Malmbanan, Boden-Riksgränsen
Här har vi samlat vad som är på gång på Malmbanan.
Malmbanan är vår tyngst trafikerade järnväg och en av Sveriges viktigaste järnvägar för transport av människor och gods.
Persontåg, godståg och malmtåg kör på den 50 mil långa sträckan mellan Boden och Riksgränsen och vidare till Narvik i Norge. Malmbanan är den enda järnvägen i Sverige som tillåter 30 tons axellast, vilket innebär upp till 8 600 ton tunga och 750 meter långa tåg med totalt 68 vagnar. På vissa sträckor har järnvägen förstärkts och där går malmtåg med 31 tons axellast.
Mellan Kiruna och Narvik går det idag ca 24 malmtåg per dygn i båda riktningarna och mellan Malmberget och Luleå ca åtta malmtåg per dygn i bägge riktningarna. Kraven ökar med längre och tyngre tåg på sträckan. Eftersom Malmbanan är enkelspårigt har bangårdarna, där tåg kan mötas, en central roll för att trafikeringen ska kunna ske med god kapacitet.
Lista över pågående och avslutade projekt på Malmbanan (2023-03-08)
Större projekt har egna webbsidor. Tiderna kan ändras.
Pågående projekt, byggår
- ERTMS Malmbanan, 2019-2029
- STAX 32,5 ton, Södra omloppet, Gällivare-Luleå, 2022-2023
- Boden, utbyte lågspänningsställverk, 2023
- Faunapassage mellan Kalixfors och Råtsi, 2023
- Boden C, höjning plattform, 2023
- Gammelstads bangårdsförlängning, 2023-2024
- Kiruna malmbangård, ny spåranslutning mot LKAB, 2023, 2025-2026
- Kiruna, ny järnvägsstation, tidigast 2025
- Peuravaara, ny spåranslutning mot Copperstone, 2025
- Linaälv – Kalixfors, växelbyten och bangårdsförlängningar, 2025-2026
- Sikträsk, bangårdsförlängning, 2025-2026
- Murjek, bangårdsförlängning, 2026-2027
- Nattavaara, bangårdsförlängning, 2026-2028
- Abisko turist, höjning av plattform, 2028
Avslutade projekt under 2016-2022, byggår
- Luleå bangård, kontaktledningsbyte, 2022
- Kulleporten brobyte, 2022
- Murjek, ny skyddsväxel, 2021-2022
- Abisko, skred- och lavinvarning, 2021-2022
- Lappberg, bangårdsförlängning, 2019-2021
- Utbyte av växelvärmestyrning Malmbanan, 2018-2021
- Spårbyte, Harrträsk-Gällivare, 2021
- STAX 32,5 ton Kiruna-Riksgränsen (Narvik), testverksamhet, 2018-2020
- Förbättringsåtgärder Rautas södra, 2020
- Gammelstads kombiterminal, nya anslutningsväxlar, 2020
- Brobyte, Spännajokk, 2020
- Kontaktledningsbyte, Gällivare-Koskullskulle, 2019-2020
- Kontaktledningsbyte, Gällivare-Kiruna, 2017-2020
- Dubbelspår, Kiruna–Riksgränsen, järnvägsplaner, 2016-2020
- Spårbyte, Holmfors-Ljuså och Boden C-Boden Södra, 2019
- Brobyte, Bäck, 2019
- Brobyte, Pahtajokki, 2019
- Murjek, höjning och förlängning av plattform 2019
- Björkliden, höjning och förlängning av plattform 2019
- Kiruna, spårväxelbyte, 2018-2019
- Boden C, utbyte plattformstak, 2018
- Gällivare bangårdsupprustning, 2016-2018
- Gransjö bangårdsförlängning, 2016-2017
- Gullträsk bangårdsförlängning, 2016-2017
- STAX 32,5 ton Vitåfors-Luleå, testverksamhet, 2015-2017
- Byte av kraftöverföringssystem Stenbacken–Riksgränsen, 2014-2017
- Växelbyte i Murjek, 2016
- Koskivaara, bangårdsförlängning, 2016
- Ny mötesstation i Mertainen, 2016
- Aptas, bangårdsförlängning, 2016
Rennäringen
Läs mer om hur Trafikverket jobbar med renfrågor
Ofotbanen
Malmbanans fortsättning, från svensk-norska gränsen till Narvik i Norge.
Ofotbanen (öppnas i nytt fönster)