskog-trafikplats Södertälje inklusive näraliggande lokalt vägnät.
  • Åtgärdsvalsstudie Almnäs.

Kontakt

Kristian Martti

Entreprenadledare

Telefon: 070-7949414

Per Ahlenius

Projektchef

Telefon: +46 10-124 05 97